Ni med host hästar

ZanMiguel

Trådstartare
Nu riktar jag till er medd host hästar eller med erfarenhet med host hästar.
Jag och min halvblods kille tävlar just nu 1.10 lokalt, ska deb reg i januari. Han ris för fullt men under våren och början av vintern, nja när det ät fuktig luft så blir han dålig och hostar, då får han självklart da det lungt och ridas i det tempot han orkar med.
Men gör ni något speciellt under såna här perioder?Eller ni kanskde har några bra tips på hur man kan motverka dom?

Sen till tävlingar, om man åker på meeting, planerar att åka till stockholm horse game nästa år och då måste han ju stå i box i ett sånt där provesoriskt stall, men han går på lösdrift och står aldrig inne förutom när han äter, men klarar inte avv att man soppar, mockar, äta hö eller borstas när han är jätte lerig inne. Så kan man på något sätt få en mycket bättre plats än i mitten om man ber om det? Typ på kanten vi dörarna?

Ja var har ni för knep, fram med dom!

//Sanna
 
Sv: Ni med host hästar

Nu riktar jag till er medd host hästar eller med erfarenhet med host hästar.
Jag och min halvblods kille tävlar just nu 1.10 lokalt, ska deb reg i januari. Han ris för fullt men under våren och början av vintern, nja när det ät fuktig luft så blir han dålig och hostar, då får han självklart da det lungt och ridas i det tempot han orkar med.
Men gör ni något speciellt under såna här perioder?Eller ni kanskde har några bra tips på hur man kan motverka dom?

Sen till tävlingar, om man åker på meeting, planerar att åka till stockholm horse game nästa år och då måste han ju stå i box i ett sånt där provesoriskt stall, men han går på lösdrift och står aldrig inne förutom när han äter, men klarar inte avv att man soppar, mockar, äta hö eller borstas när han är jätte lerig inne. Så kan man på något sätt få en mycket bättre plats än i mitten om man ber om det? Typ på kanten vi dörarna?

Ja var har ni för knep, fram med dom!

//Sanna



För det första, så brukar jag fråga om jag kan få byta box, om jag inte trivs med den boxen jag fått på en tävlingsplats, och offtast är det absolut inga problem. Personalen brukar kunna göra allt för att ordna det för ryttarna och deras hästar, så det tycker jag inte att du behöver vara orolig över. + är att hästarna/ryttarna på sådana tävlingar är väldigt rena och nograna, så det e offtast väldigt rent o dammfritt.

Min ena häst får lätt hosta när det e fuktigt, jag har så att jag rider lite lugnare, fram med massor av täcken och sedan har jag ett hostpulver som jag köpt på hästaffären > Kvalité Häst & Hund, det är gjort på örter och luktar lite curry, och det hjälper vekrligen, men det är ganska så dyrt, den anndra hästen är mer dammalergiker, och kan bli hostig om det dammar mkt inne i stallet, som spån eller liknande, han brukar räka med att ha ute lite mer, tänka på när man sopar osv, sen brukar vi ge han vanliga Bisolvon tabellter, som köps på apoteket, för att ge slemlösande för hästen, funkar perfekt och hjälper vekrligen, men det går åt ganska så många, han e d-ponny och äter 9 på morgonen och 8 på kvällen, det e uträknat efter honom. :)

Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med host hästar

Bisolvon kan vet skriva ut, då får du en stor burk som ræcker længe.
Då blir det ju inte så dyrt før dig. Finns æven andra medicner som kan lindra.
Om du inte redan anvænder høsilage, så gør børja med det
och bløt allt kraftfoder.
 
Sv: Ni med host hästar

Min ponny är dammallergiker. Han får hosta av att äta vanligt hö. Och klarar inte av väldigt dammiga miljlöer.
Han äter istället hösilage och har en box som(tillsammans med en annan) ligger lite avskilt från övriga stallet. Där inne har han även en engelsk dörr ut mot stallplan. Den har vi öppen så länge det inte är minusgrader och vattnet kan riskera att frysa.
Jag undviker att mocka med honom i boxen, vattnar spånet om det blir väldigt torrt, borstar inte av lera i boxen etc och rider inte i ridhuset om det är dammigt. Och om man ska sopa inne i stallet så måste man vattna innan.
Då klarar han sig bra. Han har varit helt symptomfri nu i ca 9 mån. Men nu hostar han ett par 3-6 ggr när man börjar rida. Sen verkar han hosta upp det som måste ut och han funkar normalt.
Jag brukar försöka att inte påfresta hans lungor och och alltså inte rida honom så han andas ansträngt.
Vitlök får han också och det brukar hjälpa mot hostan.
När han var som sämst för flera år sen blev han behandlad med Ventipulmin.
 
Sv: Ni med host hästar

Nu riktar jag till er medd host hästar eller med erfarenhet med host hästar.
Jag och min halvblods kille tävlar just nu 1.10 lokalt, ska deb reg i januari. Han ris för fullt men under våren och början av vintern, nja när det ät fuktig luft så blir han dålig och hostar, då får han självklart da det lungt och ridas i det tempot han orkar med.
Men gör ni något speciellt under såna här perioder?Eller ni kanskde har några bra tips på hur man kan motverka dom?

Sen till tävlingar, om man åker på meeting, planerar att åka till stockholm horse game nästa år och då måste han ju stå i box i ett sånt där provesoriskt stall, men han går på lösdrift och står aldrig inne förutom när han äter, men klarar inte avv att man soppar, mockar, äta hö eller borstas när han är jätte lerig inne. Så kan man på något sätt få en mycket bättre plats än i mitten om man ber om det? Typ på kanten vi dörarna?

Ja var har ni för knep, fram med dom!

//Sanna

Jag tror det är viktigt att man håller igång dom, så slemmet kommer ut regelbundet, men som du säger, tar det lugnt när det är lite sämre.
Min tävlingshäst har fått lösdrift istället. Är extremt noga med hökvalitèn (vilket inte är så lätt i dessa mögeltider).
Samt jag har skaffat dammfritt strö, som faktiskt inte var alls dyrare än det vanliga.
Någon gång får han medicin, luftrörsvidgande, när det är extra besvärligt. Han blir sämre av betfor.
Av någon anledninghar han blivit ännu bättre sen han fick gå på skog istället för vanlig hage.
 
Sv: Ni med host hästar

min lille har inte börjat hosta än i år. han är fortfarande pigg och fräsch. han står i på spån och får hösilage. sen aktar vi oss för att sopa och mocka när han är inne, än så länge har det räckt.
 
Sv: Ni med host hästar

jag skulle be om box i kanten om jag skulle på meeting. Åker du sommartid brukar det ju finnas tillgång till uteboxar.

Min häst är både känslig mot damm och fukt. Har henne ute så mycket som möjligt, vattnar höt. Har i år bytt strö till torv. funkar jättebra. Dock inget roligt att mocka i, men vad gör man? Hade tidigare halm o det är åxå okej, men gick inte att få tag i i år. använd inte spån!

Blötlägger allt kraftfoder, fodrar morgon o lunchhö ute.
Har tidigare haft henne stående på opticorten vet. Men det funkar inte under tävlingssäsong då det har 2 veckors tävlingskarens. bisolvon är åxå dopningsklassat. Hon har gått dräktig och fick under den tiden hostpellets, nån slags örtpelletsar. funkade kanon. g¨år även att beställa örter tex anis mot hosta från vissa equiterapeuter o på olika sidor på internet. detta får du ge även under tävling.

Olik veterinärer har sagt att det är viktigt att hålla igång så rid på men anpassa dej efter hur mkt han hostar. det är dock bra om slemmet kommer upp. Har du varit o gjort endoskopi? O fått en diagnos?
 
Sv: Ni med host hästar

Tack och låv är mi kille inte hostig ännu i år. men när han hamnar i sina host perioder så kör vi med ventepulmin på maxdos varge dag. Kombinerar även med kortison tabletter när det är som värst. och då fungerar han bra.Kruxet med medicinering är att det är dopingklassade prepparat så täling under den perioden är ju omöjlig. Men i och med att pållen mår bäst med medicin så gör jag gärna avkall på några tävlingar. (fast nu så tävlas han int längre förståss då han inte längre är någon ungdom)

I början på varje ridpass (efter jag skrittat fram) så travar jag igång honnom i ca 10 min på långa tyglar så han får hosta upp slemmet ordentigt innan vi gör något mer avancerat. Då är han hostfri resten av ridpassset för det mesta.

vi har alltid stalldörren helt öppen och han stå närmast dörren så att han alltid har frisk luft. jag blöter allt foder och låter de stå på dammfritt foder. även om det är den fuktiga luften som han reagerar mest på. Men jag tror inte det är fel att göra övriga grejer i förebygande syffte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 575
Senast: godaråd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp