Ni med hö(hösilage, hur gör ni?

Aliina

Trådstartare
Byter ni ut höet/hösilaget varje dag i hagen? Skriv gärna vad och hur mycket hö/hösilage ni ger åt hästarna i hagen!
/Alina

Sv: Ni med hö(hösilage, hur gör ni?

Jag ger fri tillgång och har hela vintern rundbalar stående i hagarna. De går år på mellan 2 - 4 dagar beroende vilka hästar som är i hagen och utetemperaturen.

Så som svar på frågan: Nej jag byter inte ut något.

okej, sorry om jag verkar trögfattad...är inte så bra på det där med hö...men hur är kvaliteten på höet om det ligger ute då? möglar det inte?^^

Jag menar...eftersom det är så viktigt att göra slut på en hösilage bal på några dagar eftersom syre kommer in...men det är ju fult med syre i luften?? så hur klarar det av att ligga ute i flera dygn? samma sak med hö...någon som kan hjälpa mig att förstå tack! :D

När det gäller ensilage så är det lite olika. Man vill ha det syrefattigt inne i balen medans den är hel. Det är det som är själva konserveringprocessen. Går det hål på balen och den får stå med det ett tag kommer det att börja mögla i balen. När man fodra med ensilage så ska man inte ha större balar än att de går åt fort (inom några dagar). Hur länge en öppnad bal håller beror på temperatur och TS-halt och varierar från några dagar till kanske tio dagar om det är riktigt kallt ute.
Lägre TS-halt i en öppnad bal ger mindre risk för mögel. Men det är bättre att lufta en öppnad bal än att försöka "packa" in den igen i plast.

Hö klarar sig länge om det inte blir fuktigt. Som exemepel förra året när vi hade en extremt fuktig höst så var det många som fick problem med höet även när det låg under tak. Höet tog åt sig av luftfuktigheten och möglade. Samma sak när man fodrar ute med det. Blir det fuktigt blir dågligt efter en tid. Håller det sig torrt håller det länge.

Lite OT

Du är inte rädd för att det skall vara något i balen som hästarna inte bör få i sig? menar så att det inte är kadaver eller annat i? om
de har fri tillgång menar jag?
Bara lite funderingar från mig? :)

vet inte om du frågar mig eller den som skrev innan? men jag svarar iaf haha:D just nu har jag inte fri tillgång till hö (hösilage), men jag funderar på att börja med det, undrade bara om det inte förstörs när det ligger där ute, men om det regnar då, då borde det väl förstöras? :D borde man ha kanske nåt slags stort tält över kanske...så det inte regnar rakt ner i det?^^

Skulle det vara något kadaver i balen så är ändå hela balen förstörd. Även om det ligger längst in och inte hittas förrän den nästan är slut. Så det är inget som jag oroar mig för.
Däremot så kollar jag alltid upp så att det inte finns mögel eller jäst i balarna innan hästarna får dem.

Jag gör som Masse; ger fri tillgång och ställer ut en hel bale i taget i hagen. (I foderhäck med tak.)

Ok bara undrar, du tänker nog som jag, man är ju bara lite orolig för det här med botulism?

Nu har jag inte möjlighet att ställa ut en balen men jag kollar ganska noga ändå vad jag ger, men såklart kan man ju inte veta vad som finns längst in i balen...

Bara jag som grunnade lite, det var min hovslagare och jag som diskuterade lite bara ;)

Rädslan för botulism är lite överdriven. För det räcker ju inte med bara något dött i balen, det behövs ju även att själva bakterien finns. Den eller rättare sagt dom finns ju inte över allt i Sverige så i förhållande till fördelarna med ensilaget är nackdelarna och riskerna betydligt mindre.
Jag vet att det i Tyskland funnits botulismbakterier i så kallat färdigfoder också. Men det är ovanligt att hästar drabbas av det, skulle nästan tro att trafiken skördar fler hästar i Sverige på ett år än botolism. Men detta är en högst personlig gissing som jag inte har något stöd för. Går förmodligen ädnå lätt att kolla upp.

hmm...boulism ja...hemska tankte...men självklart kollar jag ju hösilaget innan jag ger det..men usch tänk om man skulle missa, men jag känner ändå att jag är rätt noga med att kolla, så det borde ju inte va något problem:) men vad tycker ni...ska jag börja med fri tillgång i hagen?:)

Om du ska ge fri tillgång eller inte beror ju på din häst och ditt foder. Vilka behov häsen har och vilka värden fodret har.

Jag ger så mycket så att han precis äter upp nästan allt.. Och det som blir över får man städa bort då och då..
Ger hösilage.

HAr själv varit med om detta. Men mina hästar åt inte detta hösilage.
Efter lite fundering och inspektion av balen så fick jag min förklaring. Ett litet konserverat djur....(kommer dock inte ihå´g vad det var)

Jag tro oxå botulism är ngt överdrivet. Har hittat både ormar och ngn groda i balarna förrra året för övrigt var dem fina, inga sjuka hästar:smirk: Bruka köpa ett par ensilage balar när det är som kallast ute. Men i år våga jag faktiskt inte göra det pga alla mördasniglar. Men det där med botulism är ju lite knepigt, det kan ju räcka att man få in jordbakterier så kan ju balen bli farlig för hästarna att äta;)

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Rädslan för botulism är lite överdriven. För det räcker ju inte med bara något dött i balen, det behövs ju även att själva bakterien finns. Den eller rättare sagt dom finns ju inte över allt i Sverige så i förhållande till fördelarna med ensilaget är nackdelarna och riskerna betydligt mindre.
Jag vet att det i Tyskland funnits botulismbakterier i så kallat färdigfoder också. Men det är ovanligt att hästar drabbas av det, skulle nästan tro att trafiken skördar fler hästar i Sverige på ett år än botolism. Men detta är en högst personlig gissing som jag inte har något stöd för. Går förmodligen ädnå lätt att kolla upp.

Ja kanske är det lite överdrivet, visst det är säkert en otäck sjukdom men jag tror att man blåser upp det lite väl ibland?
Jag har även hört ( en film jag såg om hästhållning) att det förekommit sådana bakterier i vanligt hö? Skall faktiskt ta och läsa på lite mer om detta, ganska intressant.

Så länge hösilaget ser friskt och fräscht ut så är det säkert ingen fara att ge...

våra hästar har alltid haft fri tillgång på hösilage men pga att 2 av dom nu är alergiska för hösilage får dom nu hö. vet inte exakt kilo men dom får 1 bal var om dagen ca 12 kg. dom går på lösdrift och behöver hålla sig varma. hingsten därimot går på hösilage. han får ca 11 kg om dagen. vill ha honom på fri tillgång men han äter liksom inte mer än de så de känns onödigt å lägga ut mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
644
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025