ni med hingstföl födda i år

Joyride

Trådstartare
Alla ni som fått hingstar i år, börjar dom få hingstnacke vid 2 månaders ålder?
Är det ovanligt att dom börjar få lite nacke när dom är så unga?

Sv: ni med hingstföl födda i år

Jag har haft två som haft "hingstnacke" från födseln.

Det behöver ju inte vara "hingstnacke" för att de får en sådan hals som föl. Här är en bild av förra årets stoföl hos oss. Feminin som hon är så har hon ändå sådan nacke. :)

Wilma2.cn.jpg

I min fölflock idag är det stofölet som har mest "hingstnacke" eller hur Görel :D
Det har nog mer med rasen att göra. Den äldsta hingstfölisen som är 1 månad har en snygg resning och rejäl överlinje på halsen.

Instämmer :D

Dom små halvbröderna hade inte alls några såna tendenser ;)

Fast jag tycker frågan är lite intressant - min 2 månaders kille föddes med en rätt rund överlinje övht (men han är ett kallblod så det är ju inte SÅ mysko). Men jag har upplevt senaste veckan att han faktiskt stilar upp sej mycket mer med de andra hästarna, spänner på sej och "leker hingst" på ett helt annat sätt än innan. Bra mycket mer stursk mot de andra också, han är inte minsta rädd för någon av de andra hästarna - men nu börjar han bli rent odräglig mot några av dem. Rider mer på morsan och är övht mycket för att bita i bakbenen på de andra, när han kommer åt.
Det troligaste är väl att han som 2 mån börjar ha kommit över inledande osäkerhet och börjar bete sej som sitt rätta jag - med allt bus det innebär.... Men hur är det med könsmognaden på de små - vilka åldrar börjar dte "hända grejer" i deras kroppar?

De brukar väl bli könsmogna vid ungefär ett års ålder, men det finns hingstar som betäckt och fått dräktigt vid sex månaders ålder har jag hört av någon. Men det är nog ganska ovanligt.

Jo, det förstår jag, men jag undrar mer ifall det är så att hormonerna kan börja spela roll långt tidigare än så? Eller är det mer av en social utveckling isåfall?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka