Ni med hästar som haft/har låsning i SI-led

Nominous

Trådstartare
Jag håller på kollar på en häst som har haft en låsning i SI leden men den ska ha blivit bra för ett halvår sedan. Har fortf lite jobbigt med galoppen men blir bättre.

Ska man vara rädd för att titta på en sådan häst? Den fick låsningen antagligen för att den gått med felaktig sadel och blivit riden fel enligt ET, den nya ägaren har bytt sadel och ridit hästen mer rätt så den har blivit bättre.

Hur har era hästar blivit som haft en låsning?
Har ni gjort nåt speciellt mer än haft tex ET på den?
Underhåller ni på något sätt för att undanhålla risken att den kommer tillbaka?
Tränar ni på ett viss sätt nu för att stärka hästen på något vis för att klara av jobbet bättre efter låsningen?
Hindrar det erat arbete något?

Skriv gärna era erfarenheter om låsningar och hur ni har hanterat dem och vad ni gör för att underhålla ev framtida problem.

Hästen är en hobbyhäst, halvblod. Alltså ingen häst för svår dressyr cch 140 hoppning.

Tips och råd?:)

Sv: Ni med hästar som haft/har låsning i SI-led

En låsning i SI leden kan man naturligtvis behandla, och därefter krävs ju att man tar sig an grundproblemet vilket verkar ha gjorts. Sen ska det inte komma några följdverkningar förutsatt att hästen har behandlats för ev överbelastningar av veterinär om sådana upptäcktes vid en veterinär kontroll innan ET behandlingen tog vid.

Vilken häst som helst kan få SI-ledslåsning vilken dag som helst.. Det kan räcka med att dom går omkull eller rullar och fastnar till i boxen. Så det är absolut inget du ska oroa dig för tycker jag. :)

KL Hur får man en låsning i en led som i stort sett skall vara orörlig?
PL

ja det undrar jag också, men eftersom det drabbar mig med jämna mellanrum så är inte undran så stor hur? för det vet jag, men förvåningen att det har sån enorm påverkan på rörelsemönstret

Låsningar får man för att man rör sig ensidigt är musklad ensidigt och har spänningar i muksklerna runt den leden och rumpamusklerna är väldigt starka muskler - eftersom de är motorn

Har hästen upprepade låsningar är den felriden och felmusklad, men å andra sidan lyckas väldigt få ryttare raktirikta sina hästar så

Jag vet att ni medicinare reagerar starkt på terminologin dvs låsning

ännu finns ännu ingen strikt medicinks förklaring, men låsning är en bra beskrivning av upplevelsen

jag kan tex inte få fram motsatt höft om jag har låsning i S-I leden. Det räcker inte att lösgöra muskler runt -det måste släppa det vaccum som säger plopp

det är som humlan som inte kan flyga - likväl flyger den

Javisst att humlan inte borde kunna flyga är även det en myt:angel:
Myten om humlans flygförmåga En långlivad myt om humlor är att de enligt fysiska lagar inte borde kunna flyga, och att det är en gåta att de flyger ändå. Denna myt blev populär på 1930-talet när en aerodynamiker beräknade att humlan inte kan skapa tillräckligt med lyftkraft på grund av sina relativt små vingar, låga flyghastighet och tyngd. Men det är dock inget bevis på att de inte kan flyga. Det är ett bevis på att humlor inte kan glidflyga. I verkligheten karakteriseras humlans flykt av en oscillerande vinge, som mer påminner om ett helikopterblad, än en flygplansvinge. Utöver det skapar humlevinges form och rörelsemönster en luftvirvel precis ovanför vingen och den ger upphov till ökad lyftkraft. [7] Dessutom använder humlan liksom många andra insekter upplagrad energi vid generering av rörelse-energi som sedan släpps lös momentant. Energilagringen inför varje vingslag sker med hjälp av ett elastiskt ämne, kallat resilin, som är det mest elastiska ämne vetenskapen känner, mycket mer elastiskt än någon konstprodukt. Humlans flygförmåga, liksom för många andra insekter, bygger på resilinets energilagrande förmåga i kombination med en klickmekanism i form av små hakar. Dessa fungerar som spärr för att inte släppa iväg energin innan en viss anspänning uppnåtts. Detta plötsliga utlösande av spänningen gör att vingen rör sig med en tvär, plötslig rörelse med hög effektivitet. Det kan jämföras med människans användning av pilbåge för att lagra energi och släppa iväg den med stor effektivitet. Klickmekanismen gäller för både upp- och nedslag av vingen.[8]

det låter bra att ni har så pass bra erfarenhet av det. att de verkar vanligt att de blir bra :)

denna har tappat styrkan helt och måste börja om från början och lägga ny grund. jag har tänkt att tömköra första månaden och sen börja skritta på steniga stigar och klättra (börja väldigt lätt och sen öka eftersom han stärker sig). hur ha ni gjort och vad har ni för tips till mig i igångsättningen?

Min kompis hade en häst som hade problem i SI-leden, men den fick de ta bort till slut för han skulle aldrig kunna gå som något annat än sällskapshäst och vem vill ha en 174 cm svårfödd häst som sällskapshäst + att det inte ens då var säkert att han ens då skulle vara smärtfri. Så de tog som sagt bort hästen istället. Så det kan få en tråkig utgång också. :(

Det krävs en stor rörelse typ, minns inte exakt hur ET och massören förklarade för mig. ;o

Jamen det är precis så jag tänker

Med dagens förståelse av hur kroppen fungerar så kan man inte säga att den "låser sig" med medicinska termer, i framtiden så kommer vi kunna förklara vad som händer rent medicinskt också

nu kan vi bara beskriva det upplevelsemässigt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästvård lång historia kort: Köpte min Isläning för snart 6 år sedan. Varit många diffusa men även uppenbara och tydliga fel på honom. De...
2
Svar
30
· Visningar
4 815
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?