Ni med hästar med vinterpäls...

C

CeciliaW

..hur tusan gör ni nu vintertid? Efter ridning är Girl ALLTID svettig, och även om jag lägger på fleecetäcke och hon får stå inne så tar det ändå 3-4 timmar för henne att torka. Släpper ni ut hästarna med täcke, eller låter ni dem stå inne och torka?

Är väldigt sugen på att spårklippa henne, men det är tyvärr inte min häst...

Sv: Ni med hästar med vinterpäls...

hej! försöker anpassa så jag tränar henne strax innan inslälppet, då får stå med täcke på tills kvällsfordingen och då är hon torr o fin.

Helst rider jag dem inte alls svettiga. Oftast så blir ena islänningen det iaf för han stressar upp sig över inget. Så han får ett fleecetäcke på sig och mat och in i box eller ut i ligghall. De stora brukar jag inte rida svettiga pga den ena har bra kondis och den andra tja...henne vet jag inte varför men hon blir sällan svettig trots den tjocka nordispälsen som hon har.

Jag lindar in mina så de ser ut som mumier, i sjukhusfiltar och fleece :D sen får de käka, och är då torra på kanske två-tre timmar.

Om du tränar och/eller rider inomhus kanske du borde tala med ägaren om att klippa hästen. Hästen jag rider blir i princip inte svettig efter ridning, trots att den inte är klippt.

Min nordis blir lätt svettig efter att jag ridit. Nu när det är ganska kallt så försöker jag att rida så att han inte blir så svettig, men om han inte är riktigt torr efter ridpasset så får han ett fleecetäcke med helhals på och sen ut i hagen med lite mat.

Beror på hur kallt det är ute. Nu är det -15 o vi hade tränat, då fick de vara inne. Man kan känna ner mot huden, där är långhåriga pållar alltid torra, naturen har gjort dem så o då kan de ju gå ut.
Att de blir svettiga beror inte på dålig kondis, det är som med människor. Folk med bra kondis svettas bra mkt!:banana: :banana:

Klipp, så blir det ju mycket bättre för både dig och hästen!

Tycker att man nästan är skyldig att klippa hästen om man tänker träna... :crazy:

Nu har jag iofs inte klippt min i år, men det är för att han är livrädd både för klippmaskinen och för sprutor... :( Men har haft tjocka täcken på honom hela tiden så han har inte så väldigt lång päls, och jag rider inte så hårt.

Ska man rida och träna så funkar det inte att ha hästen "naturlig".... Önskar att folk kunne inse det...
Dom långhåriga hästarna i stallet har Alltid varit dom som är mest sjuka och förkylda...

Valacken blir svettig frampå bogarna bara jag tar in honom (lösdriftshäst) för han har en sådan björnpäls. Så han låter jag rulla sig i box med rejält med fräscht spån och sedan svettäcke på. Är det mindre kallt ute -5 till -10 ungefär, då är jag inte så himla noga att han skall vara kruttorr när jag släpper ut. Men blir det kallare får de stå inne och käka hö tills han är hyfsat torr och varm.
Får han samma björnpäls nästa år (då jag även räknar med att rida mer) kommer jag att spårklippa, måste bara lära mig hur först. Samt införskaffa lämplig klippmaskin.

Stoet har inte alls samma björnpäls så hon klarar sig för det mesta utan att bli särskilt svettig. De gånger det händer gäller samma som för valacken.

Min häst har en ganska kort men väldigt tät vinterpäls (fullblod). Blir hon svettig så kanske jag låter henne stå på gången fem minuter längre och stretchar,masserar,borstar så hinner hon torka. Sen blir det täcke på. Hinner hon inte torka så gör hon det när hon får täcke på sig och kommer ut.

Har samma problem med hästen jag rider, trots att jag rider i ett lugnt tempo. Han stressar alltid upp sig så mycket när han får komma ut bara för att han tycker att det är roligt, så han blir väldigt lätt svettig i sin tjocka vinterpäls. Sen tar det ju såå lång tid för honom att torka, skulle vilja klippa honom men det är ju tyvärr inte min häst och inte mitt beslut!

Jag lägger på fleecetäcke och släpper ut min häst....:smirk: Hur gör hästarna på island som går i det vilda när de blir svettig??? Springer hem till stallet och blir täckad..???:angel:

Brukar skritta, stretcha, fodra etc så att hästen börjat torka "inifrån". Sedan på med täcke och ut.

Har samma funderingar oxå, på att klippa min eventuellt.
Men samtidigt vill jag ha pälsen kvar som är det naturligaste.

Men nu gör jag som så att jag ägger på ett fleece och skickar ut honom med mat att tugga på.

En bekant släpper ut sina svettiga travare efter träning utan täcke när som helst:eek:
Han säger att då torkar dom fortast och så är det ju i det vilda livet oxå.
Det låter ju logiskt men jag kan bara inte släppa ut honom "naken", jag fryser själv bara jag täker på det:crazy: :D

Men egenligen, det tar ju längre tid med ett täcke på, då fukten är kvar längre även om man har ett "andastäcke".

Han säger att på en 20-30 min är dom torr...

Burr

Att de långhåriga hästarna är mest förkylda i ditt stall kan ju bero på att de står för mycket inne i ett stall. Om stallet dessutom är uppvärmt blir det ju ännu besvärligare för dem.

Lång päls tycker jag bör medföra kallstall med mycket god ventilation/öppna dörrar, lång utevistelse eller lösdrift. Naturligtvis får man anpassa träning efter hästens förhållande. Vissa hästar blir lösa imagen av att tränas, täckas och ut då klarar de inte av det utan behöver torka upp innan de släpps ut. vissa hästar klarar av det jättebra då kan man göra så.

Jag vet att vissa släpper ut sina hästar svettiga otäckade på lösdrift och om hästen är 24 år och inte varit förkyld eller lös i magen de senaste 18 åren - ja då fungerade det på den hästen att göra så.( Jag själv är dock för blödig för den senaste metoden...)

Jag låter henne alltid få normal andning innan hon kommer in i stallet, leder henne en runda innan (med täcke om det är kallt/eller hon är riktigt svettig)

när hon kommer in byter jag täcke till ett annat fleece/svettäcke som är på under tiden jag kollar ben, hovar mm. sedan får hon stå inne den tid det tar att ta rätt på grejerna efter ridningen, sedan åker hon ut i hagen, med täcke på. I hagen har hon fri tillgång på hö och vindskydd.

Då brukar hon var torr innan jag åker hem - så då tar jag av täcket.

Min häst går på lösdrift och hon har päls samt går på lösdrift. Jag rider henne (i stort sett) precis som vanligt utomhus.
Klart hon blir svettig me all den pälsen :smirk: men när ja ridit klart får hon stå me fleecetäcke på inne medan hon äter å ja fixar klart me allting så bara e å ta ut henne när hon e färdig å så. :) e hon mkt blöt å blöt även en bit in i pälsen eller om d e 15 minus eller kallare, lägger ja på vintertäcke å släpper sen ut henne annars släpper ja ut henne utan täcke. hon brukar markera ganska mkt själv om hon tycker hon behöver täcke lr inte.. ;)

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar