Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad
Har han sedan skött sig i de 9 månader som man max kan hyra ut under "sommarstugepremisser" då skriver vi ett normalt hyreskontrakt. Tidsbegränsat på 2 år eftersom min brosdotter då ska ha huset.
Nej och det har jag aldrig skrivit. Hyr man ut en sommarbostad med sommarbostads standard med avsikt att det ska vara över sommaren så gäller givetvis inte hyreslagen. Bra det var dit jag ville komma( fast om kåken har modern standard eller ej har nada med saken att göra..
Det du föreslog och som jag kommenterad var att hyra ut en permanentbostad i 6 månader för att låta folk provbo och därefter få normalt ett kontrakt (med en odaterad uppsägning?) eller sparka ut dem. Och vad tror du jag skriver ett "sommarstugekontrakt" för då? i detta kontrakt förbinder sig hyresgästen att INTE bo därpermanent. Vilket naturligtvis innebär att om han går vidare med hänvisning till hyreslagen så öppnar han dörren för ett mål gällande kontraktsbrott eller hur
Det är att försöka kringgå hyreslagen och att man kan kringgå lagen är inte alltid självklart att det lyckas. Risken att åka dit är säker liten, men får man en "landsbygdsbo" som hyresgäst vet man aldrig vad som händer, besittningsrätten är starkt skyddat i lagen. Du är inte ensam om att vända och vrida på lagarna och försöka utnyttja dem.
Har han sedan skött sig i de 9 månader som man max kan hyra ut under "sommarstugepremisser" då skriver vi ett normalt hyreskontrakt. Tidsbegränsat på 2 år eftersom min brosdotter då ska ha huset.