Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Nej och det har jag aldrig skrivit. Hyr man ut en sommarbostad med sommarbostads standard med avsikt att det ska vara över sommaren så gäller givetvis inte hyreslagen. Bra det var dit jag ville komma( fast om kåken har modern standard eller ej har nada med saken att göra..

Det du föreslog och som jag kommenterad var att hyra ut en permanentbostad i 6 månader för att låta folk provbo och därefter få normalt ett kontrakt (med en odaterad uppsägning?) eller sparka ut dem. Och vad tror du jag skriver ett "sommarstugekontrakt" för då? i detta kontrakt förbinder sig hyresgästen att INTE bo därpermanent. Vilket naturligtvis innebär att om han går vidare med hänvisning till hyreslagen så öppnar han dörren för ett mål gällande kontraktsbrott eller hur;)

Det är att försöka kringgå hyreslagen och att man kan kringgå lagen är inte alltid självklart att det lyckas. Risken att åka dit är säker liten, men får man en "landsbygdsbo" som hyresgäst vet man aldrig vad som händer, besittningsrätten är starkt skyddat i lagen. Du är inte ensam om att vända och vrida på lagarna och försöka utnyttja dem.

Har han sedan skött sig i de 9 månader som man max kan hyra ut under "sommarstugepremisser" då skriver vi ett normalt hyreskontrakt. Tidsbegränsat på 2 år eftersom min brosdotter då ska ha huset.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Ja du skulle gjort det det betvivlar jag inte, det tycks vara din grej att göra ditt bästa för att bete dig som en skitstövel.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

.....svårt att övertyga att jag är "rätt" hyresgäst bara.
Ja mig har du då inte lyckats att övertyga.
För mig så känns du inte det minsta rätt.

Visst, finns lättare sätt att tjäna pengar på men det behövs bostäder till folk som mig, som inte kräver full standard=lägre hyra.

Men fastighetsägare är inga välgörenhetsarbetare.
De vill ha avkastning på kapital och eget arbete.

Varför skulle jag hyra ut ett hus om jag tjänar pengar lättare på annat sätt och då dessutom har huset kvar att disponera för egen del?
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Ja du skulle gjort det det betvivlar jag inte, det tycks vara din grej att göra ditt bästa för att bete dig som en skitstövel.

Det vet jag redan att du anser.
Men i det här fallet beskrev jag hur man kan göra utan att bryta mot lagen.
Resultatet, det är genomförbart, det är lagligt vilket du förmodligen inser och det resulterar återigen i din beskrivning av mig som skitstövel.
Om jag blir kallad det varje gång jag visar att jag har rätt, så tack för berömmet:grin:
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Det är mitt torp, jag hyr ut det till den jag väljer,och jag ser till att jag får en möjlighet att välja rätt.
Om hyresgästen sköter sig så är det ju inga problem, gör han det inte så får jag inga problem att avlägsna problemet och ge möjligheten till en skötsan hyresgäst istället och låta deicke önskvärda bo i stan i stället.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Och sedan kan man domstolen som sagt komma fram till att det var ett sätt att kringå lagen och att det inte alls handlade om kortidsuthyrning av sommarbostad utan avsikten var permanentboende med provboende. Risken är minimal att någon bråkar, men det gör det inte rätt att provboende innan man eventuellt blir utsparkad mer rätt.

Enligt dig fastställer ju rätten verkligheten.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Och sedan kan man domstolen som sagt komma fram till att det var ett sätt att kringå lagen och att det inte alls handlade om kortidsuthyrning av sommarbostad utan avsikten var permanentboende med provboende. Risken är minimal att någon bråkar, men det gör det inte rätt att provboende innan man eventuellt blir utsparkad mer rätt.

Enligt dig fastställer ju rätten verkligheten.

Javisst gör rätten det. Men den gör det utifrån faktiska bevis.
Och bevisen talar ju bara om at X har hyrt torpet för fritidsboende, man har ju tom förbundit sig att INTE använda den som permanentbostad.
Det är ju inte mitt fel (som hyresvärd) att X bryter påskrivet avtal och på eget bevåg gör om fritidsbostaden till permanentboende.
För det är ju det fakta som ligger på bordet.
:rofl:
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Javisst gör rätten det. Men den gör det utifrån faktiska bevis.
Och bevisen talar ju bara om at X har hyrt torpet för fritidsboende, man har ju tom förbundit sig att INTE använda den som permanentbostad.
Det är ju inte mitt fel (som hyresvärd) att X bryter påskrivet avtal och på eget bevåg gör om fritidsbostaden till permanentboende.
För det är ju det fakta som ligger på bordet.
:rofl:
Jag tycker att du gör rätt- förutom att ta till efterkonstruerade medel.
Om det är nära till torpet o det kanske är den enda grannen blir det inte kul- för den oftast ensamstående, mer än att den kan känna sig maktfullkomlig. hin-håle.
Om hyresgästen oxå ändrar på spelreglerna genom att göra om det billiga torpet till åretruntbostad eller inte betalar hyran i tid osv. Kan man
A. renovera o förhöja standarden o dämed chockhöja hyran.

B. Stycka av o sälja.

Inte för att jag tycker att man ska behöva ta till såna medel för att det inte går att få bort den icke önskvärda f.d sommargästen.
Men det är ingen större skillnad på att bo i ett hyreshus där man gör om det till bostadsrätter.

Varför köper man sig inte ett EGET torp om man vill bo så permanent om det inte handlar om att slippa stora kostnader :confused:
Inget ansvar o inget eget arbete.
Även som hyresgäst har man undersökningsplikt.

Om man har en sommargäst så vet man ju att de kan betala för sin ordinarie bostad o finner avsaknaden av modern standard som pittoresk. De människorna BLIR sällan besvärliga.
Lobelia.. Svarar som du....
Du! vad i hela fridens namn är det för fel att ta bra betalt för ett torp om någon är villig att betala:D
Man kan ju sätta en väldigt hög hyra om aspiranten inte verkar riktigt slug.
Den drar garanterat direkt.:rofl:

Jo hög hyra reducerar mkt slagg.

Det är ju oftast av en anledning som visst folk helst vill ha gratis bostad.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Jag tycker att du gör rätt- förutom att ta till efterkonstruerade medel.
Om det är nära till torpet o det kanske är den enda grannen blir det inte kul- för den oftast ensamstående, mer än att den kan känna sig maktfullkomlig. hin-håle.
Om hyresgästen oxå ändrar på spelreglerna genom att göra om det billiga torpet till åretruntbostad eller inte betalar hyran i tid osv. Kan man
A. renovera o förhöja standarden o dämed chockhöja hyran.

B. Stycka av o sälja.

Inte för att jag tycker att man ska behöva ta till såna medel för att det inte går att få bort den icke önskvärda f.d sommargästen.
Men det är ingen större skillnad på att bo i ett hyreshus där man gör om det till bostadsrätter.

Varför köper man sig inte ett EGET torp om man vill bo så permanent om det inte handlar om att slippa stora kostnader :confused:
Inget ansvar o inget eget arbete.
Även som hyresgäst har man undersökningsplikt.

Om man har en sommargäst så vet man ju att de kan betala för sin ordinarie bostad o finner avsaknaden av modern standard som pittoresk. De människorna BLIR sällan besvärliga.
Lobelia.. Svarar som du....
Du! vad i hela fridens namn är det för fel att ta bra betalt för ett torp om någon är villig att betala:D
Man kan ju sätta en väldigt hög hyra om aspiranten inte verkar riktigt slug.
Den drar garanterat direkt.:rofl:

Jo hög hyra reducerar mkt slagg.

Det är ju oftast av en anledning som visst folk helst vill ha gratis bostad.

Jag är egentligen inte intresserad av en ohemult hög hyra. Jag vill på sikt ha grannar jag trivs med. Så som jag har det nu. Behöver jag hjälp, eller reser bort har de nyckel och kollar min kåk och vice versa, ja tom hundvakt fixar vi på det viset. De som bor där idag hyrde det som sommarbostad i maxtid sedan övergick det till permanentboende och det har pågått i 12 år nu...:)
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Man vill ju absolut inte dra på sig en massa obetalt arbete.
Eller plöja ner massor av pengar i något som inte ger inkomster i proportion till vad det kostar.

Ett typexempel är alla som tror att de skall ta hand om ett tomt hus och därmed göra ägaren en tjänst.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Jag undrar samma sak, men lite mer specifikt i stockholms området.. Jag och min sambo letar hus med stall till våra två hästar då vi får tillökning i familjen och vill få mer tid och rum tillsammans allihopa. Men jag hittar nästan ingenting! Vet att det finns, men VART och HUR ska man leta??
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Javisst gör rätten det. Men den gör det utifrån faktiska bevis.
Och bevisen talar ju bara om at X har hyrt torpet för fritidsboende, man har ju tom förbundit sig att INTE använda den som permanentbostad.
Det är ju inte mitt fel (som hyresvärd) att X bryter påskrivet avtal och på eget bevåg gör om fritidsbostaden till permanentboende.
För det är ju det fakta som ligger på bordet.
:rofl:

Du motsäger dig själv....

Har man som hyresgäst skrivit på ett hyreskontrakt för 3 månader så har man ju inte skrivit på ett kontrakt för permanent boende....
Hur kan man då bryta sitt avtal menar du?

Skriver ni sen nytt avtal på 6 månader så har man fortfarande inte gjort hyres-stugan till permanentboende....man har ett tillfälligt tidsbegränsat boende på 6 månader.

Först när avtalet gått ut och man inte har flyttat ut har hyresgästen brutit avtalet. Så länge de har ett tidsbegränsat hyreskontrakt har är det ju inte ett permanent boende, alltså har man ingen besittningsrätt.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Här får jag faktiskt hålla med landsbygdsbo, han beskriver hur man kan kringgå besittningsrätten och det sätt han beskriver fungerar säkert i de flesta fall, i vart fall tills man stöter på någon som är lika bra på att j-vlas som henne/honom och börjar bråka och påtala att hyreskontrakten är ett spel för gallerierna och att det hela tiden var frågan om permanentboende i syfte att få ett tillsvidarekontrakt.

När man har att göra med en del lagstiftningar där det inte är tillåtet att avtala bort fördelar för kunden såsom konsumentköplagen, arbetsrätt eller hyreslagstiftningen så är det inte självklart att det som står i kontraktet är det som gäller. Det finns saker man inte får avtala bort.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Du motsäger dig själv....

Har man som hyresgäst skrivit på ett hyreskontrakt för 3 månader så har man ju inte skrivit på ett kontrakt för permanent boende....
Hur kan man då bryta sitt avtal menar du?

Skriver ni sen nytt avtal på 6 månader så har man fortfarande inte gjort hyres-stugan till permanentboende....man har ett tillfälligt tidsbegränsat boende på 6 månader.

Först när avtalet gått ut och man inte har flyttat ut har hyresgästen brutit avtalet. Så länge de har ett tidsbegränsat hyreskontrakt har är det ju inte ett permanent boende, alltså har man ingen besittningsrätt.

Vad big L orerade över är att jag om jag inte trivs med hyresgästen på detta vis kan bli av med den så länge detta sker inom 9 månader. För så länge kan jag problemlöst hyra ut tidsbegränsat.

Samma sak om jag hyr ut som sommarstuga och hyresgästen väljer att använda den som permanentbostad.

Säger jag upp avtalet om fritidsboende och hyresgästen säger att han bor där permanent och därför har vissa rättigheter så avslöjar han ju att han bryter mot den klausul i kontraktet som förbjuder permanentboende...
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Här får jag faktiskt hålla med landsbygdsbo, han beskriver hur man kan kringgå besittningsrätten och det sätt han beskriver fungerar säkert i de flesta fall, i vart fall tills man stöter på någon som är lika bra på att j-vlas som henne/honom och börjar bråka och påtala att hyreskontrakten är ett spel för gallerierna och att det hela tiden var frågan om permanentboende i syfte att få ett tillsvidarekontrakt.

När man har att göra med en del lagstiftningar där det inte är tillåtet att avtala bort fördelar för kunden såsom konsumentköplagen, arbetsrätt eller hyreslagstiftningen så är det inte självklart att det som står i kontraktet är det som gäller. Det finns saker man inte får avtala bort.

Problemet med din argumentation är att jag i detta fallet har ett kontrakt där hyresgästen utryckligt skrivit på att det INTE gäller permanentboende, att detta bryter mot det ingågna avtalet. Det betyder att om han åberopar de rättigheter ett permanentboende innebär så talar han samtidigt om att han brutit mot hyreskontraktet = rätt för mig att säga upp honom....Sedan få han jävlas så mycket han vill.

Jag plockar bort ytterdörren, stänger av elen o vattnet och väntar.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Poängen med min argumentation är just att det inte är ett kontrakt för permanentboende trots att avsikten är att hyra ut permanent. Domstolar brukar ogilla när man försöker kringgå lagen. Fast då gäller det att någon bråkar och den risken är väl inte alltför stor, men den finns.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Poängen med min argumentation är just att det inte är ett kontrakt för permanentboende trots att avsikten är att hyra ut permanent. Domstolar brukar ogilla när man försöker kringgå lagen. Fast då gäller det att någon bråkar och den risken är väl inte alltför stor, men den finns.

Det är ju det som är poängen. Jag hyr ut ett fritidsboende under en begränsad tid.
Det är bara att läsa kontraktet!!

Har hyresgästen på eget bevåg omvandlat detta till permanentboende så bryter han mot påskrivet avtal och det är skäl nog för uppsägning eller hur.
Är han sedan så du att han argumenterar: ja jag bröt kontraktet, nu bor jag här permanent och jag förväntar mig att ha samma rättigheter som alla andra permanentboende.........:rofl:

Undrar vad kommunens sophämtning har att säga eftersom kåken bara har sommarhämtning.

Jag för min del har två tunnor, den ena kan jag ju låta ev. fritidsboende använda när deras är full.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Missförstod jag dig när du rekommenderade att hyra ut på prov genom att låtsas att det var ett tillfälligt boende? Och att teckna ett kontrakt på permanentboende om man gillade hyresgästerna?

Tänker man aldrig hyra ut permanent så är det ju inget problem.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Missförstod jag dig när du rekommenderade att hyra ut på prov genom att låtsas att det var ett tillfälligt boende? Och att teckna ett kontrakt på permanentboende om man gillade hyresgästerna?

Tänker man aldrig hyra ut permanent så är det ju inget problem.

Nej, jag låtsas inte, jag hyr verkligen ut på prov. Allt är realt. Kontraktet är påskrivet o klart.. Sedan om båda parterna önskar så kan man dels förlänga tremånadersperioden ett par gånger och därefter om båda parterna fortfarande önskar det så skrivs ett avtal om permanentboende.

Jag låtsas inte, att jag muntligt informerar hyresgästen om, att han om han vill, under den första perioden vill bo där hela tiden så är det ok för mig, men att det inte påverkar texten i avtalet, kan man inte läsa sig till på det avtal som parterna har att visa upp vid en ev. konflikt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 895
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp