Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Nej det är olagligt.

Vilket i en rättegång ska bevisas.
Men det har vi ju redan dragit ett antal varv eller hur?

Om Fia är ensam med hyresvärden och skriver på uppsägningen, hyresvärden behåller alla papper.
Vid uppsägningen skriver han i datum med samma penna som avtalet är skrivet med.

Skickar en kopia till Fia och verkställer uppsagningen.

Blir tufft att motbevisa eller hur?

:cool:
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Nej det behöver inte bevisas i rättegång, det är inte tillåtet. Det som behöver visas i rättegång är att man hyresvärlden är en skitstövel som begått olagligheten, det är inte så lätt alla gånger.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Nej det behöver inte bevisas i rättegång, det är inte tillåtet. Det som behöver visas i rättegång är att man hyresvärlden är en skitstövel som begått olagligheten, det är inte så lätt alla gånger.

Om två individer inte kommer överens så slutar det ofta i en rättegång.
Då fastställs vem som har rätten på sin sida.

Och domstolen fastställer utifrån de bevis som finns. inte vem som verkligen är en skitstövel.

Men vi drog det ju i en annan tråd och den ledde till ingenting och det kommer det att göra här med så.....
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Som sagt handlingen är olaglig, en del försöker följa lagen och andemeningen i lagen. Andra gör som du och lever på hoppet om att olagligheterna inte går att bevisa.

Och vi har varit där för, domstolen värderar bevisningen och avgör om det kan bevisas att någon part är en skitstövel. Skitstövel är man oavstt vad en domstolsäger om man kräver in en odaterad uppsägning i förväg.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Ja precis.
Och för att slippa det så låter man i stället bli att hyra ut något som man inte är säker på att det "håller måttet".
För t.ex. 3000:- i kallhyra så är det inte lönt att ta en massa trassel som tar tid.
Det finns så mycket lättare sätt att tjäna de pengarna på.
Och så har man kvar stugan för egen del till vänner och gäster i stället.

För mig finns det inte något som inte håller "måttet" jag hyrde en stuga i 6 år som inte hade vatten indraget, men ute på gården med vanlig hederlig handpump!
Betalade naturligtvis en lägre hyra och för mig är det viktigt att hyran ska följa standarden.
Hyrde en liten stuga i Sandviken, helt underbart läge och en fantastisk hyresvärd. Där betalade jag en lägre hyra på vintern då det var sämre isolerat men kunde hålla en 17 grader inne, helt ok för mig. Hyresvärden ville ha det bebott men insåg att det inte var skäligt att jag som hyresgäst fick betala höga uppvärmningskostnader.

Har också hyrt stuga där hyresvärd tagit en högre hyra men som inte varit riktigt sanningsenlig, dåligt isolerat mm. Slutat med att jag fick betala en totalsumma med hyra, ved och el på en 9000 per månad på vintern...
En annan stuga där jag eldade och drog på för fullt med elementen men bara fick upp värmen till ca 15 grader, nätterna var mycket kalla.
Dessa bägge har det kommit fram i efterhand från bla grannar, att hyresvärden var fullt medveten om förhållandena. När hyresgästerna fått nog och flyttade lurades nästa och nästa....

Annars är det just de hus du nämner här jag är ute efter, svårt att övertyga att jag är "rätt" hyresgäst bara. Visst, finns lättare sätt att tjäna pengar på men det behövs bostäder till folk som mig, som inte kräver full standard=lägre hyra. Anledningen är inte att jag har en sämre betalningsförmåga, tjänar bra med pengar men i mitt fall är det så viktigt att kunna lägga pengarna på hästen istället.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Man kan ju testa och hyra ut torpet som sommarbostad de första 6 månaderna.

Eller för att vandra ut lite i den grå zonen...samtidigt som man skriver hyreskontraktet så skriver man en uppsägning som undertecknas men plats lämnas för datum så att om det skär sig så får hyresgästen gå efter 3 månader.
Upsägningen är klar och en kopia skickas till hyresgästen och den andra kopian behålls för ev inlämning till fogden för ev avhysning..fult men....;)

Detta låter helt förkastligt!!! Vet du hur det känns att bli utslängd, bostadslös?
Självklart ska en hyresgäst sköta sig, inget att snacka om men kan det inte skötas lite bättre än så här om man nu ska säga upp någon?
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Vilket i en rättegång ska bevisas.
Men det har vi ju redan dragit ett antal varv eller hur?

Om Fia är ensam med hyresvärden och skriver på uppsägningen, hyresvärden behåller alla papper.
Vid uppsägningen skriver han i datum med samma penna som avtalet är skrivet med.

Skickar en kopia till Fia och verkställer uppsagningen.

Blir tufft att motbevisa eller hur?

:cool:

Fyyy, så bara för att det inte går att bevisa så är det helt ok förfarande, eller?
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Detta låter helt förkastligt!!! Vet du hur det känns att bli utslängd, bostadslös?
Självklart ska en hyresgäst sköta sig, inget att snacka om men kan det inte skötas lite bättre än så här om man nu ska säga upp någon?

Det är därför jag skulle hyra ut som sommarbostad, tidsbegränsat med en klausul där hyresgästen förbinder sig att inte omvandla kåken till permanentboende.

Då gäller inte hyreslagen och vederbörande är lättare att avhysa, sedan när man känner varandra så låter man det hela övergå till vanlig hyresrätt.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Ja välkommen till landsbygdsbos verklighet, där allt är lagligt tils man stämt skiten ur honom.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Det är därför jag skulle hyra ut som sommarbostad, tidsbegränsat med en klausul där hyresgästen förbinder sig att inte omvandla kåken till permanentboende.

Då gäller inte hyreslagen och vederbörande är lättare att avhysa, sedan när man känner varandra så låter man det hela övergå till vanlig hyresrätt.

Jodå hyreslagen gäller och här kan hyresgästerna ställa till trubbel och hävda sin rätt att bo kvar genom att visa på att hyresvärlden försöker kringå lagstiftningen.

Trix funkar tills man stöter på någon som är likasinnad och använder samma medel.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

:cool=Lobelia;15252179]Jodå hyreslagen gäller och här kan hyresgästerna ställa till trubbel och hävda sin rätt att bo kvar genom att visa på att hyresvärlden försöker kringå lagstiftningen.

Trix funkar tills man stöter på någon som är likasinnad och använder samma medel.[/QUOTE]

? Så hyreslagen gäller då man hyr en sommarstuga under en begränsad tid?
de va som faan.

Jag har ett påskrivet avtal där X ska hyra sommarstugan under 3 månader,
Han/hon har förbundit sig att INTE bruka huset som permanentboende.

Bevisar hon/han motsatsen bevisas ju bara ett kontrltsbrott vilket i sig är själig grund för uppsägning:rofl:
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Nyss var det 6 månader och nej man kan inte alltid välja vilken lagstiftning som ska tillämpas. Det är inte alla gånger smarta trix för att kringå lagar och förordningar lyckas och det finns folk som är lika fula som du och skriver på kontrakt utan att blinka för att sedan slåss för sin rätt att bo kvar.

Och du det går att bli av med folk med lagliga medel om man hyr ut som privatperson, varför inte använda dem istället för fulla trick?
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Så säger alla innan de åker dit första gången.

Så du menar ärligt att hyreslagen gäller när man hyr ut en sommarstuga för en begränsad tid?

Jag har för mig att om man skriver ett kontrakt på max 9 månader och specar att det inte gäller permanentboende så har man stöd i hyrensalgen för att avtala bort besittningsskydd.
Kan därför skriva ett avtal på 3 månader. funkar allt så skriver vi ett på sex månader och sedan om allt funkar skriver vi ett normalt kontrakt.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Så du menar ärligt att hyreslagen gäller när man hyr ut en sommarstuga för en begränsad tid?

Nej och det har jag aldrig skrivit. Hyr man ut en sommarbostad med sommarbostads standard med avsikt att det ska vara över sommaren så gäller givetvis inte hyreslagen.

Det du föreslog och som jag kommenterad var att hyra ut en permanentbostad i 6 månader för att låta folk provbo och därefter få normalt ett kontrakt (med en odaterad uppsägning?) eller sparka ut dem.

Det är att försöka kringgå hyreslagen och att man kan kringgå lagen är inte alltid självklart att det lyckas. Risken att åka dit är säker liten, men får man en "landsbygdsbo" som hyresgäst vet man aldrig vad som händer, besittningsrätten är starkt skyddat i lagen. Du är inte ensam om att vända och vrida på lagarna och försöka utnyttja dem.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 895
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp