Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

DressyrMupp

Trådstartare
Detta är inte en bostadsannons utan en undran hur ni med bostad till uthyrning tänker och hur ni får tag i hyresgäster.

Jag vet att det finns en hel del gårdar som hyr ut bostäder, stugor/fritidshus mm men dessa ser man ytterst sällan annonseras ut.
Vet också att det finns mängder av hyresgäster som inte sköter sig, kontra hyresvärdar som inte är seriösa. Finns tom stugor som inte ens hyrs ut, står tomma pga av att de tidigare hyrts ut till hyresgäster som förstört, inte betalat osv vilket är fullt förståligt.
De oseriösa hyresvärdar jag haft har annonserat på tex blocket men jag vet inte om jag bara haft otur. Några fler som hyr som har några tankar om detta?

När jag har träffat på gårdsägare så säger dom att de alltid bara hyr ut till någon som i bekantskapskretsen är känd, någon som känner någon etc.
Hur tänker ni? Vilka kriterier går ni efter när ni tar emot en hyresgäst?

Jag har själv tankar på att söka upp, knacka på dörren till gårdar för ett personlig presentation då jag inte får några svar när jag själv annonserar
Hur känner ni för den iden?
Skulle ni känna att man tränger sig på eller bli nyfiken, ställa er posetiva till en person som kan föra sig, är trevlig och kan presentera en bra betalförmåga?

Finns det fler sätt att finna bostäder att hyra?
Tar tacksamt emot alla era ideer!
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Mina föräldrar hyr ut ett hus med trädgård och tillgång till uthus och carports. När dem har sökt nya hyresgäster så har dom satt ut annons på blocket om att hus uthyres och även i vår lokala tidning. Efter det har det ringt folk och därefter har det ordnats en dag där de har kunnat komma för visning av huset m.m.
Därefter så har mina föräldrar valt ut de som verka mest intressanta att hyra ut till och sedan ringt upp dom dagen efter och frågat om de fortfarande var intresserade av att hyra.
Vet inte riktigt vilka kriterier dom går efter men skulle tro att mina föräldrar ser helst att den/de som hyr huset ska ha en bra ekonomi, helst inte röka och sedan får man gå på första intrycket man får av personen/personerna.

Har tyvärr varit hyresgäster som inte har betalat för sig och då har de sagts upp direkt!

Tror att mina föräldrar skulle uppskatta om det kom någon och presentera sig personligt men deras hus hyrs hela tiden ut så det står aldrig tomt så det kan dröja ett tag innan huset ska hyras ut igen.

Men mina föräldrar känner andra som hyr ut hus och de kan ha hus som står tomma så kan man ju alltid tipsa om det huset till t.ex. dig då om du kommer personligt och presenterar dig :)
Så om jag vore du skulle jag knacka på och skulle inte den gården ha något hus att hyra ut så kanske de kan känna någon annan som söker ny hyresgäst! :)
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Nu har jag aldrig varit i den situationen att jag har hyrt ut hus på gård, men jag har hyrt hus på gård.

Det var när jag skulle plugga och det sket sig med den lägenhet på orten som jag egentligen skulle hyra. Då gick mina föräldrar (som hjälpte mig att flytta) till turistbyrån och frågade om de visste någon som skulle vilja hyra ut en lite stuga till en skötsam student. Senare samma dag träffade vi det trevliga paret som visade huset och vi satt och pratade en stund innan de sa att jag fick hyra stugan.

Det som, enligt dem, talade till min fördel var att mina föräldrar var med (skulle kanske vara en nackdel idag, men när man precis flyttar hemifrån var det tydligen en fördel) och att jag höll på med hästar, vilket även de gjorde.

Det blev fantastiskt lyckat. Skulle egentligen hyra in min häst på ett annat ställe, men flyttade hem honom till gården för att slippa fara runt så mycket. Det gjorde att jag fick hästhjälp när jag reste hem på loven eller hade intensiva pluggperioder och jag hjälpte huresvärdarna när de ville resa bort eller hade mycket på jobbet. Perfekt!
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Jag vet inte om dina föräldrar bor på en mindre ort men en bostadsannons här i Sthlm ger många hundra svar...måste vara hur svårt som helst att gallra.
Det får nog kanske bli operation dörrknackning och hoppas på hjälpsamma människor!

SQT
Det verkar som om du hade en enorm tur!
Att få bo på samma ställe som man har hästen vore hemskt skönt!
Kanske det är så att man hyr ut till hästfolk, de som hyr box i stallet om man nu har bostad att hyra ut.

Kanske är en ide att ringa på annonser boxplats uthyres och fråga bostad samtidigt??
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

SQT
Det verkar som om du hade en enorm tur!
Att få bo på samma ställe som man har hästen vore hemskt skönt!
Kanske det är så att man hyr ut till hästfolk, de som hyr box i stallet om man nu har bostad att hyra ut.

Kanske är en ide att ringa på annonser boxplats uthyres och fråga bostad samtidigt??

Bra där! Alltid värt ett försök. :idea:
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Bor utanför Trollhättan så de får ju inte direkt hundra svar men blir allt en del svar ändå :) Så lite gallring får dom ju göra men inte alls som det kanske blir runt Stockholms hållet! Gallringen tycker mina föräldrar är det jobbigaste för man vill ju väja "rätt" som ska hyra och det har visat sig bli jätte galet även om de har tyckt personerna verkat bra innan :/

Hoppas du kan hitta dig ett bra ställe att hyra :)
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Jag och pojkvännen hittade nuvarande boendet via blocket. Ett gammalt sekelskiftestorp med stall med 5 boxar i, och en superbra hyresvärd :)
Så antingen har du haft tur otur med blocket eller så kanske vi haft tur, men det går ju helt klart att hitta några vettiga där med :)

/Camilla
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

1 Kolla betalningsanmärkningar
2 kolla om BÅDA har jobb
3 kolla med referenser.

Om 1+2+3 är ok så låt den personliga kemin råda.

Betackar mig för dem som snöat in på "livet på landet" dem får man ofta bekymmer med.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Håller med! Är många som flyttar från stan till där jag bor och det är oftast de man får bekymmer med. Känns som de tror att de har en massa rättigheter eller något och de ska även lägga sig i allt. Såklart inte alla men till stor del är det så!
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Vi hyr ut både stallplatser och bostäder, två lägenheter i ett större hus. Jösses vilka problem man kan få med fel hyresgäster.. Som någon nämnde tidigare, de som drömmer och fantiserar om ett rofyllt liv på landet, att åååh jag kan hjälpa till i trädgården och jag kan måla huset! Tack men nej tack, tyvärr, våra erfarenheter säger bara nej till den typen av personer.
Vi tar referenser, kollar att hyresgästen har jobb samt inga bet.anmärkningar. Sen ska det kännas bra också, får man ingen bra kontakt med personen vill man troligen inte ha den boendes på sin gård heller.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Håller med! Är många som flyttar från stan till där jag bor och det är oftast de man får bekymmer med. Känns som de tror att de har en massa rättigheter eller något och de ska även lägga sig i allt. Såklart inte alla men till stor del är det så!

Så kan man ju begära ut från straffregistret,,fast det är väl inte helt koscher...;)
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

2 kolla om BÅDA har jobb

.

Då skulle du inte hyra ut till en singel med fast jobb sedan flera år och bra ekonomi, ej heller till ett par där den ene har ett fast jobb och där lönen räcker mer än väl till alla kostnader.


Jag hade nog tyckt det där med betalningsanmärkningar och referenser varit viktigare. Känner en hel del folk som varit arbetslösa/ går på sjukpension etc som har väldigt lite pengar att röra sig med , men som är ytterst skötsamma och aldrig i hela sitt liv missat att betala en räkning. ( För att de har stenkoll på vad de har att röra sig med och inte gör några dumma impulsköp på lån etc som i längden kostar en massa extra pengar...)
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Då skulle du inte hyra ut till en singel med fast jobb sedan flera år och bra ekonomi, ej heller till ett par där den ene har ett fast jobb och där lönen räcker mer än väl till alla kostnader.


Jag hade nog tyckt det där med betalningsanmärkningar och referenser varit viktigare. Känner en hel del folk som varit arbetslösa/ går på sjukpension etc som har väldigt lite pengar att röra sig med , men som är ytterst skötsamma och aldrig i hela sitt liv missat att betala en räkning. ( För att de har stenkoll på vad de har att röra sig med och inte gör några dumma impulsköp på lån etc som i längden kostar en massa extra pengar...)

Nja jag kollar nog både referenser och betalningsanmärkningar, och kommer en ensam med god ekonomi så är det lika lite ett problem som när det kommer 2 där den ene inte har jobb men den andre ett bra betalt arbete så att de har möjlighet att både leva och betala sina räkninger.

Men kommer en som inte har jobb, långtidssjukskriven så flaggar det en varningsflagg, det är enklare för mig att tacka nej än att ta risken och eftersom det är jag som sitter med beslutet så.....
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Det där med belastningregistret funkar då jag går i uniform :)

Referenser kan faktist vara svårt då 2 utav mina senaste hyresvärdar har varit åt det oseriösa hållet....bara varit ute efter hyran och struntat i skyldigheter som underhåll och som hyrt ut stugor som inte hållt måttet i den standard dom bedyrat.
Även fast man då skött hyran och varit aktsam blir det tyvärr dåliga referenser. Man blir lätt väldigt jobbig som hyresgäst om man vill få nåt gjort och ställer krav, krav som dock är helt rimliga. Jobbiga hyresgäster kan lätt sägas upp...svårt att vara i ett behovsläge, maktspel.
En del hyresvärdar förstår inte att både hyresgäst och hyresvärd har skyldigheter....
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Det där med belastningregistret funkar då jag går i uniform :)

Referenser kan faktist vara svårt då 2 utav mina senaste hyresvärdar har varit åt det oseriösa hållet....bara varit ute efter hyran och struntat i skyldigheter som underhåll och som hyrt ut stugor som inte hållt måttet i den standard dom bedyrat.
Även fast man då skött hyran och varit aktsam blir det tyvärr dåliga referenser. Man blir lätt väldigt jobbig som hyresgäst om man vill få nåt gjort och ställer krav, krav som dock är helt rimliga. Jobbiga hyresgäster kan lätt sägas upp...svårt att vara i ett behovsläge, maktspel.
En del hyresvärdar förstår inte att både hyresgäst och hyresvärd har skyldigheter....

Man kan ju testa och hyra ut torpet som sommarbostad de första 6 månaderna.

Eller för att vandra ut lite i den grå zonen...samtidigt som man skriver hyreskontraktet så skriver man en uppsägning som undertecknas men plats lämnas för datum så att om det skär sig så får hyresgästen gå efter 3 månader.
Upsägningen är klar och en kopia skickas till hyresgästen och den andra kopian behålls för ev inlämning till fogden för ev avhysning..fult men....;)
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Man kan ju testa och hyra ut torpet som sommarbostad de första 6 månaderna.

Eller för att vandra ut lite i den grå zonen...samtidigt som man skriver hyreskontraktet så skriver man en uppsägning som undertecknas men plats lämnas för datum så att om det skär sig så får hyresgästen gå efter 3 månader.
Upsägningen är klar och en kopia skickas till hyresgästen och den andra kopian behålls för ev inlämning till fogden för ev avhysning..fult men....;)

Alternativt att man får ett helvete själv med urkundsförfalskningen det innebär med efterdatering.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Använd dina kontakter.
Vänners vänner, stallägare, hyresvärdar o.s.v.

Små stugor som inte ger så mycket i hyra låter man ofta hellre stå tomma än att utsätta sig för trasslet av en hyresgäst.
 
Sv: Ni med gård/anläggning och som hyr ut bostad

Man blir lätt väldigt jobbig som hyresgäst om man vill få nåt gjort och ställer krav, krav som dock är helt rimliga.

Ja precis.
Och för att slippa det så låter man i stället bli att hyra ut något som man inte är säker på att det "håller måttet".
För t.ex. 3000:- i kallhyra så är det inte lönt att ta en massa trassel som tar tid.
Det finns så mycket lättare sätt att tjäna de pengarna på.
Och så har man kvar stugan för egen del till vänner och gäster i stället.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 895
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp