Ni med försäljningstall

S

__Stilett__

går det runt för er?
pratar om försäljningstall nu, ej avel!
hur många hästar har ni inne för försäljning?
har ni ngt annat jobb utöver detta?

med eget stall så har ju tankarna ibland dykt upp, men det verkar ju inte vara en lätt branch?

Sv: Ni med försäljningstall

ska vi slå oss ihop? :angel:
har faktiskt också haft den idéen på läpparna och nu när ridhuset ska ställas iordning känns det mer och mer som något som skulle intressera mig.. men.. men..vill veta mer :D

går det runt för er?
pratar om försäljningstall nu, ej avel!
hur många hästar har ni inne för försäljning?
har ni ngt annat jobb utöver detta?

med eget stall så har ju tankarna ibland dykt upp, men det verkar ju inte vara en lätt branch?

Nu har jag inte företag eller jobbar med detta men har väl gjort projekt inom starta eget med lite olika hästinriktningar.
de jag vet som säljer hästar kan inte leva på detta, de får ha extrajobb eller andra inriktningar i sitt "hästande".
Mkt pga att skatter samt egenavgifter är så höga att amn bör sälja minst 8 hästar/år för att ens få ut ca 9000/mån /år.(då räknar jag hästar i 50 000 kronorsklassen, alltså såna vanliga dödliga har råd med)
Alltså svältgräns när du ska hålla hästar.
Nej , lätt verkar det inte vara, det är inte bara att sälja hästar, du ska få dem sålda oxå, vilket kan ta sin tid.

jo det är det jag känner med.. jätte mycket små skatter osv.
andra kostnade runt omkring + tänk om en häst blir dålig osv.
njae.. osäker känns det som men väldigt roligt jobb tror jag.

jag har sålt flertalet hästar tidigare (fast privat bruk då) och jag brukar inte ha svårt med att få dom sålda.

nej sälja känns inte som den svåra biten =)
Det svåra känns med alla små skatter och onödigt..
mest fundersam om allt går runt :_D

Hej!

Om du verkligen vill leva på det tror jag man ska satsa på att ex. sälja svårklass hästar och ha som standard att hästarna står hos dig max 1-2 veckor för att sedan säljas vidare. De försäljningsstallet som gör såhär klarar sig mer än väl och kan gott och väl leva på det också.

Ska du ha hästarna en längre tid får du nog ha färre, ett jobb sidan av för att det ska gå ihop

Hej!

Om du verkligen vill leva på det tror jag man ska satsa på att ex. sälja svårklass hästar och ha som standard att hästarna står hos dig max 1-2 veckor för att sedan säljas vidare. De försäljningsstallet som gör såhär klarar sig mer än väl och kan gott och väl leva på det också.

Ska du ha hästarna en längre tid får du nog ha färre, ett jobb sidan av för att det ska gå ihop

Jag skulle vilja veta vilken seriös "hästhandlare" som säljer svårklasshäster och endast har dessa står i sitt stall 1-2 veckor?
På vilket sätt hinner du under den tiden tävla hästen, för att visa dennes kvaliteter. Och framförallt om hästen är en import så behöver den väl åtminstonde 1 vecka för att återhämta sig och acklimaticera sig!

Att helt livnära sig är nog svårt, om du tittar på de som har försäljningsstall så har de ofta en ridskola, ridlägerverksamhet, in/tillridning, jobbar som tränare och ofta tävlingsryttare på iallafall 1,30-1,40 nivå.

Jag har mången gång tänkt samma tanke eftersom att jag har eget stall nu, men kommit fram till att jag kommer att behålla mitt nuvarande jobb (tågmästare på SJ) och ev. gå ner i tid och endast sälja kanske ett par eller 5 st om året som hobbyverksamhet.
Man kan ju förena semester i europa med hästletande om man vill syssla med import:D. Men det viktigaste är att man är seriös, skriver schyssta avtal och inte gräver sin egen grop.

Har erfarenhet ifrån det sistnämda då jag jobbat i ett handelsstall....

En i stallet har försäljningsstall med hopphästar, men tränar även en hel del andra ekipage. Han har ca 5-6 hästar i träning och rider dem vanligtvis i 1,30-1,40 m innan de säljs, själv har han erfarenhet tom 1,50 m och har jobbat som beridare i Danmark i 2 år. De flesta hästar är där minst 5-6 månader och prisnivån är generellt sett hög då det ofta är hög kvalitet, han arbetar b la med en uppfödare som har mycket bra hoppblod i sina hästar, flertalet går unghästtävlingar innan de säljs. Han köper ibland in sig på uppfödarens hästar redan som föl och får då större del av försäljningsbeloppet än om han bara hade tränat/tävlat hästarna. Någon gång tar han emot tillridningshästar också samt att uppfödarens hästar kommer i olika omgångar som unghästar innan de oftast återkommer en längre period och säljs vid 5-6 års ålder.
Jag dock ganska övertygad om att allt ej görs helt vitt...

Har själv handlat med hästar. Det går alldeles utmärkt att klara sig på det och tjäna bra med pengar.
MEN man kan inte behålla hästarna i såfall.
Jag satte ut annons bara ett par dagar efter jag köpt dom.
Hade stall med 12 boxar. Hade 2 "egna" hästar och 4 inackorderingar, resten var till salu. På somrarna hade jag fler eftersom dom då kunde gå ute på bete.
Man vet ju vad hästarna gjort innan o säljer dom på dessa meriter...

Jag tror inte det är någon lätt bransch men får man ett gott rykte är det nog inte omöjligt. Dock är det nog svårt att få en verksamhet som funkar och med god ekonomi som går plus om man bara ska livnära sig på hästförsäljning. Jag tror man ska ha någontnig på sidan av, t.ex. lektioner, ta emot utbildningshästar, ha inackorderingar eller dyl.

I början kan det säkert vara ganska motigt också men det borde gå och säkert lätt om man riktar sig till en speciell grupp med kunder. T.ex. borde det finnas behov av seriösa försäljningsstall för ridskolor och vanliga svenssons som inte har pengar som växer på träd men ändå vill syssla med hobbyridning, träning och tävling i lätta klasser osv. med hästar inom rimlig prisklass. Jag tror att det är bra mycket svårare att sälja hästar för flera hundratusentalskronor och speciellt om någon häst skulle bli dålig osv. verkar väl riskfyllt.

kl
Jag är just på gång att starta upp med ridutbildning av helt unik slag i sverige :)
Har ett nattjobb som jag kommer behålla till en början....man måste jö beräkna med att det inte går ihop en tid !!

Sen om man kan leva på det beror nog på hur man nichar sig och hur mycket unik el speciell inriktning man har.

jag har sålt flertalet hästar tidigare (fast privat bruk då) och jag brukar inte ha svårt med att få dom sålda.

Kan bero på flera saker, men ofta vill inte köparna betala det hästen faktiskt är värd, men jag tror du lockat till dig seriösa köpare som vet vad de vill ha & är villiga att betala för det.
Kan bero på var man bor oxå, var jag bor är det inte många som köper häst tex.& så beror det såklart på vad för ras & inriktning man vill ha.Mkt som spelar in.

Det man ska vara mest observant på om man vill ha en sådan här verksamhet är kanske inte skatter och avgifter för de kommer reglebundet och går att förutse. Utan det är istället köplagstiftingen som ställer stora krav på den som säljer proffesionellt. Att hästar sedan är levande varelser gör inte saken lättare och inget som det tas hänsyn till i lagstiftningen.
Köplagen som alla hästaffärer för en företagare kommer att lyda under lägger det största ansvaret på säljaren om det är till en privatperson som man säljer hästen. Det är vad som kallas för en tvingade lagstiftning till köparens fördel. Vilket innebär att även om man är överens och har skrivit avtal vid affären, så gäller inte det avtalet om det skulle vara till nackdel för köparen. Det går inte att avtala bort något som står i lagen bara att göra den bättre för köparen.
Vidare så innebär den bland annat att det finns tre år för dolda fel. Även att om jag som duktig säljare lyckas sälja en häst som inte passar till det köparen vill ha den så kan köpet hävas utan att det finns fel på hästen.
Som exempel: en duktig säljare lyckas sälja en T-märkt häst till någon som vill ut och tävla. Hästen får inte tävla och även om den fysiskt skulle kunna det och att den inte förändrats något efter köpet har köparen rätt att häva köpet. Nu är ju detta ett väldigt uppenbart fall men det är bara som ett exempel. Det kan ju vara i princip vad som helst om köparen gör klart att hästen ska användas till detta och att sedan inte går.

Så det man bör ha för att inte riskera egna hästar och annat man själv har och vill ha kvar är att ha en stor ekonomisk buffert för att klara att häva köp. Det enda man vinner på att bestrida den här lagstiftningen är att det drar ut på tiden och kostar ännu mer än om man löser det med en gång. Köparen kan t ex vända sig till KO och få gratis hjälp därifrån. Säljaren får stå sina egna kostnader.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
354
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar