Alexandra_W
Trådstartare
Jovars. Jag vet vad hyper och hypo betyder. Om du läser det inlägg som jag först svarade på så ser du att det var överaktiv katt (pga hypertyreos) som det handlade om. Det är en hormonrubbning hos katter som vanligen orsakas av en tumör i sköldkörteln som då börjar överproducera tyroxin (sköldkörtelhormon).
Symptom är bl.a. avmagring och rastlöshet, vilket beskrevs i inlägget. Jag ville då bara vara lite besservissrig och påpeka att hypertyreos inte är detsamma som överaktivitet. Jag ville helt enkelt inte att någon oskyldig människa skulle läsa inlägget och sedan försöka slänga sig med fina ord till vänner och bekanta när denne vill förklara att katten är livlig. Det kan missuppfattas av de som vet vad hypertyreos är...jag antar att man kan räkna in alla som har läst denna tråd till dessa efter detta dravel. ;-)
Jag visste inte vad hypertyreos är eller vad symptomen är för det. MEN jag tolkade inlägget att PGA att katten hade hypertyreos så var den bla överaktiv. Dvs såsom hon som skrev menade. Jag tänkte faktiskt inte ens tanken att hon menade att hypertyreos och överaktivitet var samma sak, utan just att det var SYMPTOM på hypertyreosen.
Så jag tror det blev en höna av en fjäder faktiskt. Om jag skulle läsa inlägget första gången nu, när jag vet vad det är, skulle jag faktiskt tolka likadant =)