Ni med fler än en häst

H

hoppryttare_Miró

Ni som har fler än en häst, hur får ni det att gå ihop(tidsmässigt)?
Har ni hästen hemma?
Har ni ridbanor på gården, får ni köra iväg med hästen eller är det skritt avstånd?
Hur lång tid tar det från du lämnar huset hemma till du kommer tillbaka hem?
Kan ni inte berätta hur en typisk dag i stallet ser ut?
:D

Sv: Ni med fler än en häst

En typisk dag, idag söndag.

Har hästarna ca 7 km hemifrån mig och 3 km från mamma och pappa.

Var i stallet 8:30. Gav kraftfoder,på med täcken och tog ut hästarna, körde ut vatten och hö.
Mockade, packade hö, fixade vatten och mat. Klar ca 10:30.

Ska tillbaka vid 13 och rida ena hästen och sen åker jag till ridhuset med unghästen vid 15:30. Är förhoppningsvis klar vid 18 efter att ha tagit hand om en svettig häst och städat transporten.

På vardagarna rider jag inte båda. Den ena är 3,5 år och den andra är halvpensionär så det går bra.

Jag har en tävlingsponny och en isis som vi rider in just nu. Jag bor mitt i skogen med stallet på gården, men det är mörkt när jag åker till skolan på morgonen och när jag kommer hem på kvällen... + att ja e mörkrädd...;)

jag kommer hem från skolan kl 16... då äter jag och byter om och är ute i stallet kl 16.30...klar med hästen kl 16.50 och rider till 18.00...sen är jag klar med Gustur till 18.30 och rider till 19.15 ungefär... mockar och gör klart till 20.00 då vi tar in hästarna... sen kommer jag in till 20.25 ca... äter och gör läxor om det behövs...sen sover jag vid 10.... om jag har träning rider jag inte gurra... då åker jag till ridhuset kl 16.00 och är hemma 18.30... men vi har belyst ridbana på gården så det funkar...

det är drygt och om jag nån gång försöker vara en "normal" tonåring så får hästarna vila...:/ mina bussar hem går inte så tätt så jag kommer hem ganska sent då, kanske att jag hinner slänga in ett dressyrpass på tävlingsponnyn då på ridbanan... och på söndagar brukar jag försöka åka till ridhuset på morgonen för att få hoppa lite nu på vintern då jag inte kan göra det hemma... då har jag resten av dagen på mig att göra annat kul :)
På lördagar brukar jag också rida på förmiddagen så jag hinner med att träffa kompisar etc. på kväll/eftermiddag...:) det är drygt ibland men det är mitt liv och mitt val och det är ju härligt ändå!:D Man får bara vara beredd på att få offra en del saker om man vill satsa på ridningen och träna...:D

Lycka till!:D

Just nu har jag bara två hästar, men då jag inte bor hemma (med föräldrar som servar) längre så räcker det bra ;)

Har hästarna uppstallad i ett stall där vi turas om med fodringar och insläpp, men behöver inte släppa ut vardags-morgon (Jätte skönt!)

Igår åkte jag ut kl 12 och var hemma vid 18, men då tog det lite längre tid för att jag visade den ena hästen. Annars så börjar jag alltid med att mocka, fylla höpåsar, göra foder och sen försöker jag rida båda. Har ridhuset 8 min skrittväg från stallet, så det är perfekt för att skritta igång.

Jag försöker jobba så mycket som möjligt på em/kvällar nu när det blir mörkt tidigt. Då hinner jag med att rida hästarna när det är ljust ute och ridhuset är ledigt på fm. Jag tycker att det funkar bra att ha två stycken, då jag har så flexibla arbetstider, men det är klart att ibland är det lite jobbigare... :)

vi har alldeles för många 8 ponkar och mer är på intåg:angel:

Dagarna börjar väl med att dom fodras vid 7 på morgonen och sedan kommer ngn av föräldrarna mina tillbaka vid ca 10 och släpper ut och byter täcken. Sedan är det bara att mocka och sätta foder i blöt och fodra hö och kraft foder. Sedan är det bara att rida dom som jag inte rider på eftermiddagen, ca 3 eller nått. Och efter det tas hästarna in och får betfor och luzern.

Sedan är det bara att åka tillstallet efter skolan, inte jätte långt tar kanske 15min med bil. Rida dom som ska ridas och fodra med kraft och hö och ställa dom som ska gå i skrittmaskinen där och sedan så är det lägg dags för pållarna. Dom får väl kanske kvällsmat vid 19-20 eller nått..

Vi ahr det rätt skönt för der spelar ingen större roll när du kommer på dagen för det finns nästan alltid någonstans att rida. Har både manege, galoppbana och paddockar så lite bortskämda är vi väl med det:P

Senast ändrad:

Hemma hade jag 4 hästar och eftersom jag bara jobbade tre dagar i veckan hade jag mycket tid till hästarna 4dagar i veckan. De dagarna jag jobbade red jag hästarna efter jobb och då endast i paddoken, han inte åka iväg till ridhus då.

Nu rider jag 5-8 hästar om dagen men nu är det ju ett helttidsjobb.

Eftersom jag jobbar deltid så är det inga problem.

Har ni hästen hemma? nope, båda är inackorderad.

Har ni ridbanor på gården, får ni köra iväg med hästen eller är det skritt avstånd? Ridhus och ridbana hemma, samt gräsbana när vädret tillåter. Tränare kommer regelbundet också, så ska man inte ha någon annan så finns allt hemma.

Hur lång tid tar det från du lämnar huset hemma till du kommer tillbaka hem? brukar ta 4-6h, lite beroende på om det är mycket andra i stallet och vad man ska göra.

Kan ni inte berätta hur en typisk dag i stallet ser ut? Eftersom jag inte har hästarna hemma är jag bara där, mockar, borstar, rider och gör i ordning kraftfoder. In och utsläpp och fodringar sköter personalen.

Funkar väldigt bra
Har ni hästen hemma?

Jag har två hästar hemma på gården.
Har ni ridbanor på gården, får ni köra iväg med hästen eller är det skritt avstånd?

Jag får låna ridbanan om jag vill men vill inte hihi

När jag kommer hem från skolan rider jag och ger mat och så är jag klar.

Kliver upp klockan 5 på morgon och grå ut och mockar och släpper ut stoet och shettisen och så gör jag iordning allting.Sen så åker jag till skolan när jag har duschat och gjort mej klar 07.20 går bussen.Är hemma från skolan cirka 4 pås sena dagar och då går jag ut och rider och ger mat och går in pluggar,äter och gör det man vill och sen sover man väl.
så är min dag

Nu har jag ju en vuxen häst och en 2,5-åring som är under inridning.
Åker oftast dit vid 10, mockar, spånar och fixar deras foder. Tar in den stora pållan, borstar, sadlar upp och rider. När hon är färdig tar jag den lilla, oftast varannan dag.
Har jag hyfsat flyt kan jag klara det på 2,5 timme om jag bara motionerar den ena. Tar jag båda går det väl som raskast på 3 timmar.
Alltså hemma vid 13-snåret.

Hästarna står inackorderade några hundra meter hemifrån. Rider i stort sett alltid ute då jag inte anser att vädret brukar vara katastrof. Dessutom kan jag ju alltid rida i dagsljus eftersom jag har ett bra jobb ;)
Har alltså tillgång till ridbana vid stallet.

När jag bodde "hemma" hade jag en vuxen ponny till. Då tog det lite längre tid men kunde nog fixa det på fyra timmar.
Jag är tämligen effektiv ;)

Jag har fyra hästar, 3 tävlingshästar och en som är betäckt med HipHop så det blir föl nu till våren.
Det är tufft men det funkar bra ändå:)

Har ni hästen hemma?

Ja, eget stall med 6 boxar

Har 1 ridbana som är 40 x 60 m. Det tar ca 20 min att åka till ett stor ridhus och träna, det gör jag 1 - 3 ggr i veckan nu under vintern.

04.30 Hästarna fodrads med krafftfoder, går runt och kontrollerar alla hästar...tar tempen byter täcken, lindar av osv.
05.00 Tar ut hästarna i hagen (förutom den som ska ridas), dom får hö i hagen
05.15 Fixar i ordning hästen som ska ridas
05.30 Rider iväg
06.15 Tillbaka och fixar i ordning hästen och tar ut i hagen
06.45 Mockar
07.30 Fixar lunchen och foder till kvällen
07.45 Klart
Duschar och åker till jobbet börjar 09.00
11.00 Fodrar Lunch
16.00 Hästarna kommer in och fodras med hö
16.30 - 18.30 Rider dom hästarna som ska ridas
19.00 Fodrar med krafft foder
Går in och äter och fixar hemma
21.00 Fixar ordning hästarna för natten, ryktar av alla ordentligt, lindar ben och täckar...och mockar ur boxen en sista gång
22.00 Hästarna fodras kväll och sen är det godnatt hos hästarna

Nu är sjuk, halsfluss...men nu rider jag och allt på dagen...så på helgerna blir det lugnare.
Hästarna ska snart få en ordentlig vila 2 - 4 veckor, så då ska dom bara gå i skritten varje dag och inte ridas så mycket.

- Det finns inte så mycket tid över till annat, men det går.

Har ni hästen hemma?
- Nej, jag hyr del av en anläggning.

- Ridbana finns på gården, en kort skrittur till ridhuset

- Ca 10 timmar

- Det beror lite på, jag är egen företagare och tar emot hästar på inridning och utbildning, så det beror helt på hur många hästar jag har i stallet.

Stoet står med i min utbildning på Strömsholm så jag brukar rida henne när det är lektioner.

Foderhästen står i annat stall 1.5 km från anläggningen.
Hann aldrig riktigt sätta igång honom när han blev dålig men när jag red honom i 1 timme så kunde det bli sent för mig.

Måndagar rider jag på mitt sto förmiddag innan jag åker till skolan, eftersom jag är klar med några kurser så behöver jag inte åka till skolan förrän vid tolv. Sen på kvällen rider jag foderhästen.
Tisdag och torsdag rider jag lektion, då med stoet. på kvällen rider jag foderhästen. onsdagar har jag kunnat rida stoet nån dag under dagen, beroende på hur lektionerna ser ut. Rider när jag är ledig o på kvällen rider jag foderhästen.
fredagar får stoet vila, så rider jag bara foderhästen.
Helgen bestämmer jag själv över hur jag vill ha det.

Fungerar fint fint. Fast nu rider jag bara stoet, eftersom jag inte är så sugen på att rida min foderhäst :( Han ska tas bort snart. Så jag har bara tagit hand om honom och tagit tillvara på tiden vi har kvar tillsammans.

Har lite olika schema varje vecka här, utom måndagar o fredagar. just nu för tillfället har jag inga lektioner alls på onsdagar, sen brukar jag vara ledig på tisdagsförmiddagar. Så jag har kunnat passa på. tosdagar är det fullt upp. Ganska slapp schema så två hästar har aldrig varit problem för mig.

Rider efter skolan, eller innan skolan. Beror på när jag börjar. Sen har jag en unghäst, så han rids inte varje dag.
Har ni hästen hemma?
Nej, stall 5 minuter ifrån. Men flyttar nu, då blir det 20 minuter med bil.
Japp, sen två ridhus inom skrittavstånd. Ena ligger andra sidan vägen.
Olika vad jag gör, allt från 2 till 6 timmar.

Kommer till stallet, mockar båda boxarna, sätter betfor. Tar in och rider tävlingsponnyn och fixar. Sen ungponnyn, antingen longerar/tömkör eller rider. Gör resten av maten. Åker hem :p

Kroppen har väl vant sig, antar jag:confused:
Det är inte alltid jag rider en häst på morgonen, men det är klart att det tar massor på orken! Men jag trivs med det ändå.

Helgerna fodrar jag och släpper ut sen lägger jag mig igen och sen på förmiddagen mockar jag osv...

Ska bli skönt med lite "semester" snart när hästarna ska få vintervila!

Börjar med att säga att jag studerar o jobbar extra.
jag äger inte hästarna, men har två medryttarhästar varav en har jag som min egen. (båda har samma ägare å står i samma stall)

denna vecka mån-tors är ägaren borta så då tar jag hand om hästarna. två dagar av dessa har jag stalltjänst (mockar, fixar maten o tar in hästarna) de andra två tar ägaren till vår inackordering vi har. Släpper ut hästarna gör mannen i huset. ;)

oj, det blev långt. men det jag ville komma till är att jag får känna på hur det är att ha flera hästar som ska ridas. har tänkt att rida båda hästarna men ena fick vila igår o den andra idag.
jag som har lång resväg får verkligen planera min tid, igår kunde mamma hämta mig å då funkade det hyfsat tidsmässigt. hann göra stallet o tömköra ena hästen. men idag hann jag inte göra mkt :crazy: hann göra iordning maten o skritta ena hästen 20 min (banan e så hård) samt kolla igenom den andra hästen. sedan fick jag springa till bussen.

kan ju säga att jag inte skulle orka med att ha två hästar, inte i nuläget. för mig funkar det bra att ha en häst som min egen å rida den andra typ två gånger i veckan. :)

Har ni hästen hemma?
hästarna står i ett privat stall (min fasters) o finns på deras gård. jag bor ca 1,5 mil därifrån.
tyvärr går det ingen buss från min ort, så jag måste åka via en annan stad. tar typ 1,5 tim..när det kunnat ta 10 min med bil.. måste skaffa körkort snart :angel:

Ridbana (upplyst o med paddex-underlag) finns på grannens gård, typ bara 3 min skrittväg dit. :D men nu är underlaget väldigt hårt.. :crazy: då drömmer man om att grannen ska bygga ett ridhus.. :angel:

om jag ska till huset på gården så typ 20 s :angel: annars blir det ung 2 tim innan jag är hemma. 10 min med bil. :smirk:

6.30-7.00 Utsläpp o morgonhö i hagen
18.00-20.30 Insläpp, kvällshö o kraftfoder

sedan rids hästarna på lite olika tider, men på vardagarna blir det oftast vid ca kl 4. på helgerna blir det oftast på fm.

Det får jag inte :p

Har ni hästen hemma?
Nope (tyvärr)

Ingen bana och inget ridavstånd till någon heller. Så ska jag rida på bana (vilket jag nästan aldrig gör) är det transporten som gäller.

I snitt är det väl 3-5 timmar beroende på vad jag gör.

Kan ni inte berätta hur en typisk dag i stallet ser ut
Hm... Ska försöka! Kommer till stallet, mockar, skrubbar krubbor och vattenhinkar - fyller på med nytt vatten, hö och gör iordning kraftfodret. Tar sedan in en häst och tar hand om den och ev. motionerar. Blir häst nr 2 kvar ensam i hagen tar jag in den före jag rider iväg med häst nr 1. Har den dock sällskap i hagen får den gå kvar tills jag är färdig med häst nr 1. När bägge hästar är omhändertagna och utfodrade (lämnar inte krubborna i boxen över natt utan dessa tas bort - rengörs och fylls på med frukostgivan.) är det smörjning av träns och sadel som gäller, ev avspolning/tvätt av sadelgjord och benskydd. Sen sopas det och sen är det hemfärd som gäller.

Inget jobb just nu.. Så nu kan jag hålla på som jag gör..Har två egna hästar och tränar 2 till. Alltså 4 hästar att rida.. Mellan 1-3 hästar varje dag. 3 st hopptränas varje vecka. 1 tisdag kväll, 1 onsdag fm och 1 onsdagkväll.
Har ni hästen hemma? Ja, mina två står hemma.
Har ni ridbanor på gården, får ni köra iväg med hästen eller är det skritt avstånd? Ingen ridbana hemma. Dock bra gärden att rida på om vädret tillåter. inget skrittavstånd till någon. Åker till hemma klubben ca 3 dagar i veckan. Brukar ta med båda när jag åker. Om det inte är träning, Då åker bara den ena än så länge.
Hur lång tid tar det från du lämnar huset hemma till du kommer tillbaka hem? Det beror ju lite på om det är träning osv.. Men själva åkandet tar 80 minuter. 40 dit och 40 hem.. Det är drygt!!

En dag i stallet.

05.30-07.00 Fodring av grov foder först, krafft ca 30 minuter efter. påkläding inför hagvistelsen. Ute runt 7 vanliga dagar.. Annars kan dom stå inne till jag har ridt/pysslat med dom. kanske går ut runt 10.00 då.
Mockar, fixar mat och grejar.
Lucnh mellan 13.30- 15.00 beroende på träningar.
Insläpp runt 19.00, beroende på träningar osv. och om jag inte rider på morgonen.
Kvällsmat när dom kommer in.

20.30-21.30 nattning, hö och vatten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 321
Senast: escodobe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V