Sv: Ni med fler än en häst
Ni som har fler än en häst, hur får ni det att gå ihop(tidsmässigt)?
Börjar med att säga att jag studerar o jobbar extra.
jag äger inte hästarna, men har två medryttarhästar varav en har jag som min egen. (båda har samma ägare å står i samma stall)
denna vecka mån-tors är ägaren borta så då tar jag hand om hästarna. två dagar av dessa har jag stalltjänst (mockar, fixar maten o tar in hästarna) de andra två tar ägaren till vår inackordering vi har. Släpper ut hästarna gör mannen i huset.
oj, det blev långt. men det jag ville komma till är att jag får känna på hur det är att ha
flera hästar som ska ridas. har tänkt att rida båda hästarna men ena fick vila igår o den andra idag.
jag som har lång resväg får verkligen planera min tid, igår kunde mamma hämta mig å då funkade det hyfsat tidsmässigt. hann göra stallet o tömköra ena hästen. men idag hann jag inte göra mkt
hann göra iordning maten o skritta ena hästen 20 min (banan e så hård) samt kolla igenom den andra hästen. sedan fick jag springa till bussen.
kan ju säga att jag inte skulle orka med att ha två hästar, inte i nuläget. för mig funkar det bra att ha en häst som min egen å rida den andra typ två gånger i veckan.
Har ni hästen hemma?
hästarna står i ett privat stall (min fasters) o finns på deras gård. jag bor ca 1,5 mil därifrån.
tyvärr går det ingen buss från min ort, så jag måste åka via en annan stad. tar typ 1,5 tim..när det kunnat ta 10 min med bil.. måste skaffa körkort snart
Har ni ridbanor på gården, får ni köra iväg med hästen eller är det skritt avstånd?
Ridbana (upplyst o med paddex-underlag) finns på grannens gård, typ bara 3 min skrittväg dit.
men nu är underlaget väldigt hårt..
då drömmer man om att grannen ska bygga ett ridhus..
Hur lång tid tar det från du lämnar huset hemma till du kommer tillbaka hem?
om jag ska till huset på gården så typ 20 s
annars blir det ung 2 tim innan jag är hemma. 10 min med bil. :smirk:
Kan ni inte berätta hur en typisk dag i stallet ser ut?
6.30-7.00 Utsläpp o morgonhö i hagen
18.00-20.30 Insläpp, kvällshö o kraftfoder
sedan rids hästarna på lite olika tider, men på vardagarna blir det oftast vid ca kl 4. på helgerna blir det oftast på fm.