Ni med erfarenhet av patellaluxation

JosseMandy

Trådstartare
Hur ser det ut när knät hoppar ur led, är det ens möjligt att se på en långhårig hund?

Har ju fått diagnosen PL på min hund och gått på (medicinering för kraftig muskelsmärta och inflammation i knät samt) rehab i ett försök att stärka muskulaturen i knät men utan resultat. Mer musklad har hon blivit men knät luxerar lika lätt ändå. För en vecka sen fick vi i alla fall tillåtelse att köra på som om hon vore frisk för att se om knät klarar det, i väntan på vår tid hos ortoped.

Igår på morgonen luxerade eventuellt knät, det blev alldels stelt och hon fick svårt att röra sig. Efter en liten stund minskade stelheten men hon haltade kraftigt på benet där hon har PL. Hon kan röra sig rätt bra på golvet inomhus men så fort vi kommer utanför dörren haltar hon kraftigt och vill inte gärna belasta benet. Ingen direkt förbättring sedan igår morse.

Ni med PL-hundar, känner ni igen fenomenet? Var det så här för era hundar också?

Hoppas ju på att detta lägger sig eftersom ortopeden vi ska till har en enorm väntetid. (Ska väl inte behöva skriva detta, men naturligtvis åker till vår veterinär eller fysioterapeut om detta inte blir något bättre under helgen och åker akut under helgen om det blir sämre.)

Jag har själv aldrig haft någon hund med patellaluxation. Däremot så vet jag att de brukar hoppa över steg när det hakar upp sig. De håller upp benet ett eller flera steg och detta kan de göra t ex 1 gg eller många gånger per promenad. Vissa har ont när det hoppar ur eller tillbaks, men inte andra. Det finns olika typer och grader av patella som kanske gör att de reagerar på olika sätt. Det bästa är nog om du frågar vetten/ortopeden om det som har hänt har med patellan att göra. Det kan ju ha hänt något annat som inte har med det att göra.

Jo jag ska göra det. Antecknar allt som händer fram till vårt besök eftersom det är avgörande för om det behöver opereras eller ej.

Hon drar ofta upp benen när hon har ont (haft återkommande knäledsbesvär under 4-5 år, dock främst det bakben som hon inte har PL på), så det är svårt att säga om det är PL eller något annat då. Tänkte mest att det såg så stelt och "låst" ut och att det var på benet där knät luxerar så det kanske var något typiskt tecken på att knät faktiskt hoppade ur led. Vet du om hundar som får ont när det luxerar kan ha ont ett par dagar efteråt eller brukar det släppa när leden kommer på plats igen?

Hon rörde sig ganska bra idag när vi var ute i trädgården för morgonkissen. Kanske är på bättringsvägen nu i alla fall. :banana:

Jag har en väldigt hårig hund ( ;) ) som opererats för PL Dock orsakad av yttre trauma, då han föll på trappen utanför ytterdörren..

Innan OP hade han det lite besvärligt emellanåt (knät luxerar fortfarande, men inte utan att provoceras en del, det spontanluxerar alltså inte nu som tidigare).

Som skrivits så märks det inte mer än att de tar något "hoppsa-steg" på vissa, medan andra skriker rakt ut och slutar gå en stund. Min skrek och stannade upp efter skadan (innan op), och behövde stå still en stund och slappna av innan vi kunde gå vidare.

Varje gång knät luxerar nöter det på leden, så oavsett om hunden har ont eller inte just när det luxerar så bör man ju se över om en operation är nödvändig. Det går som sagt hålla i ordning med bra träning, men i vissa fall behövs operation också.

Jag är ju supernojig efter det vi gått igenom (11 månader har gått sen skadan och han är just precis på väg tillbaks till ett någorlunda normalt liv) så jag hade hållit hunden vilande med koppelpromenader fram tills att jag visste vad det var för något! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 052
Senast: Maniac123
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 259
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar