Ni med erfarenhet av att behandla borrelia på häst

Dodatomtejavel

Trådstartare
Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt rädd och liksom ”skjuter iväg” från ingenstans. Jag har tänkt att det är för att hästen i fråga är en så kallad varnare.

När den även varit något spänd när vi kommit in på tävlingsbanan har jag blivit fundersam, hästen är vuxen och har tävlat högt med bra resultat.

För en tid sedan svullnade den i ett ben, en svullnad som vandrade och kom och gick och en minimal hälta, åkte till närmsta klinik och gjorde en utredning men när vi kom dit var svullnaden borta och ingen reaktion på undersökningen avseende hälta.

Hästen skoddes med sulor, eftersom den är sulöm och det konstaterades att svullnaden kom kort efter skoning tänkte vi att det kan ha varit orsaken eftersom det försvann så fort.

Sen satte vi igång och tränade igen, och när den plötsligt började stanna så åkte vi istället till den veterinär jag har tveklöst mest förtroende för. Där konstaterades två mindre inflammationer som behandlades. Veterinären föreslog även borrelia-prov efter min beskrivning av att den plötsligt reagerar på saker/vänder i sitt sätt att vara och svullnaderna.

”Borrelia är en icke bekräftad sjukdom hos häst, det vill säga man har aldrig med säkerhet kunnat sammankoppla kliniska symtom med infektion med borrelia hos hästar. Antikroppar mot borrelia kan påvisas i blodprov.” - Evidensia

Jag lät kliniken göra blodprov, när det kom tillbaka var den positivt på borrelia. Dvs har hästen antikroppar. Eftersom hästen hade förhöjda värden i samband med symptom bestämdes det att den skulle behandlas.

NU till min fråga: Ni som behandlat borrelia på häst, kan ni berätta om era erfarenheter? Symptom/utfall av behandling etc? Vill gärna höra av fler i samma situation.
 
Jag har erfarenhet, dock väldigt länge sedan, sent 90-tal. Då behandlades min häst i 6 leder flertalet gånger under 1,5 år innan blodprov togs. Så fort borrelia konstaterats och antibiotikakur satts in så blev han ohalt rätt omgående och hade i princip aldrig mer problem med hältor annat än någon enstaka vrickning. Han var 9 när detta utspelade sig och veterinären vill dömma ut honom efter första besöket! Han blev 26 år gammal, men skulle troligen blivit mycket äldre om inte en ful senskada satte stopp för det. :sorry:

I Tyskland är man inte lika skeptisk till borrelia på häst och är snabbare och bättre på att sätta in antibiotika.

Har även haft bekanta som fått hästar behandlade som blivit bra.
 
Jag har erfarenhet, dock väldigt länge sedan, sent 90-tal. Då behandlades min häst i 6 leder flertalet gånger under 1,5 år innan blodprov togs. Så fort borrelia konstaterats och antibiotikakur satts in så blev han ohalt rätt omgående och hade i princip aldrig mer problem med hältor annat än någon enstaka vrickning. Han var 9 när detta utspelade sig och veterinären vill dömma ut honom efter första besöket! Han blev 26 år gammal, men skulle troligen blivit mycket äldre om inte en ful senskada satte stopp för det. :sorry:

I Tyskland är man inte lika skeptisk till borrelia på häst och är snabbare och bättre på att sätta in antibiotika.

Har även haft bekanta som fått hästar behandlade som blivit bra.
Lovande att höra, tack för svar ❤️
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 165
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 586
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 123
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 678
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp