Ni med erfaranhet från importerade ÅRINGAR

Sidekick

Trådstartare
Hej!

Jag får hem min unghingst född iår, från USA i slutet av sommaren/början på hösten och har en del funderingar.

-Han lär ju vara ganska medtagen av resan hit, vad bör han få att äta? Han är ju inte van vid varken hösilaget eller något annat. Funderade på uppblött lucern eller krafft? (Och hö såklart.. Halm?)
-Tycker ni att man ska släppa ut honom dagen efter direkt? Eller bör han få vila en dag? Kanske en liten mindre hage med min 4 åring ett par dar?
-Andra saker som ni med erfarenhet av detta tycker att jag borde ha i åtanke?

Kom på att den här kanske skulle ha legat på hästhantering... Eller hästvård:angel:

Senast ändrad:
Sv: Ni med erfaranhet från importerade ÅRINGAR

Jag tog hit en åring för två år sedan, inte från USA utan från England men några tips kanske du kan ha nytta av ändå; min kom i lastbil, enligt konstens alla regler, resplan, erfaren transportör, vet besiktning innan etc etc MEN kom ändå fram rejält påverkad. Uttorkad, utmattad och drabbades kort efter ankomst av transportsjuka. Mkt obehagligt och det var kritiskt första två dygnen.

Tips nr 1; försäkra dig om att åringen verkligen orkar med resan, var a pain in the arse och "tjata" om tillgång till vatten, vila, tillsyn under resans gång. Nu flyger ju din större delen förmodar jag men en del av resan kanske sker med lastbil också. Ha åringen under uppsikt första dygnet för koll av allmäntillstånd, temp, puls och ev koliksymptom. Utevistelse är säkert bra men jag hade valt mindre hage och välj ev hagkompis med omsorg då åringen kan vara rejält trött i början. En annan busig åring är nog inte det optimala, snarare en snäll gammal valack:)

Tips nr 2; ge inget kraftfoder alls första veckan. Ge helt vanligt hö med bra värden. Jag hade inte gett ensilage eller hösilage första tiden. Ha ordentlig koll så att hästen dricker. Ang kraftfodergiva så bad jag om uppgifter på vad hästen ätit hos uppfödaren och började ge av den sorten.

Kan inte komma på ngt mer och kan tillägga att min lever o frodas idag - allt gick bra i slutändan:laugh:

Sv: Ni med erfaranhet från importerade ÅRINGAR

Tack för ditt svar!
Det verkar som om jag ändå har koll på det mesta då, ska följa ditt råd och bara ge hö första veckan.
Ang hagvistelse så får min 4 åring agera snäll gammal valack.. Han är en snäll lillgammal herre!:)

Fler tips att tänka på mottages, allt är av nytta!

Liknande trådar

Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 813
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Behöver lite goda råd ang min 1-åriga unghingst. Han går sedan i vintras på lösdrift med en grupp jämnåriga. De har fri tillgång till...
2
Svar
35
· Visningar
3 211
Senast: mahlmt
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama