Ni med eksemhäst..

Fakur

Trådstartare
Är det någon som har testat och inte låta hästen gå på bete, utan bara äta hö under sommaren?
Jag skulle vilja testa det med min haflinger som kliar sig väldigt i man o svans och det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av detta.

Min fundering är att det ev kan vara någon typ av "allergi" hon har mot gräs (mot stärkelse kanske?)

Kan det vara värt att prova kanske?.. Allt för att hon ska slippa ha klåda. Hon har täcke på och blir även insmord/sprayad med div medel men inget har hjälpt något större.

Sv: Ni med eksemhäst..

Jag har, ofrivilligt. Noll resultat eksemmässigt. Det enda som hjälper min är att minska mängden knottbett. Dvs han är en klassisk eksemhäst med allergi mot knott.

Däremot det som gjort STOR skillnad för honom är att få på täcket I TID och ha inne nattetid. Att stoppa det innan det börjar. Det samt bensylbensoat och linfröolja. Bensylbensoaten hjälpte mig att stoppa det hela när jag inte hann i tid med täcket. Senaste åren har det inte behövts.

Linfröolja får han förebyggande, och kan ju inte svära det är just det, men vi är inne på andra året med NOLL eksemtecken. Vet du inte att han har eksem kan du inte gissa det av att titta på honom.

Han har täcke både inne och ute (jag får in insekter i stallet), eksemtäcke, Boett. Får sin linfröolja, går in kl 18 på kvällen (och ut på fm oftast). Ingen 'smörja' eller liknande alls längre, utan som vilken annan häst som helst så. Helt underbart - och antagligen även för honom.

Men tar jag bort täcket ur ekvationen dröjer det inte länge innan kliet kommer, men förr om kliade han rejält även med täcke, smörjor, bad och fan och hans moster, boxmellanväggen är fortfarande buktig av hans kliiiande förr..

Jag har provat att inte ha min på gräs, men märkte ingen skillnad.

Har även provat att ge linfröolja (gav varje dag i två hela år) Men det hjälpte inte heller.

Det enda som fungerar på min är att sätta på täcket i tid (Mars/April) & smörja med Radicin tjärsalva och Equidox tinktur. Han måste även ha huva på annars får han stora sår i pannluggen, på öronen och längst upp i nacken - där täcket inte täcker :crazy:

Equidox tinktur är väldigt smidig då den är som vatten som man häller i mankammen = inget kladd :d
Tjärsalvan blir manen j*vligt kladdig av men den fungerar jättebra:love: eventuella sår är borta efter ett par dagar när jag smörjt med den:bow:

Senast ändrad:

köp killitch på ebay i england så slipper den klia sig mer! Det både tar bort klådan och acskräcker knotten från att bita henne.

Min häst går inte på bete pga av leverproblem och hans eksem är samma oavsett.

För några år sedan så skrevs det en artikel om nån som hade satt sina eksemhästar i gruspadock och gav dom hö hela sommaren. Ägarens tanke var väl samma som din, Men hur dom behandlade hästarna ledde till anmälan och jag fick höra av en veterinär varför hästarnas symptom minskade när dom gick på grus och fick hö. Det var så att knotten lever och förökar sig i gräset, och speciellt i fuktigt gräs. Så när hästarna hamnade på gruset långt bort från gräs och hagar så fanns ju inte samma mängd knott.
Men eftersom det hela grundade sig i en anmälan så kom ju länsstyrelsen/djurskydds/veterinär ut, och dom fick reprimand, då minst en av hästarna fick för lite hö och sysselsättning så den gick och petade i sig grus och fick kolik. Året därefter hamnade hästarna i vanliga gräshagar igen.
Så enligt vet så hade det inget att göra med vad hästen åt om den kliade sig eller inte, utan att det var bara så att dom hade hittat ett ställe där knotten inte ville vara, men man kan lyckas att få gräshagar mycket friare från knott med, och då kan hästen fortsätta äta gräs :)

Det är många som har sina hästar i liten grushage med hö året runt.:cry:
Så lagligt är det, bra hästliv inte direkt.
Knotten är aktiva skymning, gryning och när det är som värst långt in på natten.
Och det är dom även i en gruspaddock.
Skall man göra livet drägligt för eksemhästar som kliar sig så är det täcke på och en chans att komma undan knotten den värsta tiden på dygnet.
Box alt. skjul där inte kotten går in. Det finns inga genvägar om din häst skall må bra

En sak som hjälper på en del exemhästar (även på en kompis islänning) är att bland 7-8 delar matolja med 1 del äppelcidervinäger och 2 matskedar kanel.
Smörj in rejält (och då menar jag verkligen rejält minst 1/2 liter blandning) i man och svans samt under magen, 1-2 ggr vecka, ser inte vackert ut, men när jag såg resultatet på islänningen så hellre en häst med olja lite här och där och som slipper klia sig.

Jaha då får man leta efter kanelbullen i stället för den tjärade båten i hagen då :grin:

olja är bra att mjuka upp med.
Men endast på kvällen i måttliga mängder och moln eller regn nästa dag. Annars kokar hårremmen i oljan.
Under magen kan man smörja mer då det inte är utsatt för sol på samma sätt.
Kanel är en krydda som kan utlösa kontakt allergi, ingenting jag rekommenderar att använda utvärtes på vare sig häst eller människa.

Hade hästarna varit allergiska mot gräs vore rasen död nuförtiden. Stärkelse finns inte i gräs, men däremot i havre och korn. Det vanligaste är allergi mot knott, svidknott. Andra allergener finns som ex mygg, kvalster, flugor men ger inte exakt samma symptom. Klia av sig manen är för det mesta svidknott.

olja är bra att mjuka upp med.
Men endast på kvällen i måttliga mängder och moln eller regn nästa dag. Annars kokar hårremmen i oljan.
Under magen kan man smörja mer då det inte är utsatt för sol på samma sätt.
Kanel är en krydda som kan utlösa kontakt allergi, ingenting jag rekommenderar att använda utvärtes på vare sig häst eller människa.

Det hade jag inte uppmärksammat men nån kanel hade inte hamnat på min häst. Jag har mina salvor som jag VET fungerar sen åratal tillbaka. Jag köper inte allt som säljs med mördande reklam heller :grin:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 053
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 315
Senast: hoppsann
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Min isis fick eksem förra sommaren då han kom till mig. Vi bor på landet med mycket skogsbygd och massor av insekter och ingen direkt...
Svar
6
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka