ni med egna stall..

Apollo 13

Trådstartare
vid hästköp, hur resonerar ni, eller hur skulle ni agera om ni köpte en häst som inte verkar trivas?

jag köpte ett sto för knappt 6 månader sedan, för 2 månader sedan stallade vi upp och hon verkar ha mycket svårt till att aklimatisera sig till våra rutiner.
tidigare stod hon på fri tillgång gorvfoder och korn :o. Det resulterade så klart i att hon var helt galet fet när hon kom, speciellt med tanke på att hon knappt reds innan jag köpte henne. Hon är jätte stressad vid fodringar och river upp stämningen i vår lilla flock.
Min valack som är högst i rang påverkas inte nämnvärt, men inackorderingen som är högre i rang än henne vill jämnt visa at han bestämmer över henne så vid fodringarna blir det ett himla spring på dem två.
Tyvärr har vi ingen möjlighet till fri tillgång då hagen inte erbjuder så jätte mycket annat att göra, vilket skulle resultera i att hästarna stog med mularna i höt HELA tiden. Just nu har vi 4 fodringar vid 7 (utsläpp), 12, 18, och 21 (vid insläpp).
Hon tycker absolut inte om att bli lämnad ensam i stallet, hon börjar väva nå fruktansvärt, i hagen fungerar det okej.
Jag har flyttat om lite istallet för att se om det ger något resultat och det verkar faktistk, efter bara två nätter påverkat henne positivt.

Men det skär verkligen i mitt hjärta när jag ser henne så stressad. Hon springer runt som en dåre i hagen vid fodringar och har jätte svårt att anpassa sig till att inte ha fri tillgång... jag kanske är lite löjlig som känner att et är så hopplöst efter bara 2 månader, men det gör mig så illa att se henne så stressad.
Just nu känner jag mig bara helt handfallen och behöver lite råd och tips, famförallt höra att det kommer gå bra!
Uppe på allt har vi problem med hennes hovar som spricker upp i väggarna och ju mer hon springer runt i hagen, ju mer skor tappar hon och ju mer spricker hon upp... på tisdag ska hovarna plastas och förhoppningsvis ska det huvudbryt lägga sig något...

men ni som har egna stall, har ni vart med om att ni köpt hästar som inte trivts, vad har ni gjort?
Om några år (ingen aning om när) planerar vi att flytta till en gård och där SKA det finnas möjlighet till lösdrift och fri tillgång... men jag kan ju inte låta henne gå så här stressad i väntan på att vi ska flytta.. men jag vill inte ge upp på henne, jag vill inte svika henne.

ed, finns två lösdrifter i närheten, dock ingen med fri tillgång och det är tyvärr inget alternativ för mig att flytta henne och själv sköta om henne med allt det innebär... måste hon flytta så måste jag sälja alternativt lämna ut på foder.

:(

Senast ändrad:
Sv: ni med egna stall..

två månader är inte så lång tid, det kan ta lång tid att komma in i en flock, ensamt sto med två valacker? Om hon väver när hon är ensam så undrar man om hon är en "vävare" ras, ålder? vad har hon gjort innan?
du får försöka lära känna henne, ge henne, tid, håll på rutiner, låt henne inte vara ensam inne

Jag tog hem ett nvs-sto på foder i slutet på aug, men jag valde att lämna igen henne efter bara 6-8 veckor eftersom hon vantrivdes något fruktansvärt mycket.
Hon sprang runt i hagen konstant och var alltid genomblöt av svett på kvällen.
MEN, hon var en häst som var tvungen att ha sällskap i hagen men det fick hon inte p.g.a att de andra i stallet tror att deras hästar är gjorda av porslin, så hon blev helt enkelt sönderstressad av bara det. Därför vade jag att lämna igen henne.

Tänkte på en sak när jag läste ditt inlägg. Kanske hon behöver få vara själv vid fodring. Blir hon kanske stressad just av att den andra valacken är henne i hälarna hela tiden?
I övrigt tycker jag att det bara är att kämpa på, vissa hästar tar längre id på sig att acklimatisera sig än andra så jag tycker absolut inte att du ska ge upp än! Prova olika alternativ, och se vad som fungerar/inte fungerar!
Lycka till! :)

Känn ingen stress eller oro.
Det blev helt enkelt en hel del omställning för din nya stjärna.
Både nya kompisar men också nya foderrutiner.
Nya foderrutiner är ju något som brukar skapa kaos.

Då jag köpte min nuvarande pålle som även gick på lösdrift tog det över ett halvår innan han insåg att han fick mat flera gånger per dag istället för att han kunde välja när och om han skulle äta vid just någon tidpunkt.

Ang avvänjning från fri tillgång till regelbundet portionerade givor skulle jag ha anvvänjt försiktigt.
Ge hästen större givor till en början, kanske 2 -3 gånger per dag, för att sedan minska givorna per gång och öka antalet fodringar.
För att hästen ska märka att det är tomt och kunna invänta nästa mål mat.
Hästar på fri tillgång äter ju när de känner för det, just för att de vet att det alltid finns. Om man låter maten ta slut så kommer de ju att invänta ny mat.

Denna metod fick jag använda mig av då pålle inte fattade att man äter upp tills nästa mål mat serverades.
Funkade jättebra och hjälpte oss båda.

två månader är inte så lång tid, det kan ta lång tid att komma in i en flock, ensamt sto med två valacker? Om hon väver när hon är ensam så undrar man om hon är en "vävare" ras, ålder? vad har hon gjort innan?
du får försöka lära känna henne, ge henne, tid, håll på rutiner, låt henne inte vara ensam inne

Det är ett kallblodstravarsto på 12 år.
Vad jag vet ska hon inte ha vävt tidigare, säljaren verkar också ha vart MYCKET ärlig i övriga frågor så jag tror inte hon gjort det.
Just nu står hon i "sjukhage" pga sina fötter, där kan hon få fri tillgång och så får hon även det inne och det verkar funka riktigt bra. MEN jag kan ju inte tvinga henne stå i sjukhage tills vi flyttar.
Innan så har hon under hela sitt liv gått som ridhäst och blivit behandlad som en riktig dressyrhäst med vita lindor och vitt schabrak varje ridpass. Aldrig vart körd.

Tänkte på en sak när jag läste ditt inlägg. Kanske hon behöver få vara själv vid fodring. Blir hon kanske stressad just av att den andra valacken är henne i hälarna hela tiden?
I övrigt tycker jag att det bara är att kämpa på, vissa hästar tar längre id på sig att acklimatisera sig än andra så jag tycker absolut inte att du ska ge upp än! Prova olika alternativ, och se vad som fungerar/inte fungerar!
Lycka till! :)

Hur ska jag kunna fodra henne själv menar du? Nu får dom 3 av fyra mål i hagen, lunchen serveras med en fodergrind som öppnas automatiskt. De få gånger då sambon haft möjlighet att övervaka luncherna har det gått relativt lungt till, men då vi kommer för att ge 18 målet blir det ett himla liv tills att allt hö kommit ut. Problemet med damen är att hon är väldigt respektlös och inser inte riktigt att hon är 5000 gånger större än oss och håller inte avstånd, bryr sig inte om hon trampar på en osv, der resulterade i att kompisen inte vågade gå in i hagen förens alla fått varsin hög över staketet. Hagen är rätt bergig och damen har ingen som helt respekt för halkan eller kuperingen, hon bara brakar rätt ner för bergknallarna utan en tanke på att sakta ner eller ta det lungt.

I Natt fick hon fri tillgång inne i den nya boxen och var jätte trevlig, det funkar bra! Men jag bävar för utevistelsen efter tisdag då hovis vart här.. I värsta fall om inte skorna sitter kvar trotts plastning och boots så tvingas jag nog ställa henne i "sjukhagen" (större sandad plätt, som en rasthage)) ändå tills att hovarna repat sig... På ett sätt känns det självklart förjävligt men hon verkar ändå bli mycket lugnare där... tills hon blir lämnad ensam, då springer hon tills hon blir DY BLÖT... att ta in henne vid ett sådant tillfälle är ju inte heller ett alternativ då hon börjar väva inne.

jag antar att jag inte hade känt att det var lika jobbigt om det inte vart så att jag känner att hon inte FÅR springa med tanke på sina fötter, dom bara smulas sönder när hon tappar skorna och hovis sliter sitt hår.
jag tycker verkligen inte om att göra så här mot henne.. det är verkligen helt nytt då min andra häst som annars haft det tufft verkligen stortrivs och kan lägga sig och kvarta i hagen på dagen.

Men maten är ett så himla stort problem för damen och sedan förstår jag inte alls varför hon funkar okej med att bli lämnad i stora hagen men inte i varken boxen eller i "sjukhagen".

Hon är nog rädd för att bli lämnad ensam + i ett litet utrymme.
Min gjorde lika så förr.
Ute gick bra att lämna men inte inne..då fick han panik.

Tycker du ska kämpa på, såna saker tar lång tid

det är klart jag måste kämpa vidare, men jag måste på något sätt göra det enklare för henne och just nu vet jag inte riktigt vad det skulle vara.

För att "vänja av" med fri tillgång så hade jag lagt in mycket gran (om hon inte är dräktig) asp och ask sly i hagen, då har hon hela tiden något att äta på och behöver inte få sådan panik när maten kommer.

Sen undrar jag hur mycket får hon vid varje fodring? Alltså blir hon bort jagad eller får hon äta upp sin giva? Kanske står hon utan mat länge?

Kanske ska du ha henne i sjukhagen tills hon har lugnat sig, hon kanske inte riktigt har kommit underfund med dina andra hästar?

Givetvis blir man helt förtvivlad när de springer runt och man ser hur hovarna går sönder så kanske skulle sjukhagen vara ett alternativ ett tag bara för det också?
Du kanske kan göra en större sjukhage?
Då kan det ju gå bättre att bli lämnad ensam om hon inte känner sig trängd men ändå inte springer för att komma ifrån de andra.

Jag har bara haft hästar hemma som inte vår arab har trivts med och då har jag ju känt honom väl sedan innan så då är det ju lättare att veta vad man ska göra.
De hästar som han inte har trivts med har visserligen inte jag heller trivts med så de har inte varit här så länge.

Vad gäller hovarna, vet du varför hon trasar sönder?
Har hon någon brist eller har hon alltid haft dåliga hovar?

Min änglahäst hade dåliga hovar när jag köpte henne och jag gav henne ett paket bakjäst om dagen, hon kunde efter ett tag gå utan skor så bra blev hennes hovar.
Samma med min nuvarande häst som är fenomenal på att dra av sig skor och som tidigare blev halt när skon var borta så mycket ömmade hon, hennes hovar har också blivit betydligt bättre, sist hon drog av sig skon såg jag det först när jag tittade på hoven, annars brukar jag se det på långt håll eftersom hon då brukar komma haltandes.
Innan slet hon ned hoven på en halvdag i gräshagen så att jag fick ha henne inne tills hovslagaren kom, denna gången kunde hon vara ute i grusad hage i tre dagar och ändå var det inga problem att få på nya skor.

just nu har hon en hel gran i sin sjuk hage :angel: jag har försökt lägga höt under granen för att hon ska kunna "kämpa" lite för maten och att hon inte bara står och trycker i sig. Tyvärr har vi inte så stora möjligheter att länsa skogen på gran... det gjorde markägarna i våras så nu ligger det bara redan avbarrade grenar kvar och den lilla skog vi har kvar vill vi gärna ha kvar... jag skulle iof kunna åka iväg och sno någon annans skog ;) .. o andra sidan är det ju jul snart och då sätter väll julgransförsäljningen igång.. stackars alla små barn som ska behöva bli utan julgran för att min häst måste ha något att gnaga på. :p

vid fodringarna får hon garanterat i sig mat, dom andra två är och har alltid varit himla snälla ledare och låter de hästarna som är lägre i rang äta ur samma hög. Min valack låter henne göra det ibland, men inte inackorderingen. Men mat får hon garanterat, hon kastar sig i maten så hon får nog i sig mest mat. Så på dagarna får hon minst 2 kg hö per fodring (vid 7, 13, 18) och vid nattning/insläpp fick hon tidigare 4 kg, som höjdes till 6 kg i natt men kommer nog landa på 5 kg. Nu när hon står i sjukhagen står hon på fri tillgång. ¨

Ang hovarna så vet vi inte riktigt varför hon går sönder. När hon kom så var hovarna helt okej, sedna ställdes hon på bete med munkorgen och det är där jag antar att det har börjat gå snett. I slutet på sommaren började skorna ryka och nu har vi inte fått till det, trotts väl uträknad foderstat. Hovslagaren rekomenderade att jag skulle börja ge henne steel joint (stavas?) så det är vad som står på tapeten nu förutom att plasta och fixa.. men brukar plastningen hjälpa skorna att sitta? Nu är hovarna i så dåligt skick att hovslagaren måste låsa hela hovarna för att verkligen garantera sig om att inte fler skor ryker.
Men jäst sa du, ett helt paket vanlig bakjäst om dagen? Känns ju absolut värt att testa! Hur lång tid tog det innan du fick resultat? Brukar du blanda det med något? Hon får nämigen inget kraftfoder alls, endast mineraler och det är inte så jätte gott det heller...

verkligen jätte tack för ditt inlägg.

Hur många högar lägger ni ut när ni fodrar? Jag kan tycka att det blir mer spring om man lägger ut exakt så många högar man har hästar, så jag gör så att jag lägger ut dubbelt så många högar som det finns hästar. Då behöver inte en häst känna sig stressad om den blir bortjagad eftersom den har flera högar att välja mellan.

Sen är ju alla hästar olika, en del är lite besvärligare än andra helt enkelt, vissa är hur lugna som helst, även vid utfodring.

Om man lägger ut halm i hagen då, som hon kan pilla med? *spånar lite*

Jag hade givit dem fri tillgång på välbärgad halm/näringsfattigt hö mellan de ordinarie givorna. Tror hästar mår bäst av fri tillgång på stråfoder.

hm *räknar* på morgonen brukar dom på 3 hästar få... 8 högar,

vid lunchan ligger hög utspritt mer eller mindre över alllt och ligger inte i direkta högar eftersom jag vill att dom ska leta lite mer och röra på sig mer och att det därmed inte går lika fort att trycka i sig allt..

middagen är olika men vi fodrar aldrig med 3 högar.

Om man lägger ut halm i hagen då, som hon kan pilla med? *spånar lite*

vi har tyvärr inte halm hemma och har tyvärr inte en speciellt stor skulle, men det får jag väll prova.. det är ju inte så lätt när man inte har utrymme... men jag funderar också på... problemet kvarstår ju fortfarande att dom antagligen bara kommer stå och hänga över halmen då, och det kommer ju garanterat resultera i smällfeta hästar.

Jag hade givit dem fri tillgång på välbärgad halm/näringsfattigt hö mellan de ordinarie givorna. Tror hästar mår bäst av fri tillgång på stråfoder.

självklart mår hästar bäst i psyket om dom går på fri tillgång, men som sagt gör våran hage det mer eller mindre omöjligt med fri tillgång då det skulle resultera i att dom BARA stod och åt hela tiden.. helt enkelt för att det inte finns annat att göra. Då skulle dom alla bli galet feta.

nja...

just nu har jag börjat med att flytta om i stallet och gett henne fri tillgång inne.

vi spånar på att köpa en till fodergrind och alltså ge dom ytterligare en fodring per dag. dock är likviditeten inte på topp just nu, hästarna har kostat galet mycket senaste tiden.

i helgen ska jag ut till mina föräldrars skog och köra hem ett lass med sly/gran what ever..

en större hage är tyvärr inget jag kan ordna med hur som helst, vår mark/tomt är 5000 kvm, gubben som har marken som ansluter till vår ville inte arrendera ut, och grannen lät EXTREMT skeptiskt men jag ska ringa dem i kväll. men utan att låta för negativ så tror jag att det blir ett solklart nej tyvärr.

grejen är väll den att jag på något sätt behöver lägga om rutinerna, alltså skaffa mig feta hästar ett tag fram över så hon inser de nya rutinerna, alltså att maten faktiskt kommer och att hon inte behöver bli hysterisk.

att göra mig av med henne är självklart sista alternativet.

På fjordingen (änglahästen som dessutom hade extremt eftersatt hovvård och var sjuk) tog det ungefär ett halvår så kunde hon gå barfota.

På min nuvarande häst tog det kortare tid, kanske tre-fyra månader innan någon stor skillnad syntes, men redan andra skoningen var hon bättre och nu när jag haft henne snart ett år är det verkligen jättestor skillnad.

Hon var även väldigt plattfotad (fick t.om ha sula en period) när jag köpte henne men hovarna har helt ändrat form nu och är lagom djupa.

Jag har en egen teori om att om magen är i balans så blir hovarna också bra, därför ger jag jäst, det var faktiskt en veterinär som tyckte att jag skulle prova eftersom fjordingen hade mycket kolik och hovförbättringen blev då en välkommen bonus.
Det är ju egentligen inte konstigt eftersom jäst innehåller mycket B-vitamin.

Jag ger nu bara en halv jäst som underhållsdos.

Men prova att blanda det med mineralerna eller lite äppel/morotsbitar, de flesta hästar tycker om smaken så de brukar äta upp det.

I början smulade jag ner jästen i lite vatten och hällde över maten men det behöver jag inte göra längre utan delar den bara lite och lägger i maten.

Jag köper alltså vanlig färsk bakjäst.

Steel joint hade de provat innan jag köpte fjordingen men det hade inte haft effekt enligt förra ägaren, fast i det fallet berodde det nog mer på att hon inte ansåg att hästen behövde sko´s oftare än var 10-12 vecka och enligt mej fick det inte gå mer än 8 veckor.

Hon kanske inte tycker om gran?
Om du kan få tag på ask och asp sly så kanske hon äter det?

En fundering är om hon nu hade bra hovar innan och fick dåliga på sommarbetet, kanske behöver hon mer mineraler? Fick hon mineraler på sommarbetet?
Endel marker är så "utsugna" att det inte finns mycket mineraler i gräset.
Eller kan det bero på att hon varit blöt om hovarna jämt?
Då kan de ju också trasa sönder.

Jag fick stalla in mina vissa nätter i somras just för att det var så blött att hovarna såg uppluckrade ut, de blev genast bättre när de stått inne några nätter i rad.

Ett litet tips om hon inte gillar mineralerna är att testa Wiromins showhorse mineraler, de smakar äpple och brukar uppskattas.

Senast ändrad:

Tyvärr har vi ingen möjlighet till fri tillgång då hagen inte erbjuder så jätte mycket annat att göra, vilket skulle resultera i att hästarna stog med mularna i höt HELA tiden. Just nu har vi 4 fodringar vid 7 (utsläpp), 12, 18, och 21 (vid insläpp).
:(

Jag tror inte alls att fri tillgång behöver innebära ett ständigt ätande. Tvärtom brukar de flesta äta högst normalt efter en invänjningsperiod på 1-2 veckor då de förstår att maten faktiskt kommer att räcka.

Finns inte möjligheten annars att ställa in en halmbal så har de något att tugga på mellan målen.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 451
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.