Ni med eget stall - vart går pengarna?

E

eiwo

Min kära kompis tycker att hon betalar hutlöst mycket i stallhyra; 750 spänn för stor box, stor fin hage som inte blir lerig, så mycket halm hon behöver, utsläpp alla veckodagar och insläpp ibland (de delar på det), 100 meter från en ridskola med ridhus och paddock. Jag sa att jag tycker att hon har ett väldigt bra pris, men sen började jag tänka. För 750;-/ månad kan ju knappast ge vinst åt stallägaren? Vart går pengarna egentligen? Det jag kan komma på är el/vatten (om man inte har eget vatten?), försäkring(?), underhåll/laga skador på box/hage/stall. Vad mer finns det? Är väldigt nyfiken då drömmen är att ha eget stall och ev. inhyrda, vore bra att veta vad den faktiska kostnaden är! Tacksam för svar:bow:

Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Åh herregud vad billigt! Hon kan inte ha haft häst länge hon inte!? Eller ligger det i ett VÄLDIGT oattraktivt område?

Det är i ett relativt hästätt område, dock inte nära någon storstad. Jag vet, det är sjukt billigt! Jag betalar 800 för sommarbete, och då är det bara betet. Stallhyran där jag står ligger på 1100/mån, ren kallhyra utan något alls som ingår.

det priset är ren o skär välgörenhet i mina ögon.. den stallägaren betalar nog i princip för att ha inackordering.. det kanske möjligtvis täcker foder o strö kostnader men de finns nog ingen vinst för stallägaren o inga pengar för slitage o reparationer o sånt..

de finns mycket som kostar i ett stall:
el o vatten
strö
foder
dynghögen bort forslad
reprarationer
vissa nyinköp när de behövs
och inte att glömma, stallägarens eget jobb
försäkringar på fastigheter
m.m m.m

Min kära kompis tycker att hon betalar hutlöst mycket i stallhyra; 750 spänn för stor box, stor fin hage som inte blir lerig, så mycket halm hon behöver, utsläpp alla veckodagar och insläpp ibland (de delar på det), 100 meter från en ridskola med ridhus och paddock. Jag sa att jag tycker att hon har ett väldigt bra pris, men sen började jag tänka. För 750;-/ månad kan ju knappast ge vinst åt stallägaren? Vart går pengarna egentligen? Det jag kan komma på är el/vatten (om man inte har eget vatten?), försäkring(?), underhåll/laga skador på box/hage/stall. Vad mer finns det? Är väldigt nyfiken då drömmen är att ha eget stall och ev. inhyrda, vore bra att veta vad den faktiska kostnaden är! Tacksam för svar:bow:

Ursäkta att jag inte svarar på den egentliga frågan, men jag tycker allt under 2000 kr är rena tokerierna. I princip betalar stallägaren för att ha en inackordering under det priset.
Det kan du ju hälsa henne ;)

Rena brakförlusten för stallägaren, jobbar ju helt gratis samt ger bort övrigt! Tur att man slipper ha din kompis inhyrd, verkar vara helt okunnig samt väldigt bortskämd! Visa henne denna tråden, så hon kanske tänker till lite......förhoppningsvis! Säger som Nicke, allt under 2000:- är rena gåvan.

Kicki :)

shit vad billigt. Jag betalar 625 kr i månaden, men jag jobbar av det som fattas. Det skulle egentligen kosta 1600 kr, men jag mockar och släpper in och ut alla hästar en helg i månaden. :O

Herrejisses... 750 kronor! Det är ju nästan gratis! Själv betalar jag 1600 där jag står nu (halm, hösilage, box, hage o dela på ut- o insläpp) men ska betala 4000 kronor i stallet jag ska flytta till (allt ingår). Hade jag betalat 750 kronor hade jag skrattat mig lycklig.

Mina föräldrar är dock rena välgörenhetskämparna, de erbjuder stor box med gummimatta i ett nytt och fräscht stall, strö, foder, fint hö, stora hagar, in- o utsläpp och mockning för ynka 500 i månaden. Men så har de stallet på gården (oattraktivt läge låååångt utanför civilisationen) och har bara en extra boxplats, så de är mer glada att någon VILL stå där. :smirk:

Vi har en gård och har några inhyrningar och alldeles för låg stallhyra för att det ska går runt egentligen. Vi har riktiga "kompispriser" men tanken var från början att man kanske får lite hjälp av inhyrningarna. Men jag har kommit på mig själv att jag helst gör allt själv för att det inte ska bli allt för "tillstökat" med ex. hö, halm runt hela gården...frusna vattenledningar för att dörrarna inte hålls stängda....en gödselstack som växer som en topp så inte gödseldörren går att öppna/stänga....foderhögarna utlagda mitt i leran för att trampas ner till 60% så inte hästarna får i sig nåt, vattenhinkar uttömda rakt utanför dörren så att det blir en skridskobana....skithögar lite snyggt placerade runt hela gården...så våra middagsgäster får promenera slalom fram till husdörren.
Dessutom har man rena jourverksamheten som stallägare. Man får kuta ut i snöstormen för att plocka in x antal kusar el. ut med x antal täcken för att täcka "gänget". Sen kanske jag är lite av en hönsmamma för jag skulle inte kunna titta på om en inhyrningshäst tex. blivit halt i hagen, då tar jag in denna och känner igenom ben kollar hovar osv. eller om ex. ett täcke hänge på sniskan då springer jag som "Allan Redo" till hagen och rättar till. Utöver detta tar jag alla 4 fodringar per dygn, ser till att det finns vatten i samtliga hagar alltid. Beställer in foder/halm lagar och stängslar, fixar och betalar för bortforsling av skit, arrenderar och stängslar och röjer sommarhagar mm. mm.
Dock är det inte bara nackdel med inhyrningar, man har sällskap av varann och kan utbyta lite tankar å snacka häst. MEN! man ska lära sig att ta betalt för jag gissar att det flesta hyresvärdar funkar som oss....och tid är också pengar!!
GLAD PÅSK!! // Tynna

Tala om för henne att hon inte är klok! Jag betalar 1.250 kr per box i bara kallhyra med leriga hagar, snålt bete, paddock med halvt staket och varken fodringar, utsläpp eller foder/strö...

Jag betalar 1200 för allt. mockning med mera alla dagar. Jag tycker det är väldigt billigt och hade utan problem kunnat betala mycket mer.

Jag har precis flyttat till stall med stor ridbana och ridhus. Kostar 1300. Och då ingår inget, mat, in- utsläpp. Sköter allting själv. Finns ett kollektiv, men dom ville inte ha in en till häst. I stallet på andra sidan vägen, kostar det 4000, där ingår allt utom mockning.

Din kompis har absolut ingen dyr stallhyra.

Jag har eget stall hemma på gården. Har byggt ett litet stall i en gammal loge, så jag har plats för 1 stor häst och 1 shettis. Har valt att ha en shettis som sällskap och SLIPPA ha inackorderingar :angel:

Själva stallbygget kostade cirka 12 000 kr (inkl boxar), då min man är svetsare och vi gjorde allt jobb själva.

Det som kostar varje månad är:
Värme till sadelkammaren: cirka 200 kr/mån om man slår ut det på 1 år.
Har spån som strö, kostar 300 kr/mån (till båda boxarna iofs)

Har alla fodringar, in- och utsläpp själv - varje dag.

Har enbart en en rasthage på cirka 1000 kvm. Hyr en sommarhage under betesperioden, kostar 100 kr/v för den stora pållan och 50 kr/v för shettisen. Blir dyrare än att fodra med hö, men hästarna behöver få gå ute i riktigt stor hage med bete i alla fall en månad under sommaren.

Har haft tur att jag har snälla hästar som inte får för sig att spränga staketet. Har enbart haft en initialkostnad när vi satte upp hagen, men inga lagningskostnader. Dock är det i år dags att byta ut tråden och det kommer nog gå på minst 1000-1500 kr.

Hästarna har inte heller haft sönder något i boxarna, dock så lägger vi ner några hundra kronor på olja och färg varje sommar. Oljar in boxväggarna och målar om metalldetaljerna.

Så jag tycker inte din kamrat betalar någon oskälig stallhyra på nåt sätt.

/Lizzie

Jag betalar 650 kr i månaden för min shettis och då gör dom allt utom att motionera honom för det gör jag. :D Men jag brukar hjälpa till för jag tycker det är så roligt! ;)

har eget stall hemma och jag tycker jag fick massor av pengar över varje månad jämfort mot att ha den inhyrd! räknade ut att jag kunde ha 3 hemma för samma kostnad som att ha en inhyrd!

Din kompis betalar dock ett mkt bra pris!!

jag betalar 400 i stallhyra inklusive el. på vintrarna så betalar jag ca600 beroendes på hur många balar som går åt. inget ingår utan jag köper allt själv. har tillgång till stora och små hagar och kanonbra ridvägar. vi turas om med in och utsläpp. ren lyx tycker jag. paddock arrenderar jag vid mitt gamla stall ca300 meter därifrån.

där jag står betalar jag 200kr/mån o då går det till el/vatten
allt annat hjälps vi åt med.
nu har jag på detta viset då jag känner stallägaren o det är bara 2 häst i stallet så om jag inte stått där hade de fått skaffa en sällskapshäst..
nu har vi så att vi delar på foder/halm mm så det blir juh mer pengar än så men själva kallhyran ligger på 200kr

Hola,

Något som jag hittills inte sett att någon tagit upp i tråden är kostnaden för gården.

Att köpa en gård i ett attraktivt område landar på flera miljoner vilket innebär att man rimligen betalar X kronor i ränta och amortering. Del av dessa pengar måste ju läggas till kallhyran förutom de kostnader som redan tagits upp i tråden.

mvh Eva

Varför tycker alla att det är så billigt?
Jag fattar det som att inget foder alls ingår i stallhyran, och i så fall är det väl ett fullt normalt pris?

har eget stall hemma och jag tycker jag fick massor av pengar över varje månad jämfort mot att ha den inhyrd! räknade ut att jag kunde ha 3 hemma för samma kostnad som att ha en inhyrd!

Din kompis betalar dock ett mkt bra pris!!

Jag kommer också billigare undan genom att ha hästen hemma istället för att stå inackorderad. Och det TROTS att jag har skaffat shettisen som sällskapsdam. Räknar inte på några större kostnader för stallet eftersom uthusen hade vi och då stod ändå bara tomma. Det jag främst sparar in pengar på att att slippa allt åkande fram och tillbaka till stallet. Vissa dagar åkte jag ju 2 gånger per dag.

/Lizzie

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 865
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 340
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar