Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?
Min kära kompis tycker att hon betalar hutlöst mycket i stallhyra; 750 spänn för stor box, stor fin hage som inte blir lerig, så mycket halm hon behöver, utsläpp alla veckodagar och insläpp ibland (de delar på det), 100 meter från en ridskola med ridhus och paddock. Jag sa att jag tycker att hon har ett väldigt bra pris, men sen började jag tänka. För 750;-/ månad kan ju knappast ge vinst åt stallägaren? Vart går pengarna egentligen? Det jag kan komma på är el/vatten (om man inte har eget vatten?), försäkring(?), underhåll/laga skador på box/hage/stall. Vad mer finns det? Är väldigt nyfiken då drömmen är att ha eget stall och ev. inhyrda, vore bra att veta vad den faktiska kostnaden är! Tacksam för svar
Din kompis har absolut ingen dyr stallhyra.
Jag har eget stall hemma på gården. Har byggt ett litet stall i en gammal loge, så jag har plats för 1 stor häst och 1 shettis. Har valt att ha en shettis som sällskap och SLIPPA ha inackorderingar
Själva stallbygget kostade cirka 12 000 kr (inkl boxar), då min man är svetsare och vi gjorde allt jobb själva.
Det som kostar varje månad är:
Värme till sadelkammaren: cirka 200 kr/mån om man slår ut det på 1 år.
Har spån som strö, kostar 300 kr/mån (till båda boxarna iofs)
Har alla fodringar, in- och utsläpp själv - varje dag.
Har enbart en en rasthage på cirka 1000 kvm. Hyr en sommarhage under betesperioden, kostar 100 kr/v för den stora pållan och 50 kr/v för shettisen. Blir dyrare än att fodra med hö, men hästarna behöver få gå ute i riktigt stor hage med bete i alla fall en månad under sommaren.
Har haft tur att jag har snälla hästar som inte får för sig att spränga staketet. Har enbart haft en initialkostnad när vi satte upp hagen, men inga lagningskostnader. Dock är det i år dags att byta ut tråden och det kommer nog gå på minst 1000-1500 kr.
Hästarna har inte heller haft sönder något i boxarna, dock så lägger vi ner några hundra kronor på olja och färg varje sommar. Oljar in boxväggarna och målar om metalldetaljerna.
Så jag tycker inte din kamrat betalar någon oskälig stallhyra på nåt sätt.
/Lizzie