Ni med eget stall, vad kostar eran häst per mån?

Sv: Ni med eget stall, vad kostar eran häst per mån?

Ja det låter ju onekligen jobbigt att fodra dina hästar.

Fodra är rätt lätt, det knepiga är att få ihop det till fblherrn, eller var. Nu vet jag ju. Tar mig en timme/vecka att förbereda allt foder för en vecka, sen tar det en minut per fodring. Så inte så jobbigt nä, förutom att jag har kallstall och måsta ha oljan och betfor inne och ta med ner. Då är det drygare att bära vattnet.

Jag räknar ju inte direkt utan vi tar prover men annars fodrar jag efter hur de känns och ser ut.

Länga sen jag la ner det, och skulle absolut inte göra det med unghäst. Sen just på fbl är det så stor skillnad på om de får en proteinkvot på 6 eller 7, kan vara som natt och dag. Sen visst, med tanke på att jag har ungefär samma värden år efter år så teoretiskt visst skulle jag kunna 'ögonfodra' vuxna. Skulle dock aldrig med ögat kunnat fodra rätt mineralbalans till unghästar.

Alla får fri tillgång av hösilage och jag vill ju inte ha en massa kraftfoder i tarmarna, har haft mina fall av tarmvred så det räcker och blir över.

Drygt. Jag har haft två koliker allena, om man undantar GAMLA hästar med ålderkoliker. Dock är alltid mitt mål fri tillgång och ingen kraft. Men då gäller det att individen täcker sitt behov med det hösilage som äts.

Jag kan inte ha fri tillgång längre, då kan jag lika gärna ta bort ungponnyn direkt, han skulel tyvärr bli groteskt fet. Och tyvärr så äter fblherren inte mer för de. Inne har han ju fritt, en normalbra natt mitt i smällkall vinter äter han 5 kg silage, en dålig 4 kg och en 'lyckträffsnatt' 6 kg.

De fodras (iom ej frå tillgång) var fjärde timme ute i hagen. Fbl kommer sist till maten och går först tyvärr. Nu på FTkursen hade han fri tillgång dygnet om, han åt åtta kilo/dygn *suckar* Men, 'under kan ske', så jag hoppas fortfarande han ska göra som förra damen. Hon var ännu hopplösare från början, sen första våren så sa det bara 'pling' och hon började äta 10 kg silage dygn bara inne på natten =)

Personligen tycker jag att det låter som väldigt mycket foder många ger här. Betydligt mer än många som tävlar sina hästar mycket. Jo man ser vad folk ger sina hästar när man är ute mycket, vi tom fodrar till varandra på tävlingar :idea:

Nog överfodras många, många ridhästar, ffa dras det ner på grovfoder till förmån för kraftfodret. Men jag räknar en hel del åt folk, och vill inte hästrackarn äta mer grovfoder, och det den vill äta inte räcker, ja då är det bara att lösa det.

Jag är glad att vårt hösilage gör så mycket, och eftersom vi köper stora rundbalar så blir det betydligt billigare :D

Fördelen med många hästar. Jag kan ju inte ha storbal. Inte ens när jag hade tre hästar, då skulle jag dock gärna haft ngn 'mellanstorlek', det gick 40 kg/dag.

Är hestekraft så dyrt :eek: Finns ju foder som är precis lika bra som är betydligt billigare.
Detta ger jag till de svårfödda: http://hem.passagen.se/frida76/lympos_avel_ung.html Inklusive de digivande stona, kan ju säga att det ena stoet är ett rent fullblod och var smal när hon kom nu är hon i fint hull.

Nämn det gärna? Tro mig, jag har surfat högenergikraftfoder, havrefritt, med vettig kvot länge.

Ditt lymfos har som huvudingrediens havre = går inte. Dessutom 11.6 MJ är för lite för det ska fungera, då måste jag upp i mängd, och det fungerar inte, då måste jag börja ta in tidigare.

Mycket kraftfoder i tarmarna springer ju mina inte omkring med tack och lov. Ges som sagt 0.8 kg som frukost. Tar herrn ca 45 minuter att pilla i sig. nattmaten äter han pö om pö nattetid.

På nämnda kurs, så morgonfodringen, 1 liter (ett halvt kilo ca) brukade han ha petat i sig framåt sena eftermiddagen, nattmaten fick han 20, och 23 brukade det vara taget några tuggor, men slut på morgonen. Typiskt hans ätmönter, han tar en tugga nu och en tugga då. Adlrig varit något matvrak, och risken är väl att han aldrig blir heller. Så var glad sålänge du slipper en sån =)

Men varför måste du ge Bakteriebalans??? Är lite undrande till det. Samtidigt ger du väldigt mycket olja :crazy: Är det inte något som inte blir bra i foderstaten eftersom du måste ge det??

Oljan? Som du såg i mitt räkneexempel så saknas det hiskeligt mkt mj då herrn är svårfödd och är ganska 'liten i maten' vad gäller stråfoder. Olja ger ren energi UTAN att addera volym till kraftfodret. Dvs det löser en hel del av MJunderskottet, utan att addera volym till kraftfodret, eftersom han inte äter mer än max 3 kg kraftfoder/dygn.

Bakteriebalansen sommartid är för ponnyn en ren 'säkerhetsdetalj' för att minska fångrisken när han går på gräs. Fblherren har har som sagt extremt frodig, odlad klöverval han går och tuggar på, dvs extremt bete. Därav magtarmbalansen, han får lätt koblajekonsistens annars. Vintertid så har han lätt att få lite som 'bajsvatten', därav bakteriabalansen då. Lättstörd mage som sagt, och jag kör better safe than sorry där med. (Inget fel på magen, utan bara lätt att få i lite olag, antagligen hälften arv och hälften sviter sen banan.

Den häst som tävlar hårdast får Krafft Sport SPC och havre här. Dock så får han inte mer än ca 2kg havre och 2kg Sport SPC och då går han fälttävlan

Och? Det säger liksom ingenting det? Du skulle inte kunna ha min herre på det, även om vi låtsades att det var havrefritt. Han skulle aldrig äta 4 kg kraftfoder om du inte ställde in honom hela dagarna. En annan häst skulle kunna gå samma FT på enbart hösilage, om den var mindre svårfödd. ALla är individer.

Jag reagerade på den här grabbens foderstat när jag köpte honom, tyckte det var horribla mängder kraftfoder. Och det var det, går som sagt få ner betänkligt. De räknade inet utan fodrade med ögat, och det fanns inget att anmärka på hullet. Dock är han finare idag, och där är det analysen och ffa KVOTEN som gjort det. Dock kan inte jag heller trolla, och han behöver samma 120 MJ i lätt arbete här som han behövde där, dock har jag kunnat kapa kraftfodret iom att jag bytt sort och ger mer koncentrerat kraftfoder. (Innan fick han korn och krafft grund och betfor).

Men som sagt, klöverbete med hialösa värden i, plus lite silage (typ 3 kg)och ännu mindre kraftfoder (han får i dagsläget ½ kg Mustang Orginal Musli, lite betfor för att blanda mineral, magtarmbalans och fosfor i), gör underverk för hullet. Han rids ca 5 dagar i veckan, ca 1 h/gång, blandat arbete.

thumbnail.aspx

Fast han är ju rätt tjock ;) I varje fall att vara en tävlingshäst

Han är inte tävlingshäst =) Han är en glad lättklasshäst just nu. Och japps, han behöver inte gå upp mer. Men om han är precis i hull på 120 MJ på vintrarna, kan du ju räkna ut hur mkt det där klöverbetet innehåller, så jag menade.

Tjock är han inte, däremot är han inte FT/galoppslimmad, men det behöver han inte, han presterar ju inte på hög nivå. Du känner revbenen bara genom att lägga handen på, däremot ser man de inte, dvs utmärkt hobbyhästhull. Han skulle kunna tappa några kilo utan att det gör ngt, men han kommer tappa de och fler därtill efter betessäsongen iaf, så han får ligga lite på plus nu sålänge det är inom 'normalläget'.

Sen, som alltid, fast det vet du ju, så när de jobbar och aktiverar lilla magmuskulaturen, så försvinner en del gräsmage direkt rent visuellt.

thumbnail.aspx

För att åskådliggöra mitt problem med att ha en lättfödd rackare och en svårfödd, så här har du en TJOCK ponny. Den tjocka ponnyn får 1 kg silage när de står inne, inget kraftfoder alls, samt går med munkorg de 6 - 7 h/dygn han får bevista klöverbetet.

Han är två år, så det är helt uppåt väggarna med hullet, men vad ska jag göra :crazy:

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Ensilage/hö Beroende på årstid så fodrar jag med någotdera, hösilage vintertid kostade mig förra året 300 kr bal (ca 500 kg) inkl. hemkörning.
Då räcker denna 10 dagar på 2 hästar (fri tillgång), dvs ca 900 /månad, 450 kr /häst.

Hur kan du hålla en ensilagebal fräsch i 10 dagar? :confused: Den bör ju konsumeras på 4-6 dagar beroende på torrsubstans och temperatur.

Ensilage/hö Beroende på årstid så fodrar jag med någotdera, hösilage vintertid kostade mig förra året 300 kr bal (ca 500 kg) inkl. hemkörning.
Då räcker denna 10 dagar på 2 hästar (fri tillgång), dvs ca 900 /månad, 450 kr /häst.

Hur kan du hålla en ensilagebal fräsch i 10 dagar? :confused: Den bör ju konsumeras på 4-6 dagar beroende på torrsubstans och temperatur.

Inga bekymmer, förvisso då med en dygnstemperatur under 10 + och torra balar. Rullar upp dem noga för att undvika luften i kärnan. Dessutom har jag dem ute om det kan göra nån skillnad. Har hittills haft en som surnat och då var det pga hög dygnstemperatur.

Kruxet är de osynliga bekymren som sådan hantering kan leda till.

Att de jäser är ganska lätt att se, men långt innan du har värme/jäsning växer mikroorganismerna till. Gäller tyvärr även om man luftar/torkar.

Jag har max 3 dagar på sommaren och 5 på vintern (vinter = under noll hela dygnet). Skulle kunna ha längre smällkall vinter, när det är 'frysskåpstemperatur' dygnet om.

Skulle aldrig spela rysk roulette med att ha de öppna, även om det oftast går bra (dvs magen pallar det), just för man inte kan se när det börjar. När man SER är det ganska långt gånget tyvärr =/

Där ser man, inom lantbruket är de tydligen inte lika försiktiga och därifrån har jag fått mina restriktioner.

I år lär det gå betydligt fortare då de är 5-6 hästar som delar på en bal, så problemet kommer inte uppstå igen.

Inga bekymmer, förvisso då med en dygnstemperatur under 10 + och torra balar. Rullar upp dem noga för att undvika luften i kärnan. Dessutom har jag dem ute om det kan göra nån skillnad. Har hittills haft en som surnat och då var det pga hög dygnstemperatur.

Det är bara att gratulera. Jag har ganska torr hösilage (65% ts) och de måste ätas innan 6:e dagen. Då även när det är minusgrader. Nu har ju inte de senaste vintrarna varit optimala för öppnade silagebalar. På hösten och våren öppnar vi hela balen och "fluffar" upp den så att det inte ligger som kakor (har fyrkantsbalar på 350kg) för att det inte ska kunna mögla. Sedan fluffar vi minst en gång till innan balen är slut.

Där ser man, inom lantbruket är de tydligen inte lika försiktiga och därifrån har jag fått mina restriktioner.

I år lär det gå betydligt fortare då de är 5-6 hästar som delar på en bal, så problemet kommer inte uppstå igen.

Kossamubusar är inte tillnärmelsevis lika känsliga, där har du nog svaret =)

Då så, det blev mest att skaffa fram nytt grovfoder snabbt eftersom allt höet var mögligt. Har aldrig fodrat med ensilage innan och följde ju såklart bondens råd (mjölkproducent, så han är mycket noga), får akta sig för sånt...

Vanligtvis klarar vi oss på 25 stora hösilagebalar uppdelade på två skördar. Det kostar normalt sett oss ca 2000-4000:- totalt, kanske lite mer, kanske lite mindre. Havre köper vi av en bonde för en billig peng, mineraler räcker jättelänge hos oss, vet inte riktigt varför men vi blir glada åt det, betfor kostar också lite, men räcker en evighet här då mina inte äter så mycket betfor. Sen är det ju försäkringen som är lite individuellt från häst till häst och från person till person vad man vill försäkra för och så.

Halm: 100:-/bal, räcker ganska länge utom precis när vi gör permanentbäddar :angel:

Går något sönder kostar det också en hel del, men vi kommer billigt undan med eget stall. Jag har för tillfället 4 hästar och familjen hade blivit ruinerade om de skulle stå inackorderade. Sen att det blir väldigt ont om grovfoder i år kommer väl att göra det lite tight för oss i år.

Länga sen jag la ner det, och skulle absolut inte göra det med unghäst. Sen just på fbl är det så stor skillnad på om de får en proteinkvot på 6 eller 7, kan vara som natt och dag. Sen visst, med tanke på att jag har ungefär samma värden år efter år så teoretiskt visst skulle jag kunna 'ögonfodra' vuxna. Skulle dock aldrig med ögat kunnat fodra rätt mineralbalans till unghästar.

Har faktiskt aldrig haft några problem alls med att man måste tvunget räkna på allt. Oavsett unghästar eller äldre. Vi har ju fött upp svårklasshästar i fälttävlan utan några problem.

Jag kan inte ha fri tillgång längre, då kan jag lika gärna ta bort ungponnyn direkt, han skulel tyvärr bli groteskt fet. Och tyvärr så äter fblherren inte mer för de. Inne har han ju fritt, en normalbra natt mitt i smällkall vinter äter han 5 kg silage, en dålig 4 kg och en 'lyckträffsnatt' 6 kg.

Nu tänkte jag inte i ponnybana direkt :crazy:

Fördelen med många hästar. Jag kan ju inte ha storbal. Inte ens när jag hade tre hästar, då skulle jag dock gärna haft ngn 'mellanstorlek', det gick 40 kg/dag.

Ja det är ju en stor fördel att ha flera så man gör av med balarna i tid

Nämn det gärna? Tro mig, jag har surfat högenergikraftfoder, havrefritt, med vettig kvot länge.

Ditt lymfos har som huvudingrediens havre = går inte. Dessutom 11.6 MJ är för lite för det ska fungera, då måste jag upp i mängd, och det fungerar inte, då måste jag börja ta in tidigare.

varför fungerar inte havre??

På nämnda kurs, så morgonfodringen, 1 liter (ett halvt kilo ca) brukade han ha petat i sig framåt sena eftermiddagen, nattmaten fick han 20, och 23 brukade det vara taget några tuggor, men slut på morgonen. Typiskt hans ätmönter, han tar en tugga nu och en tugga då. Adlrig varit något matvrak, och risken är väl att han aldrig blir heller. Så var glad sålänge du slipper en sån =)

Tro mig att jag haft mer än en sådan häst under alla mina år nu. :crazy: Men det har alltid löst sig till slut. Man kanske får börja fundera på varför de inte vill äta tex..

Det nya fullblodet äter en evighet och till en början ville hon knappt äta något, dock så passar Lympos Avel utmärkt till henne

Oljan? Som du såg i mitt räkneexempel så saknas det hiskeligt mkt mj då herrn är svårfödd och är ganska 'liten i maten' vad gäller stråfoder. Olja ger ren energi UTAN att addera volym till kraftfodret. Dvs det löser en hel del av MJunderskottet, utan att addera volym till kraftfodret, eftersom han inte äter mer än max 3 kg kraftfoder/dygn.

Olja är även mättande även om det inte tar plats.

Bakteriebalansen sommartid är för ponnyn en ren 'säkerhetsdetalj' för att minska fångrisken när han går på gräs. Fblherren har har som sagt extremt frodig, odlad klöverval han går och tuggar på, dvs extremt bete. Därav magtarmbalansen, han får lätt koblajekonsistens annars. Vintertid så har han lätt att få lite som 'bajsvatten', därav bakteriabalansen då. Lättstörd mage som sagt, och jag kör better safe than sorry där med. (Inget fel på magen, utan bara lätt att få i lite olag, antagligen hälften arv och hälften sviter sen banan.

Just detta jag är undrande över. Om han är så lös i magen så beror det på något och här tror jag faktiskt att det är din olja som är boven i dramat. Jag hade slutat med oljan och skitit i kvoterna för är magen i obalans (vilken den är om han är så lös) så kan du aldrig sätta hull eller få honom att äta mer.

Och? Det säger liksom ingenting det? Du skulle inte kunna ha min herre på det, även om vi låtsades att det var havrefritt. Han skulle aldrig äta 4 kg kraftfoder om du inte ställde in honom hela dagarna. En annan häst skulle kunna gå samma FT på enbart hösilage, om den var mindre svårfödd. ALla är individer.

Återigen varför havrefritt?? Varför provar du inet att ge tex Krafft Rehab eller annat liknande foder om han är svår att fodra?? Seniorfoder brukar vara likosm Rehab väldigt bra till fullblod som inte är stora i maten

Jag reagerade på den här grabbens foderstat när jag köpte honom, tyckte det var horribla mängder kraftfoder. Och det var det, går som sagt få ner betänkligt. De räknade inet utan fodrade med ögat, och det fanns inget att anmärka på hullet. Dock är han finare idag, och där är det analysen och ffa KVOTEN som gjort det. Dock kan inte jag heller trolla, och han behöver samma 120 MJ i lätt arbete här som han behövde där, dock har jag kunnat kapa kraftfodret iom att jag bytt sort och ger mer koncentrerat kraftfoder. (Innan fick han korn och krafft grund och betfor).

Men ärligt så är ju inte en uträknad kvot det som visar om hästen behöver det eller inte. Där måste ögat komma in.
och en löphäst får enormt mycket kraftfoder så det förstår jag att han gick på när du köpte honom (eller det var inte från banan?)

Har faktiskt aldrig haft några problem alls med att man måste tvunget räkna på allt. Oavsett unghästar eller äldre. Vi har ju fött upp svårklasshästar i fälttävlan utan några problem.

Finns fler än du som gör så, och det fungerar. Och jag har fodrat utan analys förr, men skulle som sagt aldrig gå tillbaka till det efter att ha sett skillnaden. Sen så skulle jag aldrig vilja ta risken att få en med 'kexben' för mineralkvoten var åt helvete hela uppväxten, kostar för mkt inte minst känslomässigt.

Så visst kan det gå bra ändå, och blir skit fast än. Men det är för mig en så enkel sak att köpa analyserat foder och räkna, och att då inte göra det finns liksom inte som alt i min sinnevärd.

Nu tänkte jag inte i ponnybana direkt :crazy:

Du är tvungen. Fblherren här delar stall och hade med en tvåårig welshponny. Han kan inte undantas och plockas ur ekvationen. Därför är - som redan sagts - hösilagets energivärden anpassade för honom, vilket ökar på MJunderskottet för fbl (eftersom han inte behagar äta 20 kg silage/dygn, fbl alltså)

Med två fbl skulle jag beställa höga MJ-värden, och kunna kapa kraftfodret. Men nu har jag inte två fbl utan ett fbl som är svårfött och en ponny som är lättfödd. Då får man anpassa efter det.

Ja det är ju en stor fördel att ha flera så man gör av med balarna i tid

Japps, storbalssilage kapar ju kilopriset markant. Även om det med 'beställda värden' alltid kommer vara 'dyrt' i jmf med att köpa en 300 kg:s bal oanalyserat av bonden. Men storbal skulle ändå sänka priset. Dock så 2.7 kr/kg för mitt är BILLIGT för småbalssilage med de värdena ändå. Fick kompletteringsköpa förr-förra vintern och då var det 3.15 kg/foder.. Så jag klagar inte, men sänkt silagepris skulle göra avsevärd skillnad i plånboken.

varför fungerar inte havre??
Säg det, han är en av de få som helt enkelt inte fungerar på havre, inte i normal träning iaf. Han blir 'stressad' och uppvarvad och ser spöken i varenda hörn. Jag fick veta när jag köpte honom att förr-förra ägaren sagt att han inte tålde havre, den jag köpte av hade aldrig prova. Nu visade det sig att 99% av det förr-förre ägaren påstått inte var sant, så jag tänkte att 'äsch då', och provade. Jag minns fortfarande den dressyrträningen. Han skyggade för allt, inkl osynliga saker, han kastade sig rakt in i ridhusväggen i inbillad 'skräck' såfort en annan häst passerade närmare än 5 meter, han for som en flipperkula nere vid läktarkortsidan, och exploderade när nån stackare på läktaren nös. Han har både före och efter tränat i samma ridhus, med samma läktare, med samma hästar uatn det beteende.

Jag har dessutom testat igen, av misstag, att ge havre (i en musli). Samma effekt. Det går honom åt huvudet helt enkelt. Under alla år så har jag förutom honom bara mött EN som inte 'fixat' havre (hon trodde hon kunde flyga då), men han tillhör tyvärr det fåtal som det blir för mycket (antagligen stärkelse) för. I hård träning (löpträning etc) är det möjligt det skulle fungera dock.

Tro mig att jag haft mer än en sådan häst under alla mina år nu. :crazy: Men det har alltid löst sig till slut. Man kanske får börja fundera på varför de inte vill äta tex..

Soms agt, än har jag inte gett upp hoppet. Fbldonnan var etter värre, och hon 'kom igång'. Den här herrn har dock varit av banan i flera år, och alltid varit lika 'liten i maten' och ganska ointresserad av mat. Han äter, men som sagt, hans 'nu är jag mätt'-nivå är ganska låg. Finns ingen fysisk anledning, och endera får han snurr på det, eller så är han helt enkelt en sån som inte är ett matvrak. Han får vara vilket som för mig, hästar är individer helt enkelt. Och har olika 'mätt'-nivåer. Sålänge vi hittar en nivå där han får i sig det han ska, så är jag nöjd, även om jag fick trixa lite för att få ihop det i vintras, men nu vet jag ju var gränserna går och vad han föredrar.

Olja är även mättande även om det inte tar plats.

Ja, men i herrns ögon så går det fint att äta 2.8 kg kraft + 5 dl olja/dag, men inte 3 kg kraft och ingen olja. Således, han får sin olja.

Just detta jag är undrande över. Om han är så lös i magen så beror det på något och här tror jag faktiskt att det är din olja som är boven i dramat. Jag hade slutat med oljan och skitit i kvoterna för är magen i obalans (vilken den är om han är så lös) så kan du aldrig sätta hull eller få honom att äta mer.

Oljan har inget med kvoten att göra, den sänker kvoten iofs men det spelar ingen roll. Han är lika lättstörd i magen med som utan olja. Han får t ex ingen olja nu sommartid (men då gräs), och han var likadan i magen hos tidigare ägare då han inte heller fick en droppe olja. Och initialt var jag inne på precis det du säger så jag strök oljan. Ingen skillnad (mer än att han tappade i vikt).

Och kan aldrig sätta hull? Det var väl nyss du som kallade honom för lite tjock? :devil: Så som sagt, nog sätter han hull ändå allt, trots sin känsliga/lättstörda mage.

Återigen varför havrefritt?? Varför provar du inet att ge tex Krafft Rehab eller annat liknande foder om han är svår att fodra?? Seniorfoder brukar vara likosm Rehab väldigt bra till fullblod som inte är stora i maten

Men ärligt så är ju inte en uträknad kvot det som visar om hästen behöver det eller inte. Där måste ögat komma in.
och en löphäst får enormt mycket kraftfoder så det förstår jag att han gick på när du köpte honom (eller det var inte från banan?)[/QUOTE]

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar