Sv: Ni med eget stall, vad kostar eran häst per mån?
Vitamin/etc.
Fblkillen hinkar i sig en halv lite olja/dag vintertid. Köper dunkvis med rapsolja, kostar 115 kr för 10 liter = 10 liter räcker i 25 dagar, så det är en 150 spänn där i bara olja med, dock ids jag inte särskilja, så det går under 'vitaminer, mineraler, tillskott'
Mineraler äter de kraffts gröna pellets. Vi har apkasst med fosfor här dock, så de äter försvarliga mängder fosforbalans med.
Sen B-vit vid fällning/sättning. Lillponnyn käkar ADE-vit från december - vår iom mindre solljus och vitamininnehållet i stråfoder sjunker under lagring. Fblkillen käkar ju Hestekraft Extra, så han får inga extra vitaminer inte. Däremot får han extra magnesium, inte för att lugna utan för att han ligger precis på gränsen för behovet, och fosfor och magnesium stör varandras upptag.
Dessutom äter fblherren nästan året om Bakteriebalans, lillskit äter det bara betestid.
Haken i mitt fall är hösilaget. Inte prismässigt, jag har småbal, med 'beställda värden' och hög kvot, utmärkt hygienisk kvalitet, dvs 2.70 kr/kg hemkört och avlastat är billigt. MEN.. och här kommer det som ställer till det för fbl. Hösilaget har som sagt 'beställda värden'. beställda efter ponnyn. Ligger kring 6 MJ/kg foder. Nu senast 5.7 MJ.
5.7 MJ * 12 kg = 68,4 MJ. Herrns behov i vila, 120 MJ
120-68,4 = 51,6 MJ att täcka via kraftfoder. Och jag vet inte vad du ger för foder, men kan du matcha 13 MJ/kg foder, med vettig mineralkvot och proteinkvot så hojta! OBS måste vara havrefritt!
Men 2 kg Hestekraft = 26 MJ. 51,6 MJ - 26 = 25,6 MJ kvar att täcka upp. 0,8 kg korn = 9,2 MJ. Samt 5 dl olja = 17,5 MJ. 25,6 - 9,2 - 17,5 = 1,1 Mj 'kvar' och den skiiter jag i
Men, förstå varför jag GÄRNA skulle se att herrn åt mer stråfoder, mycket mer. Ska han täcka sitt behov behöver han äta 21 kg silage.
Kraftfodermässigt så som extrabonus, dvs FÖRUTOM att det måste vara havrefritt och ha HÖGT MJ, så för att det inte ska vara för lätt, så är herrn INTE direkt något matvrak, så de 2.8 kg han får är max vad han petar i sig.
Gissa varför jag medvetet köpte en SVÅRFÖDD ponnyrackare. Tyvärr gick det över och han lever på luft nu. Men silaget måste anpassas för honom, han har ett behov kring 50 MJ, och med 6 MJ/kg foder och de 10 kg silage som är det minsta han går med på per dygn (och då bara om han står på halm) så får han 60 MJ.. Det går liksom inte att försöka med ett med mer MJ som fblherren skulle gagnas av.
Och köpa 'dubbla partier' ger tyvärr inte mkt effekt, det går en 'normalbra' natt i smällkall vinter 5 kg silage i fullblodsmagen. Säg jag får tag i silage med 8 MJ, det är 10 MJ skillnad. Då kan jag ta bort kornet, men tja..
See my problem?
Dock så herrn är i bra hull vintertid, och i utmärkt hull sommartid. Odlad klövervall, frodig som få, är excellent för små fullblodspojkar. Nästan så han var snäppet FÖR rund när han bara larvade i våras. Hur han ser ut nu har du väl sett på bild i fbltråden? =)