Ni med eget stall, vad kostar eran häst per mån?

caradan

Trådstartare
Ja som rubriken lyder.

Kommer att få eget litet stall i slutet av sommaren (om allt går vägen) och det var 4 år sedan jag hade häst sist så priserna har nog ändrats en del men i snitt vad lägger ni ut. (strö, hö, foder till hbl runt 170cm)

Sv: Ni med eget stall, vad kostar eran häst per mån?

Jag tog precis in eget hö, drygt 4 ton...till en kostnad av ca 500 kronor i diesel. Arbetstiden räknar jag inte in egentligen men för vetskapen så var vi två stycken som jobbade med det i 4 dagar från slåtter till att allt var inne. 500 kr/12= 40 kr/mån (räknar vi om hövärdet i pengar t.ex. 2 kr/ kg = 8000 kr/12= 660 kr/mån för helåret för hela lasset).

Vintertid får mina lucern, betfor och mineraler...ca 300kr/mån

Hovslagaren kommer utöver det...två hästar en skoning och en verkning kostar ca 660kr + 250 kr var sjättevecka...låt oss säga ca 600 kr/mån

Veterinär, vaccinationer (influensa/stelkramp/botulism)...2 x 2500 kr/ år = 5000 kr/ 12 = ca 400 kr/mån

Elen är försvinnande liten så den tar jag inte med liksom inköp av stängsel och upprustning av stallet.

Summan hamnar kring ca 1500 kr/ månaden uppskattningsvis och ej exakta siffror.

Ooops...glömde strö;)... Har torvbäddar och det går ca 10 balar a'70 kr per häst 1400:-/år = ca 120 kr/mån...så summan blir drygt 1600 kr/ mån för min del.

Senast ändrad:

Jag har 3 varmblodshästar i eget stall och de kostade mig 90.000:- förra året. Så det blir c:a 2.500:-/häst/månad.

Det är väldigt individuellt beroende på var du bor och vilka priser som gäller där.
Jag hämtar spån 1-2ggr per år till 3 hästar. Ett lass= 12km3
ca 1500kr. Mina hästar är ute 12-16tim/dag så det blir inte så smutsigt i boxarna= mindre spåntillgång.

Fodrar med ensilage/hösilage oktober till april-maj beroende på grästillgång. 3-4 balar i månaden. 200kr per bale.
havre/korn ca 1-1,50kr/kg.
Krafft köper jag av en bonde- ca 3-3,50/kg.

1st skoning var 8:e vecka 965kr. Verkning sköter jag själv.
Försäkring beror ju på hur mycket du vill ha din häst försäkrad i. Jag har hög veterinärvård på mina hästar men inga stora försäkringsbelopp på dom. Drar ner kostnaden med åtskilliga tusenlappar per år. Man får ju tänka på hur mycket pengar man kan riskera att förlora vid en ev. avlivning.
Du får tänka lite på vad du ska ha din häst till. Ska du bara rida i skogen eller vill du träna och tävla? Ett bra grovfoder samt mineral ska i många fall täcka hästens behov. Är hästen svårfödd kanske du får komplettera med krafft eller lusern.
Hur ser hovarna ut? Är det bra kvalitet så kanske det räcker att du skor var 8:e - 10:e vecka. Annars kan det rinna iväg mycket pengar där. Tandläkare eller utbildad veterinär bör kolla tänderna en gång om året eller när du bedömmer att hästen har problem.
För mig är det försäkring samt skoning som är de största utgifterna. Jag tävlar inte, så det gör det ju mycket billigare! :)

Jag har visserligen min ponny på lösdrift, men ändå.

Eftersom han bara får hö kostar det ca 500 kr varannan månad eftersom vi får ett lass av en bonde här i närheten som räcker i ungefär 2 månader.

Sen är det väl hovslagarkostnaden var sjunde/åttonde vecka kanske (ponnyn sliter inte så mycket på hovarna/skorna) som kostar runt 800 någonting.

Vaccinering blir det ju också, kommer dock inte ihåg vad det kostar för det håller mamma reda på x)

Sen är det väl inte så mycket mer, om han inte skulle bli sjuk då. Avmaskningsmedel köper man väl. Brukar väl köpa lite extra morötter och någon borste/vojlock ibland också xD

Jag har en häst och en ponny på lösdrift. De kostar mig i snitt per månad, utslaget på ett år ca 2000:- /månad för båda.

Då är det inräknat hö, kraftfoder, vacc, tandkoll, hovslagare, försäkringar, staket, kolla masken, viss utrustning, strö. Tror det var allt...

1000 kr per häst och månad i snitt. Då ingår hö, strö, kraftfoder. Hovslagare, veterinär, eventuellt elaggregat och el tillkommer.

Räknade ut vad fullblodet kostar i bara mat, vare månad går det åt strax under 2000 kr (tror det blev 1964 kr) i bara mat.

Strö betalar vi 5 kr/småbal (går ungefär en om dagen). Container kostar en hel del, men vi kan inte lösa gödselhanteringen på annat sätt just nu. Tror det blev totalt 15000 kr förra året (två hästar).

Halvblodet är något billigare i mat. Sedan tillkommer putsning, insådd, och annat vårdande för hagarna. El tillkommer också för oss.

Blir förmodligen betydligt billigare att hyra in dem, men det är svårt att hitta ställe där allt fungerar.

Veterinär, vaccinationer (influensa/stelkramp/botulism)...2 x 2500 kr/ år = 5000 kr/ 12 = ca 400 kr/mån

Vad är det för vaccinering som kostar 2500kr per gång :eek:

Och varför 2ggr år?? Är det häst som tävlar internationellt??

Räknade ut vad fullblodet kostar i bara mat, vare månad går det åt strax under 2000 kr (tror det blev 1964 kr) i bara mat.

Strö betalar vi 5 kr/småbal (går ungefär en om dagen). Container kostar en hel del, men vi kan inte lösa gödselhanteringen på annat sätt just nu. Tror det blev totalt 15000 kr förra året (två hästar).

Halvblodet är något billigare i mat. Sedan tillkommer putsning, insådd, och annat vårdande för hagarna. El tillkommer också för oss.

Blir förmodligen betydligt billigare att hyra in dem, men det är svårt att hitta ställe där allt fungerar.

Då blir jag nyfiken på vad du ger ditt fullblod för att ha en kostnad per månad på nästan 2000kr bara i foder. :crazy:

Vad är det för vaccinering som kostar 2500kr per gång :eek:

Och varför 2ggr år?? Är det häst som tävlar internationellt?? Jag tror h*n menade att h*n har två hästar. Men håller med om att det låter dyrt. Min årliga vaccination ligger på ca 1000 kr/häst. Stelkramp, influensa och botulism.

Och varför 2ggr år?? Är det häst som tävlar internationellt?? Jag tror h*n menade att h*n har två hästar. Men håller med om att det låter dyrt. Min årliga vaccination ligger på ca 1000 kr/häst. Stelkramp, influensa och botulism.

Så kan det säkert vara, men här vaccinerar vi bara mot influensa, stelkramp vaccineras de inte mot varje år.

Gör ni verkligen det??

I just strö och foder så:

Fullblod, står på permanentbädd med spån. Äter 12 kg silage/dygn (tyvärr, skulle vilja ha i honom mer) samt 3 kg kraftfoder/dygn, mineral, vitamin etc.

Hösilage 1004 kr/mån
Spån 390 kr/mån
Kraftfoder 571 kr/månad

Ungponny, welsh. Står på permanetbädd med halm. Äter 11 kg hösilage/dygn (tyvärr, skulle vilja han åt mindre), inget kraftfoder, däremot i kraftfoderposten är mineraler, vitaminer, magtarmbalans etc med.

Hösilage 891 kr/månad
Halm 124 kr/månad
'Kraftfoder' 125 kr/månad

Dock, det är en massa extrakostnader med eget stall, stängsel och stallutrustning och reparationer etc.

Då blir jag nyfiken på vad du ger ditt fullblod för att ha en kostnad per månad på nästan 2000kr bara i foder. :crazy:

Jag är faktiskt inte alls förvånad.

Mitt förra fbl. 18 kg hösilage a 2.70 kr gånger 31 dagar = 1507 kr/månad. Mineraler och vitaminer schablonsumma 100 kr/månad = 1439 kr.
1 kg kraftfoder a 9,20 kr/kg gånger 31 dagar = 285 kr.

Totalsumma: 1892 kr

Nuvarande herrn.
12 kg hösilage a 2.70 kr/kg gånger 31 dagar = 818 kr. 2 kg kraftfoder a 9,20 kr/kg gånger 31 dagar = 570 kr. 0,8 kg kornkross a 3,07 kr/kg gånger 31 dagar = 76 kr. Mineraler, vitaminer etc schablonsumma 100 kr/månad.

Totalsumma: 1564 kr

Och jag skulle vilja ha upp hans hösilageätande till ivf 15 kg, vilket ger 3 * 31 * 2.7 = 251 kr till, och då skulle totalsumman bli 1815 kr.

För båda gäller foderstaten för enbart lätt träning, med ökad träning kommer notan stiga ytterligare.

Så dyrt har jag faktiskt aldrig behövt att fodra, men så köper jag ju betydligt billigare hösilage.

Men en undrar varför ger du extra vitaminer och mineraler om du ger ett helfoder?

Dyrt helfoder med ;) mitt går på ca 6,40kr/kg och då pratar jag tävlingsfoder där jag inte behöver ge ngt extra.

Kan säga att alla mina hästar är åt det rundare hållet, även fullbloden :crazy:

Och de går tävling ganska hårt.

Dock då ger jag dem inte speciellt mycket krafftfoder även när de tävlar. Ruby som gick svår fälttävlan gick på ca 4kg när hon tävlade som mest av det foder som idag kostar 6.40kr/kg

Vitamin/etc.

Fblkillen hinkar i sig en halv lite olja/dag vintertid. Köper dunkvis med rapsolja, kostar 115 kr för 10 liter = 10 liter räcker i 25 dagar, så det är en 150 spänn där i bara olja med, dock ids jag inte särskilja, så det går under 'vitaminer, mineraler, tillskott'

Mineraler äter de kraffts gröna pellets. Vi har apkasst med fosfor här dock, så de äter försvarliga mängder fosforbalans med.

Sen B-vit vid fällning/sättning. Lillponnyn käkar ADE-vit från december - vår iom mindre solljus och vitamininnehållet i stråfoder sjunker under lagring. Fblkillen käkar ju Hestekraft Extra, så han får inga extra vitaminer inte. Däremot får han extra magnesium, inte för att lugna utan för att han ligger precis på gränsen för behovet, och fosfor och magnesium stör varandras upptag.

Dessutom äter fblherren nästan året om Bakteriebalans, lillskit äter det bara betestid.

Haken i mitt fall är hösilaget. Inte prismässigt, jag har småbal, med 'beställda värden' och hög kvot, utmärkt hygienisk kvalitet, dvs 2.70 kr/kg hemkört och avlastat är billigt. MEN.. och här kommer det som ställer till det för fbl. Hösilaget har som sagt 'beställda värden'. beställda efter ponnyn. Ligger kring 6 MJ/kg foder. Nu senast 5.7 MJ.

5.7 MJ * 12 kg = 68,4 MJ. Herrns behov i vila, 120 MJ :crazy:
120-68,4 = 51,6 MJ att täcka via kraftfoder. Och jag vet inte vad du ger för foder, men kan du matcha 13 MJ/kg foder, med vettig mineralkvot och proteinkvot så hojta! OBS måste vara havrefritt!

Men 2 kg Hestekraft = 26 MJ. 51,6 MJ - 26 = 25,6 MJ kvar att täcka upp. 0,8 kg korn = 9,2 MJ. Samt 5 dl olja = 17,5 MJ. 25,6 - 9,2 - 17,5 = 1,1 Mj 'kvar' och den skiiter jag i ;)

Men, förstå varför jag GÄRNA skulle se att herrn åt mer stråfoder, mycket mer. Ska han täcka sitt behov behöver han äta 21 kg silage.

Kraftfodermässigt så som extrabonus, dvs FÖRUTOM att det måste vara havrefritt och ha HÖGT MJ, så för att det inte ska vara för lätt, så är herrn INTE direkt något matvrak, så de 2.8 kg han får är max vad han petar i sig.

Gissa varför jag medvetet köpte en SVÅRFÖDD ponnyrackare. Tyvärr gick det över och han lever på luft nu. Men silaget måste anpassas för honom, han har ett behov kring 50 MJ, och med 6 MJ/kg foder och de 10 kg silage som är det minsta han går med på per dygn (och då bara om han står på halm) så får han 60 MJ.. Det går liksom inte att försöka med ett med mer MJ som fblherren skulle gagnas av.

Och köpa 'dubbla partier' ger tyvärr inte mkt effekt, det går en 'normalbra' natt i smällkall vinter 5 kg silage i fullblodsmagen. Säg jag får tag i silage med 8 MJ, det är 10 MJ skillnad. Då kan jag ta bort kornet, men tja..

See my problem?

Dock så herrn är i bra hull vintertid, och i utmärkt hull sommartid. Odlad klövervall, frodig som få, är excellent för små fullblodspojkar. Nästan så han var snäppet FÖR rund när han bara larvade i våras. Hur han ser ut nu har du väl sett på bild i fbltråden? =)

:crazy:

Ja det låter ju onekligen jobbigt att fodra dina hästar.

Jag räknar ju inte direkt utan vi tar prover men annars fodrar jag efter hur de känns och ser ut.

Alla får fri tillgång av hösilage och jag vill ju inte ha en massa kraftfoder i tarmarna, har haft mina fall av tarmvred så det räcker och blir över.

Personligen tycker jag att det låter som väldigt mycket foder många ger här. Betydligt mer än många som tävlar sina hästar mycket. Jo man ser vad folk ger sina hästar när man är ute mycket, vi tom fodrar till varandra på tävlingar :idea:

Jag är glad att vårt hösilage gör så mycket, och eftersom vi köper stora rundbalar så blir det betydligt billigare :D

Är hestekraft så dyrt :eek: Finns ju foder som är precis lika bra som är betydligt billigare.

Men varför måste du ge Bakteriebalans??? Är lite undrande till det. Samtidigt ger du väldigt mycket olja :crazy: Är det inte något som inte blir bra i foderstaten eftersom du måste ge det??

Detta ger jag till de svårfödda: http://hem.passagen.se/frida76/lympos_avel_ung.html Inklusive de digivande stona, kan ju säga att det ena stoet är ett rent fullblod och var smal när hon kom nu är hon i fint hull.

Den häst som tävlar hårdast får Krafft Sport SPC och havre här. Dock så får han inte mer än ca 2kg havre och 2kg Sport SPC och då går han fälttävlan

De andra hästarna får havre och mineraler och betfor.

Strö, i år var det gratis, fick prima havrehalm av en god vän och har ett parti kvar att hämta där.
Annars betalar jag för tillverkningskostnaden, ca 3-8 kr/balen beroende på skörden och vad som tillstöter.
Den ena hästen tar ca 5 balar i veckan, medans den andra tar ca 2 bal/vecka, så med ett pris på 6 kr/balen blir det ca 144 kr/månad.

Ensilage/hö Beroende på årstid så fodrar jag med någotdera, hösilage vintertid kostade mig förra året 300 kr bal (ca 500 kg) inkl. hemkörning.
Då räcker denna 10 dagar på 2 hästar (fri tillgång), dvs ca 900 /månad, 450 kr /häst.

Kraftfoder Mina hästar är lättfödda och vi har bra ensilage, så förra året kompletterade jag med havre, linfrö och mineraler. Den ena hästen fick mest skrammel i krubban, medans den andra fick något kilo om dagen, lite beroende på väder, arbete osv.

Ca 2 säckar havre á 98 kr + linfrökaka á 40 kr (den säcken räcker mer än en månad) och mineral á 30 kr/månad på 2 hästar är inte mer än 266 kr månad, dvs 133 kr/häst.

Vacc betalar jag ca 1200 kr för båda hästarna med ALLA sprutor, förutsatt att vi kan ta alla på en gång.

Hovis tar 250 för verkning, 500 för halv, det blir för mig 750 per gång, sen kan man lägga på sulning ibland, snösulor och något specialbeslag, så ca 400 kr /månad.

Så per häst i stora slängar 1055kr/månad om man räknar bort vaccinering som är 1 gång/år. Och detta är 2 hbls-damer.

Sen måste man ju räkna med egentligen elkostnader, kostnad för staketlagning, tvättning och vidgörning av stall varje sommar osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025