Ni med dräktiga svårfödda xx ston.

lis

Trådstartare
Jag behöver lite råd om hur jag ska lägga upp fodrandet i vinter fram till fölning. Mitt xx sto är svårfödd. Hon är liten ca 150cm och väger uppskattningsvis 450kg. Just nu går hon på bete. Hon håller sig fin på bete med x-tra tillskott på protein. Förra vintern fick hon ca 12 kg hösilage med ts 74% energi 8.2 och smrp på 87g/kg. Till detta åt hon krafft 125 ca 3kg om dagen och 3dl olja. Detta var alltså max vad jag fick i henne.. Hon höll sig jätte fin hela vintern. Nu till mitt problem: Hur gör jag nu i vinter med tanke på bebisen i magen?? Har tyvärr inte hämtat hem årets hösilage än så analys på det är inte fixat. Tänk om det är katastrof hösilage:crazy:. Men hur gör ni med era ston? Brukar dom lösa det själva med att äta mer när dom behöver,eller öser ni i dom en massa mat redan nu? Och hur gör ni då när det börjar närma sig fölning och dom verkligen behöver mer mat och man gett dom max vad det går? Blir dom rena spjäl staket när dom fölat:eek: och hur går det att göda upp dom igen efter fölning? Jag är väl orolig i onödan hoppas jag,vem vet det kanske är kanon hösilage i år också:laugh:

Sv: Ni med dräktiga svårfödda xx ston.

Mitt tips är att ge henne fri tillgång till ett riktigt bra grovfoder och fodra upp med krafft groov 125 om det behövs :)

Been there;). Det GÅR att göda upp dom, men det kan krävas rejäla mängder:). Ett grovfoder med bra värden kommer du långt med, men kommer nog behövas en del uppepå det.

Har ett svårfött xx-sto, lite större än din, 159 hög, 525 kg ca.

I början av dräktigheten såg jag till att hålla henne i gott hull på betet mha stödfodring av kraftfoder. Efter installningen nångång i mitten av september påbörjades gödningen till ála julgris på riktigt.
Hösilaget vi hade var blött med värdena 5,3 mj/kg foder ch 46 g smrp.
Hela dräktigheten åt hon:

Fri tillgång höilage, ca 32 kg åt hon
Fri tillgång på lusern nattetid i boxen, ca 5-6 kg (även hösilage i boxen)
2 kg pluss grön
2 kg kornkross
0,5 kg betfor
Tokosel

Landade väl på ca 250 mj eller nåt sånt, jag räknade inte så noga utan höll koll på mineralerna och att ca/p-kvoten var ok osv.

När hon väl fölat så tröck jag i henne ytterligare, hon var jättehungrig, fanns inget stopp liksom, så bara att utnyttja det;)

Hon fölade i mars och fram till betet åt hon:

Fritt med hösilage nattetid i boxen ca 20 kg
Fritt med lusernpellets nattetid i boxen ca 8-9 kg
Hagen fritt med hö ca 7-8 kg (kommer ej ihåg värdena) + 2 kg lusernhack
2 kg pluss grön
2 kg kornkross
0,5 kg betfor
Tokosel

När det var dags för bete sen stödfodrades hon med lusern och pluss grön.

Hon höll sig bra i hull på detta (mattes plånbok sved dock:D), och jag är glad åt att hon var(och är) matvrak, annars hade jag nog fått problem antar jag.

Så - ös på TIDIGT i dräktigheten iom att du vet att hon är svårfödd. Du kommer aldrig att få upp henne i hull annars under högdräktighet (där KAN dom kinka med maten om man har otur) och definitivt inte när hon ger di. Det går åt otroligt mkt från stoet att göda en unge.

Lycka till!:)

Senast ändrad:

Kan visa en bild på rund och go förstföderska, här var sonen ca 2 månader

20896465.jpg

En liten bonusbild:love:

21099364.jpg

if I were you...
... så hade jag redan nu börjat prova mig fram för att försöka hitta en fodersort som hästen älskar och gärna äter stora mängder av. Sen hade jag börjat gödningsutfodringen redan vid installningen för att hinna på så mycket hull som möjligt på henne innan fölningen.
De blir inte spjälstaket direkt efter fölningen, men när fölet börjar dia mycket så rasar de snabbt i vikt.
Mitt eget fullblodssto är ju av den lättfödda varianten och hon äter just nu, i full digivning, ca 5 kg lusern, 2 kg havre, ½ kg soja, ½ kg proteinmineral (kvarnbyfoders) och 4-5 dl olja/dag utöver betet - som förvisso inte är super just nu.

Jag håller på redan nu att stödfodra. Det hon tycker bäst om är 1kg krafft groov 125 och 2dl soja och 1dl olja per måltid. Mer olja och hon ratar maten. Har provat lucern i alla varianter och det är inget hon vill ha. Hon lämnar all mat om det är lucern i. Likadant med linfrö,det vill hon inte heller ha. Jag har provat de mesta foder sorter och tex müsli skulle hon aldrig få för sig att äta.. Så det jag vet att hon äter är krafft,soja,betfor,vetekli och lite olja.Just nu får hon kraftfoder 2ggr om dagen på betet och när hon blir installad så kan jag ge henne 4ggr om dagen så det borde gå att få i henne en del mat..

Ge henne den mängden 4 ggr/dag när du stallar in.
Och prova gärna fler foderfabrikat, kanske kan du hitta något hon gärna äter ännu mer av.

Tror du det räcker med den mängden när jag stallat in? Då blir jag överlycklig för det vet jag med all säkerhet att jag får i henne,eftersom det var vad hon fick när hon tävlades som mest:). Iofs så var det max vad som gick att få i henne då,men vem vet det kanske går att få i henne mer ;). Då fick hon bara 2ggr om dagen, så med 2 extra måltider om dagen så kanske det blir bättre. Nu har jag henne hemma så det blir genast lättare med fodertider då:). Jag har provat de flesta foderfabrikat som finns på marknaden och hippo alfa går också bra. Så pelleterat är det hon tycker bäst om. Jag är så himla orolig att hon inte ska äta tillräckligt så därför håller jag mej till de fodersorter jag vet att hon tycker om. Jag har aldrig haft en så kräsen häst innan så nu efter 3år har man ju lärt sig hur hon funkar, men det är ju en helt annan sak nu när hon är dräktig. Jag hoppas verkligen att hon lägger på sig nu..

Eftersom hon inte tränas på det sätt hon gjorde när hon tävlade så borde det kunna räcka för att få upp henne i hull. Men du kan ju även prova att ge lite mer/mål och se om det slinker ner, ge t.ex 1½ kg groov/mål. Har du ett bra grovfoder finns ingen anledning att ge sojan, inte förrän möjligen när hon är högdräktig.

Då kommer det en liten uppdatering: Nu äter hon max 6kg hö (ts 84% mj 8,1 smrp57, ca 4,1, p 2.1) 3kg groov 125, 0,5kg betfor och 2dl olja. Går inte på bete längre utan endast i gräshage på dagarna. Något ni tycker jag ska ändra?

ge mer hö, om du får i henne det.
mycket mer...

Jo,mer hö borde hon äta men inte just nu.. 6kg är vad hon trycker i sig på kvällen+natten. På dagarna går hon och äter gräs ,så då är hon inte intresserad av att äta hö. Så när gräset tar slut räknar jag med att hon borde äta det dubbla gissar jag. Men ska jag öka kraftfodret? Det kan jag öka med 2kg ungefär,vet däremot inte om hon kommer att rata hö't då istället. Det har hänt tidigare år att om hon fått mkt kraft har hon struntat i hö't:crazy: Vill ju gärna att hon ska äta så mkt grovfoder som möjligt.

titta efter hur hon ser ut, håller hon hullet bra? går hon upp i vikt eller går hon ner?

Liknande trådar

Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 785
Senast: DarkInNight
·
Foder & Strö Vad säger ni om det här hösilaget till mitt svårfödda fullblod? Jag har i en annan tråd undrat vad jag ska göra för att behålla det...
Svar
4
· Visningar
886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka