Ni med dräktiga ston på lösdrift.. För och nackdelar?!?

Sv: Ni med dräktiga ston på lösdrift.. För och nackdelar?!?

Vår lösdriftshage är ca:1ha kuperat med både skog och öppet, där har vi tre ston och deras två föl.

Vi har lagt en röd tjock markmatta (vet inte om det heter ngt annat?) under gruset kring matplatsen vilket fungerar jättefint :) Vissa delar av hagen är lite leriga men grusade partiet plus de delar av hagen som ligger högre är torra och fina. Vårat ena sto brukar alltid få mugg på vintern- det fick hon även denna vinter. Vi tog in och behandlade varje dag och det blev jättefint efter en kort behandling trots att hon står på lösdrift.

Här är vår lösdrift.
16-5.jpg

17-5.jpg

*KL till athena*
Underbar lösdrift du har!

Måste bara komma med en bonusbild... på några trötta pållar :)

DSC00082.jpg

kl

Hur gör ni när det är dags för stona att föla?? Fölar de på lösdriften eller stallas de in förde fölning?

Jag har mina ston och unghästar på lösdrift fungerar jättebra och alla verkar må kanon. (trots att jag inte alls har varit för lösdrift tidigare) Första året i år.

Nu börjar det dra ihop sig för fölning och tanken är att stona ska stallas upp men de verkar de inte alls gilla. De är ju vana att vara ute och verkar vilja vara det. Men jag tycker det är svårt att övervaka ute och tänk om de väljer att föla ute i snön :eek:

Underlaget i lösdriften är a. och o. Vi har vår lösdrift i en skogshage där marken håller ihop mycket bättre än ex.vis på en åker. Sedan tror jag att vi med "riktiga" vintrar blir lite mer förskonade. Vi har i alla fall inte haft några muggproblem på någon av hästarna.

Vi har tyvärr ingen matta eller grus runt foderplatsen (bearbetar stallägaren;)). I ligghallen är det stampad jordgolv som är halmat.
Jag har också gjort en fölavdelning där jag kan mata åringarna de gånger jag inte tar in dem i stallet.

Vi har en elektriskt uppvärmd vattenkopp i ena änden av hagen och på sommaren bygger vi sommarhagen (åkermark) i anslutning till denna så vi har fri vattenförsörjning året om.

090207-09022225.jpg

090127-09020330.jpg

Till alla

Jag har också mina på lösdrift och ska ta föl på mitt sto för första gången nu.. en fråga till då:
Väljer ni att betäcka senare då så att fölet föds då vädret är stabilare?

Vi tar in våra ston på box (samma gård som lösdriften ) knappt en månad innan fölning.

Till alla

Jag har också mina på lösdrift och ska ta föl på mitt sto för första gången nu.. en fråga till då:
Väljer ni att betäcka senare då så att fölet föds då vädret är stabilare?

Jag hade inte valt att ha sto som skall föla kvar i lösdriften. Vill kunna ta in stoet och vaka över henne då det är dags. Första dagarna går våra ston endast ute några timmar med sina nyfödda- också för att jag vill ha koll på dem i början.Från 2-4 veckor gamla får mammor och föl flytta i väg till betet och när de kommer tillbaka är ungarna stora nog att gå på lösdrift. Vill gärna ha föl i april men mycket spelar ju in som bestämmer när det faktiskt blir.

Om inte fölet föds på sommaren så skulle jag stalla in.
Mitt föl föddes i början av maj och så är vädret uppe hos oss fortfarande alldeles för ostabilt, marken är inte nog grundvarm etc.

Vi stallade in ca 1 mån före fölning för att stoet skulle hinna bilda ett skydd mot stallmiljön. Första dagarna var vi bara ute i små korta pass för att sedan börja kunna gå ute heldagar och sedan släppa på bete.

Finns en ytterligare en aspekt till att en fölmärr bör hinna in på box till fölning.
En sådan har vi nämligen just nu.
En första gångare.

Argsint skata med rappa bakhovar och massor med tänder. Formad som en ladugårdsvägg. Grimman på märra får sitta.
Hon var snäll till att börja med men nu helt urspårad.
Tur att hon tar hand om sin unge i alla fall :crazy:

Hade denna fölat på lösdrift så vete f-n hur det hade slutat...
Antagligen totalt söndertrampad unge och rejält skadade "lösdriftskompisar"

Usch...

AM

Sar + TwiggyM + Nafayette Tack för era svar :bow:

Jag tänkte med att det vore bäst att ha henne i box när det närmar sig fölning, då det är första gången för henne och jag gärna vill ha koll på läget.

Hur långt innan börjar ni stalla in?
Får de gå ut med de övriga hästarna i hage under dagarna eller har de en egen hage?
Jag har bara en häst till (valack) så han åker väl in och ut samtidigt som stoet, men jag skulle ju kunna ha separata hagar åt dem...

När sto med föl går ut första gångerna, är de i egen hage då? och hur lång tid väntar ni isf innan de släpps ihop med andra?

*kl*

Jag har alltid haft mitt sto på lösdrift och det har funkat kanon! Hon trivs inte inne utan ville bara ut hela tiden.

Första fölet fick hon i slutet på juni så hon föddes ute.
Föl nr. 2 (född 4/4) så tog jag in henne i box i ett stall på samma gård som lösdriften ligger på men hon avskydde det verkligen trots att hon fick sällskap. Hon gick knappt att få tag på till sist och väl inne kom hon inte till ro. Det slutade med att hon knep tills hon fölade i lösdriften i alla fall. Jag hade det på känn eftersom hon verkligen "boat in" sig där innan.
Föl nr. 3 så ställde jag henne på box i samma byggnad som lösdriften. Lösdfriften var helt enkelt avdelad så boxen låg i lösdriften, där trivdes hon kanon! Fölade 15 min efter jag tog in henne på kvällen men hade annars lagt sig i lösdriften eftersom hon kändes sig precis lika trygg där.

Ska se om jag hittar några bilder på lösdriften.

kl

Jag har mina hästar på lösdrift, och är såå sugen på att betäcka stoet. Men då var ju frågan om man ska fortsätta ha henne på lösdrift eller stalla in henne.
Började fundera lite, och kom på en fråga. Skulle det fungera om man gör om lösdriften till uteboxar när det börjar närma sig? Och sen börja ställa in hästarna i boxarna under nätterna tills fölningen är klar?

Vad jag har förstått tar de ca en månad för stoet att bilda antikroppar mot ny miljö. Vår fick gå i hage med kompis tills det var ca 3 veckor kvar. Vad ajg kunde se tyckte hon bara det var skönt att få gå själv (hon var rätt sur i slutet och hade definitivt börjat "stöta undan" men det kan säkert variera.

De första dagarna var de bara ute korta stunder i hage med trästaket (föl ser dåligt första tiden). Vi hade en halmhög men tog in när fölisen blev trött och behövde sova. Sedan utökades utetiden eftersom.

Definitivt egen hage i början innan de kan ta undan. Det finns valacker som missfört sig grovt mot föl.
Vi släppte ihop med en valack när fölet var lite över en månad gammalt. Sedan skildes de åt igen eftersom jag lyckades få tag i sommarsällskap med jämngammalt föl.

När de reste hem efter sommaren släppte vi in resten av valackflocken som hingstfölet senare skulle gå med. Perfekt sedan vid avvänjningen då vi bara kunde plocka bort stoet men låta fölet gå kvar i sin trygga, invanda flock (med jämnårigt hingstfölsällskap förstås).

Se till att du får tag på fölsällskap, det är ovärdeligt för fölet att ha en lekkamrat!
Sar + TwiggyM + Nafayette Tack för era svar :bow:

Jag tänkte med att det vore bäst att ha henne i box när det närmar sig fölning, då det är första gången för henne och jag gärna vill ha koll på läget.

Hur långt innan börjar ni stalla in?
Får de gå ut med de övriga hästarna i hage under dagarna eller har de en egen hage?
Jag har bara en häst till (valack) så han åker väl in och ut samtidigt som stoet, men jag skulle ju kunna ha separata hagar åt dem...

När sto med föl går ut första gångerna, är de i egen hage då? och hur lång tid väntar ni isf innan de släpps ihop med andra?

Oops, hon lät inte så trevlig! Får ni tag på ungen alls eller anfaller hon?

Har faktiskt bara hört om en till sådan märr i min bekantskapskrets, där hade de plockat grimman och var tvungen att använda en planka för att alls få komma in då fölet inte hittade rätt.

Finns en ytterligare en aspekt till att en fölmärr bör hinna in på box till fölning.
En sådan har vi nämligen just nu.
En första gångare.

Argsint skata med rappa bakhovar och massor med tänder. Formad som en ladugårdsvägg. Grimman på märra får sitta.
Hon var snäll till att börja med men nu helt urspårad.
Tur att hon tar hand om sin unge i alla fall :crazy:

Hade denna fölat på lösdrift så vete f-n hur det hade slutat...
Antagligen totalt söndertrampad unge och rejält skadade "lösdriftskompisar"

Usch...

AM

Oops, hon lät inte så trevlig! Får ni tag på ungen alls eller anfaller hon?

Har faktiskt bara hört om en till sådan märr i min bekantskapskrets, där hade de plockat grimman och var tvungen att använda en planka för att alls få komma in då fölet inte hittade rätt.

Nja..hon blev fullständigt rabiat igår kväll.
(WSB-fasonerna kom fram)
Idag har hon i alla fall backat undan för mig. Lillen hade ont i magen så man var tvungen att gå in i boxen och ge den laxerande vid ett par tillfällen. Däremellan har jag varit inne hos dom för att motionera patienten i halmen.
Och så har veterinär varit här och tagit en foalcheck.
Fast då drog jag ut ungen till boxdörren ifall att. (är rädd om vår vette)

Tror märra har fattat att jag inte skall skada dom och att jag kan vara ännu bitchigare än vad hon är :D
Ibland måste man ta tag i "skatorna" och lära dom lite vett ;)

Och så har vi en helt suverän stalltjej som hjälper oss här och som hittar omgående instruktionsboken för sådana individer :love:

Men inte är det roligt. I mitten av maj fölar en till i hennes kaliber :mad:

AM

Jag har mitt dräktiga sto på lösdrift, hon ska föla om 1månad ungefär.
Hon kommer att få föla i lösdriften då stallet inte är fädrigbyggt och vi bara har 1fölbox. Hon trivs inte själv nu. När fölet har kommit kommer hon få bo i boxen med sin fölunge och då kommer hon inte vara så beroende av de andra.
Vi har en lösdrift som är 12*8meter tror jag. Utanför e de gjort en grushage och sedan en vanlig skogshage typ, grusen är inhängnad så när de e väldigt geggigt går dom i grushagen å lösdriften framför allt stoet som skall föla då hon lätt får mugg.

Hon delas sin lösdrift med sin 2åriga dotter och en shettis. Hon själv är fullblod.

Dom har fritillgång på hö och utfodras 2ggr/dag uppbundna med kraftfoder.

Detta är vårt första år med lösdrift och de funkar väldigt bra :) Bra bädd med mycket halm. Vi mockar ut bajset varje dag.

Tyvärr inte någon bild just nu, ska se om ja kan få tag på nån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka