Ni med Chihuahua

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Marathon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 700
M

Marathon

Jakten på den perfekta kenneln är igång då jag och min sambo har bestämt oss för att välkommna en ny familjemedlem :love:
Vi önskar oss en långhårig tik, men innan måste vi finna en kennel som passar våra önskemål.
Så sålänge vill jag JÄTTEGÄRNA höra allt om era underara Chisar! :love:
Vad fick er att välja rasen? Är ni nöjda med den? Hur har allt funkat och är den verkligen så beroendeframkallande som jag föreställer mig ;)

Och, glöm inte bilderna!!

Sv: Ni med Chihuahua

Något tips på kennel har jag inte men chihuahua är en underbar hundras! Jag kan inte generalisera något men jag kan ju berätta om min.

Det är en liten hund med MYCKET personlighet och egen vilja. När han bestämt sig för en sak så är det svårt att övertala honom om motsatsen, ex. att promenader behövs även om det regnar ute, att inte sova mitt i sängen osv. Jag ser det mer som charmigt än något problem. Det ni ska fundera över om ni vill ha chihuahua är ju vad ni vill ha den till, de flesta chis är för små för att kunna lyckas bra i agility och de är inte heller en hund man skaffar om man vill satsa på lydnad. Vardagslydnaden går utmärkt men min är då inte intresserad av något mer avancerat även om jag försöker. Men söker ni en hund som vill vara med överallt har ni hittat rätt. Chihuahuan hänger med överallt och vill vara nära och i centrum hela tiden.

Det är en lättlärd ras även om jag haft en del att arbeta med då min pojke är rädd för en hel del saker såsom barnvagnar, stora mörka hundar, skuggor i mörkret och hundmöten när han var liten (men inte längre).

Jag har hört många som tror att en chi inte behöver särskilt mycket motion men det är tvärtom! En chi orkar långa promenader, den är inte trött förän du är det. Jag går cirka två timmar utspritt i flera promenader varje dag.

P3210145.JPG

3355841357_4021dc344f.jpg

Åh vad roligt med ett svar!
Vi har tänkt oss rasen chi för sällskapsändamål. Och mycket utevistelse är ju A och O för oss då jag är hästmänniska och gärna ser att mina djur får vara ute - i ur och skur ;)
Dina bilder syns dock inte :(

Nu ser jag vilken liten underbar!!

Kom igen nu det måste ju finnas fler med Chi på forumet

Mamma har två st chi från siverpilens kennel, hur underbara som helst!
Hade bara bild på den ena upplagt...
18033385.jpg

Dessutom är vi på jakt efter en liten tik till mig också, har nu blivit erbjudna en helt underbar svart och tan-färgad liten dam från den här kenneln i Finland http://www.helmiaisen.com/indexeng.htm

Jag har en chihuahua hane på 3 år, dock korthårig och är glad över det valet nu när det är riktigt slaskigt ute.

Han är en väldigt pigg och levnadsglad hund, älskar att vara ute och promenera i skogen och orkar gå i princip hur långt som helst. Han vill helst vara i centrum hela tiden och hänger gärna med på alla möjliga saker. Men som någon sa så är det nog inte bästa rasen för tex lydnad eller liknande, det är helt enkelt inte intressant med sådant ;)

Här är en bild på min prins;
P1010086.jpg

Jag har en liten grabb på 2kg som är 1år 8månader som heter Uno.
Jag valde chihuahua efter det att jag blev kär i min kompis tik. Från början funderade jag på tollare, kelpie, border terrier och liknande raser men insåg att jag behöver ha en liten smidig ras då jag reser. Valet föll då på chihuahua och jag är mer än nöjd med min kille.

Jag tränar spår och lydnad med honom och har som mål att fixa apporten så att vi nån gång kan starta i LK1. Det är lydnaden jag brinner mest för och som tur så absolut älskar Uno att träna, det är mer min okunnighet som sätter käppar i hjulet och sinkar oss än hans förmåga och motivation.

22132719.jpg

Åh vad härligt med fler svar äntligen och bilder!
Jättefina chisar allihopa :love: :love:

Asså man kan ju inte titta i den här tråden utan att smälta som smör på en gång!!! Vilka sööööta hundar ni har:love:
Om man ändå hade en hund...

Knapplån

Ainon: Din hund är nog den vackraste chihuhuan jag har sett! Om jag skaffar flera chis så är det definitivt en korthårig black and tan som jag vill ha. Skulle inte tacka nej till en med samma personlighet som din hund heller....

Ainon: Din hund är nog den vackraste chihuhuan jag har sett! Om jag skaffar flera chis så är det definitivt en korthårig black and tan som jag vill ha. Skulle inte tacka nej till en med samma personlighet som din hund heller....

Oj tack :o Jag är mer än nöjd med hans temperament/personlighet :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ni måste ge mig lite feedback ang. en till hund. Jag har ju min lilla skrutta som är chihuahua/papillon som jag fick av en kompis. Hon...
Svar
1
· Visningar
785
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka