Ni med Allsafe bilsele?

Alexandra_W

Trådstartare
Köpte en allsafe sele till Viktor idag, men jag blir inte klok på den. Inga problem klä på honom och passa in den. Men sen, när det gäller att fästa den i bilbältet... Först gjorde jag som det stod, 'klicka ihop' bältet, och fäst haken i diagonala delen av bältet.

Efter ½ km fick jag stanna bilen och snurra ut honom ur bältet. När han reser sig och snurrar runt osv så drar han ju ut bältet och trasslar in sig.

Satte då haken genom två bälten, och då försvann det problemet. Men det blir fortfarande knas om han reser sig och ska vända sig, gör han det åt 'fel håll' så trasslar/fastnar han ju.

Är det jag som är korkad eller 'är det såhär'?

Sv: Ni med Allsafe bilsele?

Jag har fäst det i den nedre icke diagonala delen av bältet, svårare att dra ut bältet då. Fungerar fint för min jycke.

Borde bli lite lika som jag har nu då, men låter ju enklare =) (Nu har jag knäppt både passagerarbältet längst mot vädörren, och mittenpassagerarbältet och trätt igenom båda diagonala genom fästöglan).

Ligger/sitter din hund still? Viktor är ju tyvärr orolig i bilen, och reser sig osv, och ibland vänder han då. Åt ena hållet går det ju bra, men vänder han åt 'fel' håll trasslar han in sig och det blir knas med själva fästgrejen mellan sele och bälte. Undrar om man kan tejpa fast honom med silvertejp mot sätet? :devil:

Hur stor är din hund förresten, det kanske påverkar..

(Han är MYCKET lugnare med sele än utan dock, betydligt färre resa sig osv - men han gör det ändå ibland. Ville 'testa' först innan jag la en halv förmögenhet på en allsafe så tog vanliga reflexselen och köpte en sån där bit att fästa mellan vilken sele som helst och som man knäpper i bältes'klickgrejen' och redan det lugnade, men kändes varken så bekvämt eller krocksäkert)

Senast ändrad:

Ja min hund är ganska stilla när vi åker bil, sitter han inte så ligger han.
Jag har "fästremmen" precis så lång att han precis kan stå upp, i bland vänder och vrider han sig men remmen är så kort att han aldrig trasslar in sig utan han märker " att detta var ju obekvämt" och vänder tillbaka.
Han är ca 64-65 cm i mankhöjd.

Men ja du kan ju testa med silvertejp;)

Får prova experimentera lite med olika sätt att fästa och olika längd på remmen och så då - innan silvertejpen ;)

Liknande trådar

Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 675
Senast: vallhund
·
O
Övr. Hund En sånhär har min lille hund på sig när han åker bilen med sin matte :love:. Han åkte länge utan någonting. Lärde honom i början att...
Svar
1
· Visningar
2 127
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 791
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka