Ni Fjordägare

Jag tror att jag hade full på min fjordis av den grövre typen. Tänkte aldrig på det, faktiskt. Men jag har för mig att cob hade för konstiga mått för den lilla tjockisen när jag provade det. :smirk:

Storlek full... Testade cob en gång när jag köpte ett träns och inte visste vad hon skulle ha... Expediten sa att de "brukar" ha cob... Nosgrimman räkte inte ihop övh :crazy:

/Linda

Vi har full på allting ... oftast x-full på grimman ... till vår fjording men han är ganska stor, 155 cm i mkh.

:D Japp han är fin han och egentligen inte alltför grov. Du får leta efter någon med Leung längre bak som farfar/morfar. Jag har träffat flera stora fjordingar ue: Leung 9. Synd du inte hittade vår 3 åring i våras när han var till salu, vår nuvarande fjordings halvbror. Han blir nog runt 152-153´och inte alltför grov när han är färdigvuxen. ue: Leung. :p

Jag hade storlek full på träns och grimmor. Ibland var de lite stora och ibland lagom (lite beroende på tillverkare), men cob fungerade aldrig.

//Alice

Synd att han inte var tillsalu förra sommaren då jag letade ny häst :p :d (ska börja snart igen så fort ja fått jobb)

:D Haha. Där missade du något. :)
Fast personligen tyckte jag att unghästen hade lite kort hals. Men annars var han underbar.

På mina mina två vuxna blandar jag lite, tar cob på längden och full på pannbandetsbredd, nosgrimman helst cob (om jag använder den).

Har full, i innersta hålen på min guling, kan också ha stl cob. Han är cirka 150 cm hög.

Min medryttarhäst, en fjording på 143cm har full på grimmor och träns.

Har stl full på träns (på yttersta hålet!)och grimmor till den ena tjejen, och hon är smäcker annars, men ganska grovt huvud.
Den andra har lite olika, ibland cob men oftast full.
Undrar dock vad ni andra har för storlek på täcken? Mina flickor har 145-155 cm.

Min fjordpojke modell grövre hade 135 i täcken. De satt finfint tills mamma krympte han fina, vinröda svettäcke när hon tvättade... :(

träns: måste ha full för att käkremmen och nosgrimman ska gå att knäppa. Men det måste gå att korta upp i sidostyckena för han har kort huvud. Man knn ju köpa två träns och blanda oxå...

grimma: Full, men då måste den ha ställbar nosrem.

täcke; typ omöjligt. det som är lagom långt passar bra när han står still med huvudet upp men när han äter så spänner det så pass runt halsen att de brukar spricka upp i sömmarna... har honom oftast utan täcke, men har även ett som är omsytt så det passar någorlunda. Man kan ju köpa ett bautatäcke men då får han ju klänning...

Full på träns och 135 i täcke.

Gul22 - Vad är det för en GIGANT fjordhäst? Vad har han för pappa och mamma??? Inte Gutten och Pärla??? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vad jag läst mig till så ska wobbi vara riktigt bra stövlar. Men vilken modell kan ni rekommendera? Hur är de i storlek?
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka