Ni bärkunniga! Manduca/Tula?

Saile

Trådstartare
jag har förstått det som att det finns en del bärkunniga här så nu vill jag ha er hjälp!

Just nu har vi en Ergobaby 360 som vi haft från nyfödd. Nu börjar den dock bli lite trång (ca 75 cm lång, kan vara längre! Mätte för 2 mån sen. Ca 11-12 kg).
Det är mest min man som bär sonen, på promenad men mest för att söva/ få honom att slappna av innan läggdags. Jag har inte burit med sele på länge för jag får snabbt ont i benen och så hamnar han så långt ner så jag kan inte gå ordentligt, tänk typ pingvingång:grin:

Manduca har jag provat nyligen och den älskade jag!
Men är han för lång för den? Enligt en bekant så anser hon honom för lång men vet inte hur kunnig hon är.

Tula toddler har jag funderat på också men om vi kan ha manduca så kan jag sälja ergon, det vill jag inte göra om vi köper tulan.

Hjälp!:laugh:

Har bara erfarenhet av manduca och är nöjd. Men min son är fortfarande mindre.
Tula toddler, utifrån vad jag läst, är för stor så jag gissar att ni får titta på standard i så fall.

Du kan använda manducan en tid till. 75 är inte alls för långt. Toddler brukar man gå över till kring 80 cm. Min 1,2 åring är 81-82 ca, bär han fortfarande i manducan då tulan är för bred i sätet.

Så det beror väl på hur mycket pengar du är villig att lägga ner. Då användningstiden är begränsad för en manduca (man kan ju bära längre såklart, men det är inte vidare bekvämt när de blir för långa/tyngre). Går ju alltid att sälja manducan sedan och finansiera den kommande tula toddlern.

Du kan använda manducan en tid till. 75 är inte alls för långt. Toddler brukar man gå över till kring 80 cm. Min 1,2 åring är 81-82 ca, bär han fortfarande i manducan då tulan är för bred i sätet.

Så det beror väl på hur mycket pengar du är villig att lägga ner. Då användningstiden är begränsad för en manduca (man kan ju bära längre såklart, men det är inte vidare bekvämt när de blir för långa/tyngre). Går ju alltid att sälja manducan sedan och finansiera den kommande tula toddlern.

Nej, jag tycker det låter konstigt att han skulle vara för lång för manducan när den är upp till 20 kg, jag har svårt att tro att dom räknar med att ett barn är typ 70 cm och väger 20 kg ;)

Han kan omöjligt vara för lång för Manducan men är definitivt för liten för toddlern :) köper du en Manduca så är andrahandsvärdet bra så länge den är fräsch. Samma sak om du köper Tula men satsa på en standard då istället för toddler.

Gillar du manduca så köp en sån. Jag gillar manduca men verkligen avskyr tulas toddlermodell. Har inte ens provat standard.

Varför gillar du inte tula toddler? Nyfiken
Den avlastade inte alls bra för min rygg. Ställde in den på en mängd olika sätt och det gjorde ont nästan omgående. Valet föll därför på Roses and rebellion. I min teori har det med axelbandens utformning att göra men jag vet inte. Oavsett vad avlastar inte tulan rätt för mig.

Manduca!
Längdmässigt så kan ett barn inte växa ur en sele, när de är så långa att det blir ett litet glapp mellan knäveck och sittytan är de så stora att detta inte är dåligt för dom på nått sätt.
Sen kan det bli oskönt för bäraren iom att man kan tycka det blir svajigt men få snackar vi ofta typ 3 åring i en vanlig standard sele.
Manducan har ju fördelen att den har många reglage och är lätt att verkligen skräddarsy efter hur man finner det bekvämt att bära!

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar