N

Nadin

Igår vart jag i min ridskola,där min ridinstruktör har lärt sig NH. National hoorschip vet ej hur man stavar!! det vart mycket intressant och om jag vill kan jag vara med och lära mig :bump:
Tänkte höra med er de,som jobbar med sina hästar på detta sättet.vad har ni för erfarehet???
Kan man börja med detta en gammal förre detta travhäst häst som är stel???
Det var mycket ryggning stanna, fram och baks vändningar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nh.

Det finns en särskild grupp här på Buke. Kolla inriktingar och gå in på NH där.

NH är egentligen ett ord för naturlig hästhantering och är så mycket mer än det du hittills nosat på. Men gå in på NH och hämta inspiration.
:cool:

NH har en egen tråd du får nog fler svar där! Jag har tränat mina hästar i NH och det är verkligen att rekomendera!!

Vad har du för hästar som måste lära sig sitt eget språk? ;)

Jag har haft störst problem med att lära mig själv hästarnas språk. Nuförtiden kommunicerar vi hjälpligt, men det är långt ifrån utan missförstånd och med fullständigt förtroende... :D

Nh betyder Natural Horsemanship, och är helt enkelt ett sätt att kommunicera med och hantera hästar på deras eget språk. Dvs med kroppspråket och efter en bestämd rangordning.

Övningarna i sig har inget självändamål, utan är hjälpmedel för att du och din häst ska kunna "göra upp" om rangordningen och förstå varandra bättre. Det du gör med hästen, backar, flyttar och vänder den hit och dit är inget annat än hästarnas eget sätt att "visa vem som bestämmer". Detta kräver stor känsla och respekt för individen, förtroende och ledarskap är inget man tar, det får man när man visat att man förtjänat det!

Gå i på NH-forumet och läs och fråga där! :)

klart du kan jobba dín häst i NH oavsett vad för ras och åldrer..

Håller med pinky. Det är ju inte hästarna som behöver lära sig mer om hästar, utan det är ju vi :D
Man tränar inte hästar i Natural Horsemanship utan det är ett tankesätt som har funnits hur länge som helst. Många är intresserade av att fördjupa sig i det tankesättet och umgås med hästarna efter de principerna.

För mig är det den enda rätta filosofin när det gäller relationen med hästar, men det finns så många varianter av NH, många som är alldelens nya (och ganska konstiga), så man blir lätt förvirrad tror jag.

Man kan ha NH-tänkandet som verktyg när man jobbar med precis alla hästar, men man måste tänka på att alla hästar är individer och att metoder som funkar på en häst kanske inte funkar lika bra på en annan.

Lycka till!

- Miria

pinky skrev:
Vad har du för hästar som måste lära sig sitt eget språk? ;)

Jag har haft störst problem med att lära mig själv hästarnas språk. Nuförtiden kommunicerar vi hjälpligt, men det är långt ifrån utan missförstånd och med fullständigt förtroende... :D

Ursäkta att jag inte uttrycker mig så det passar!

Vill bara varna lite också. Allt är inte guld som glimmar. Det finns väldigt många som säger sig arbeta med NH / enligt NH principer, både sk tränare och sådana som jobbar direkt med sk problemhästar - men kvalitén på det de gör skiftar ganska mycket. Det finns massor av kurser att gå, men dels skiftar kvalitén även på dessa, dels blir man inte expert på NH på en kurs.

Så mitt tips är att läsa in dig på NH forumet och se lite hur diskussionerna går där, dels att läsa olika hästhanteringsböcker för att få en bredare bild av olika sätt att arbeta med hästar. Genom att läsa olika författare får du ta del av olika syn på hästars sätt att tänka, fungera och vara. Det finns ingen absolut sanning där - hästar är individer och dessutom av en annan art än vi. Alla läror är faktiskt våra tolkningar av vad som händer, och tolkningar kan vara felaktiga. Vilken del av filosofin man tar till sig beror nog till stor del på hur man är som person.

En annan viktig femma är att det finns mycket "gammal kunskap" som har stora likheter med NH. Folk med lång, djup erfarenhet av hästar, som har arbetat nära dem, iakttagit dem under någorlunda naturliga förhållanden (i flock, på stora ytor) osv besitter lika mycket kunskap som flera av dem som skriver böcker och håller kurser. Vissa har en mer eller mindre medfödd känsla för hästar tycks det, och förstår och kommunicerar fint med dem helt utan NH "lekar" / övningar, repgrimmor eller andra påfund. Men det är aldrig fel att bredda sig med fler perspektiv, man kan lära sig lite av de flesta.

Problemet som jag upplevde det när jag kom i kontakt med NH, är att när man börjar ta till sig ny kunskap, måste man också ifrågasätta det man redan kan. Det är lätt att bli väldigt osäker på vilket ben man ska stå på och glömma att lyssna på sin egen känsla, sin egen häst - och inte bara den lärare / guru som har talan för tillfället...

Av det jag läst rekommenderar jag främst två författare (ingen av dem uttalade NH människor, men bra på att nyansera bilden av hästen):
- Mark Rashids böcker (minns inte vad de heter), om man orkar läsa på engelska. Fina berättelser om hur en ömsesidig kontakt, byggd på förståelse framför ordergivning, kan göra underverk.
- Klaus Ferdinand Hempfling. Har skrivit bl a "Dansa med hästar" med fina bilder och inspiration, men kanske de handfasta tipsen är lite för få.

Jag gillar också Klaus Ferdinand Hempflings böcker, som du säger är det ju inte så mycket konkreta tips, men det tycker jag är bra. Det lämnar mycket åt läsaren att tänka ut själv.

Håller med om att man ska försöka skaffa information/inspiration från flera olika håll och sedan sålla och behålla det man tycker om.

En till liten varning
: Det får inte bli för teoretiskt, så att man bara läser och läser (eller lyssnar). Man måste tänka mycket själv och jobba mycket praktiskt också. En jättebra grej (kanske speciellt för nybörjare inom hästar, men även mer erfarna) tycker jag är att sitta och studera hästar - hur dom beter sig mot varandra i flocken. Det lär man sig MASSOR av och man kan aldrig göra något fel, eftersom man bara sitter och betraktar och lär sig.

Hästarna är de absolut bästa lärarna i NH! :)

- Miria

Tack för alla svar! :bow: ska kika in där på NH. sidan och kolla trådarna där.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat