NH, western NH och frihetsdressyr

sanio

Trådstartare
Beggrepet NH används ju lite fel nu för tiden. Det står ju för Natural Horsemenship. Alltså att handskas med hästar på ett naturligt sätt.

NH, utan en massa konstigheter helt enkelt. Som det nästan verkar som det står för idag. Tycker att det är många idag som gjort NH till en western-grej.. När de flesta egentligen gör ngt som är NH utan att tänka på det.

Om du leder din häst till hagen i vanlig grimma och grimmskaft på ett naturligt (man är samspelt med varann) sätt är detta NH.

Det är samma som att frihetsdressyren som Tobbe lär ut. Han säger att det är allt som man gör med hästen på marken.

Så är det med NH = allt du gör på marken.

Sen att någon tog iden att käna pengar på den. Är en sak.

Nu känar Tobbe också pengar. Men han säger inte att detta är den enda naturliga vägen och samma språk som hästen. Han säger att det ser magiskt ut, men det är det inte. Alla kan göra det utan massa krångel..
Han säger även ha kul med hästen och lyssna på din magkänsla. :bow:
http://www.youtube.com/watch?v=XttrrYJXMvg&feature=related

För mej är detta mycket bra NH i mina ögon.

Det är mer NH för mej än Westen NH.

För mej är alltså frihetsdressyren mer NH än western NH..

Eller i alla fall den vanliga hanteringen. Är man samspelta så har man bra NH. Ovasett utrustning och instruktörer.

Så för mej finns NH, western NH och Frihetsdressyr, men alla dessa är samma. Bara olika sätt att utöva på..

Jag har aldrig gjort western NH, men jag kan släppa min häst lös ute och hon följer mej. Detta har jag uppnåt genom vanligt daglig bra NH och ridning.

Senast ändrad:
Sv: NH, western NH och frihetsdressyr

Detta stämmer rätt bra då det finns PNH och alla möjliga men för mej finns. MNH. Min Natural Horsemenship

Detta stämmer rätt bra då det finns PNH och alla möjliga men för mej finns. MNH. Min Natural Horsemenship

Jag tror det blir bäst om man sysslar med "MNH", alltså att alla börjar lyssna på sig själva och verkligen tänka igenom informationen de får. Sedan måste man ju anpassa efter varje häst. jag försöker lyssna på hästen, och prova mig fram , gör hästen inte som jag vill så har jag ju användt fel kroppsspråk eller inte varit tillräckligt tydlig. gör hästen som jag vill har jag användt rätt kroppsspråk o hästen har accepterat mig som ledare. svårare än så är du ju egentligen inte..

Förlåt men alla dessa trådar som ska deffiniera NH. Räcker det inte med en? Det ger inget att skapa ny efter ny av olika användare, fortsätt på befintliga.

NH är inte det du gör på backen... NH är Allt du grö med hästen. Fodring, stallval, hagval, val av flock-kompisar, skötsel, hantering, uppfostran, val av inköp av häst, ridning/körning, val av utrustning osv osv. Det är precis allt du gör med hästen.

NH är massor och ingenting. Det finns ingen specifik deffinition av vad NH är.

Varje utövare av NH har sin egen deffinition.

Ordet NH (Natural Horsemanship) ska deffinieras som ordet dressyr.

Under dressyr finns en hel del olika sorters dressyrer, från westerns pleasure (heter det va?), akademisk ridning, classisk ridning, barockridning, engelsk ridning (det vi lär oss på ridskolan) osv osv.

Precis så är det med NH, under nh finns en hel del olika läror/tränare, Pat Parelli (rätt omtvistad...), Monty Roberts, Jaana Heinola (svensk fö), Honza Blaha (ja han heter verkligen så...) min favorit Jean Francois Pignon (kolla in honom!), gamla hästkunniga gubbar osv osv.

Vad NH är kan ingen bestämt säga. Från början kommer "Natural Horsemanship" från pat parelli (var det väll?) som skrev en bok som han döpte till just Natural Horsemanship. Senare har detta uttryck omvandlats och är idag ett samlingsnamn för olika sätt där man arbetar med framför allt inriktning på hästens naturliga beteende. Sen ska det inte stickas under stolen med att en del tränare (kända som okända) använder sig av uttrycket NH och istället bryter ner hästen, vilket är helt vidrigt och fel. Och framför allt så är det inte NH utan repvifteri som vi döpt det till här på Buke.

Men hör du inte benämningen?

Det du pratar om är bara horsemanship- hästmannaskap- att man alltid är schysst mot hästen. God hästhållning o hantering.

Natural är bara ett koncept som säljer. NH.

Mao bara H...

Jag har bara skuggat igenom tråden, men jag är inte lika imponerad av filmen med Tobbe. Varför viftar hästen på svansen konstant? Är inte det ett tecken på att nånting stör honom/henne?

Nej horsemanship innehåller mer saker än Natural Horsemanship.
Detta har vi redan diskuterat.

Så för mej finns NH, western NH och Frihetsdressyr, men alla dessa är samma. Bara olika sätt att utöva på..

Jag har aldrig gjort western NH, men jag kan släppa min häst lös ute och hon följer mej. Detta har jag uppnåt genom vanligt daglig bra NH och ridning.

.. Utveckla gärna, vad exakt är det du ser som "Western NH"?
Westernridningen är väldigt utbredd i t.ex usa, men skulle inte vilja gå så långt att kalla det någon speciell typ av nh, enbart beroende på typ av utrustning och val av ridstil?

Western nh? Möjligen western hästmanskap, men nh och western är två skilda saker. Bara för att de utövas mycket i samma land betyder det inte att det är samma. Det är lite som att säga att körning och ridning är samma (eller hur man nu ska jämföra) :angel:

Western nh? Möjligen western hästmanskap, men nh och western är två skilda saker. Bara för att de utövas mycket i samma land betyder det inte att det är samma. Det är lite som att säga att körning och ridning är samma (eller hur man nu ska jämföra) :angel:

exakt, eller.. Fyrsprångs-trickträning, för endel fyrsprång går ju över broar tillsammans:D;)

Jag hänger inte med, antar att det var ett skämt men får inte ihop det? Fyrsprång? Vad har det med trickträning att göra?

Jaha då vart skämtet förståeligt! ;)

Nej ingen gren har en specifik NH, det vore som att säga att alla inom hoppning rider med exakt samma märke på sadeln vilket är befängt, däremot vet jag att många icke westernfolk anser att westernryttarna håller på med en sorts "NH", har hört många som säger att de sett den och den westernryttaren höll på med nh på ridbanan och det var hårt och tufft mot hästen. Låter inte särskillt roligt.

Däremot anser jag att det inte är westerngrenens fel utan snarare just de specifika westernryttarnas fel!
(dvs att de använder sig av ngt som de påstår är NH).

Senast ändrad:

Det är klart att alla som rider med westen sadel rider inte Westen ridning eller annat. Jag försöker reda ut begreppet NH. Eftersom jag då fått ett svar på ett annat ställe med att det alla gör är NH, bara olika NH. Då blev det bara att jag kallade det för western NH.

Men jag förstår inte varför många NH folk "inte alla" tycker att alla andra har en sån hemsk hantering??? Och att det ska bli någon grupp mot grupp slagsmål??

Det förstår jag inte alls mej på??

En del börjar med det och sen finns inget annat rätt...

Innan det här NH saken kom upp har jag aldrig funderat på det här med hantering.

Man följde magkänslan och man hade en bra vän som man respekterade som en häst och ett djur. Vad är det som är så konstigt med det??

Hmm i bland fattar man inget?????

Varför säger man att bara "westen" NH är hästen språk och alla annan hantering är inte hästens språk och helt fel??? HUr har det kommit sej???

Förlåt att jag skriver westen NH!!!! Säg gärna ett annat namn... SÅ tar jag det i stället..

Varför säger man att bara "westen" NH är hästen språk och alla annan hantering är inte hästens språk och helt fel??? HUr har det kommit sej???

Förlåt att jag skriver westen NH!!!! Säg gärna ett annat namn... SÅ tar jag det i stället..

Förlåt då är det nog horsemanship som jag ska säga om mej själv och NH om den gruppen NH folk..

Försöker reda ut och FÖRSTÅ....

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 598
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 581
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 859
Hästhantering (Första tråden jag började på försvann medan jag skrev, så jag gör ett nytt försök) :) ) Har tittat i NH-bildtråden. Ser många bilder...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
17 394
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30