NH-träning

Corax

Trådstartare
Jag skulle jättegärna vilja ha tips om övningar att träna med en 1.5-åring. Hon är jättesnäll och lugn och har, än så länge, inga olater. Enda "problemet" är att hon inte har respekt för spön...
Tyvärr är jag själv kass på NH även om jag tror att jag omedvetet använder mig av någon form.

Sv: NH-träning

Börja med att läs allt du kommer över och tänk noga igenom de övningar som finns i olika böcker. Allt fungerar inte på alla hästar och itne för alla människor. Plocka ut det du tycker verkar meningsfullt och prova i stallet. Ha inte för höga krav och sluta innan du inte har en susning om vad det handlar om.
I motsats mot en del så tror jag att det är relativt ofarligt att experimentera själv SÅ LÄNGE man har hästens bästa för ögonen och motivet är att få en bättre ÖMSESIDIG kommunikation mellan häst-människa och viljan att lära sig hästen. Alltså inte som ett medel att få sin vilja fram.

Ingen respekt för spön?
Är detta något som krävs!?

Och när du säger respekt, menar du att hästen inte rycker till av rädsla så fort du visar det? Det är en alltför vanlig bild av vad "respekt" är... :mad:

Jag använder ett dressyrspö som förlängd arm när jag tränar min 3åring och han har nu lärt sig att om jag lägger det på korset så vill jag framåt och på bringan betyder stopp...
Det är sån respekt jag vill uppnå! :D

Med respekt menar jag att hon kanske skulle reagera för spöt i över huvud taget, vilket hon inte gör idag... Det vore ju skönt att kunna vända hästen för spöt så att man slipper skämmas ihjäl på visningar. Eller använda det som en extra hjälp.

Och bara för att andras syn på respekt av spön är skev behöver väl inte MIN vara det? Eller? Tack för påhoppet... :smirk:
Jag har redan två spörädda hästar och de har aldrig sett ett spö i min hand sen jag köpte dem...

Med respekt menar jag att hon kanske skulle reagera för spöt i över huvud taget, vilket hon inte gör idag... Det vore ju skönt att kunna vända hästen för spöt så att man slipper skämmas ihjäl på visningar. Eller använda det som en extra hjälp.
Det är en utmärkt utgångsläge, att hästen inte bryr sig om spöt. I de flesta fall (som jag sett), är hästen rädd för spöt eller i bästa fall överkänslig.
Spöt ska alltså vara en förlängning av armen, en signalgivare. Om din häst inte reagerar alls, förutsätter jag att det är på samma sätt med dina andra signaler, eller? För på samma sätt som man lär hästen att gå undan för tryck för hand, rep, blick etc, så lär man den spöt. Eller en hink eller vad som helst. Det har inget med respekt (vad jag hatar ordet i det här sammanhanget) för föremålet att göra.
Det ska bottna i en vilja från hästens sida att följa den signal, du ger den.
Varför kan du inte vända hästen utan spö? :confused:

Jag har redan två spörädda hästar och de har aldrig sett ett spö i min hand sen jag köpte dem...
Min uppfattning: Vänj dom hellre vid spö och andra föremål, än "skydda" dom från dom.

Fö tycker jag att Sammets förslag är utmärkt.
Det är så mycket man bör kunna och veta, för att det ska bli rätt i slutänden. Hästen blir inte förstörd om man gör fel, men det kan orsaka onödiga problem. Som t ex spörädsla som dina andra hästar har.

LIA

Senast ändrad:

Förlåt! Menade inte att det skulle tolkas som påhopp...
Jag tycker att det låter som att du har en ganska "vettig" syn på hästar.

Ta kontakt med en tränare och jag hoppas att det går bra i framtiden! :D

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar