Sv: NH-träning
Med respekt menar jag att hon kanske skulle reagera för spöt i över huvud taget, vilket hon inte gör idag... Det vore ju skönt att kunna vända hästen för spöt så att man slipper skämmas ihjäl på visningar. Eller använda det som en extra hjälp.
Det är en utmärkt utgångsläge, att hästen inte bryr sig om spöt. I de flesta fall (som jag sett), är hästen rädd för spöt eller i bästa fall överkänslig.
Spöt ska alltså vara en förlängning av armen, en signalgivare. Om din häst inte reagerar alls, förutsätter jag att det är på samma sätt med dina andra signaler, eller? För på samma sätt som man lär hästen att gå undan för tryck för hand, rep, blick etc, så lär man den spöt. Eller en hink eller vad som helst. Det har inget med respekt (vad jag hatar ordet i det här sammanhanget) för föremålet att göra.
Det ska bottna i en vilja från hästens sida att följa den signal, du ger den.
Varför kan du inte vända hästen utan spö?
Jag har redan två spörädda hästar och de har aldrig sett ett spö i min hand sen jag köpte dem...
Min uppfattning: Vänj dom hellre vid spö och andra föremål, än "skydda" dom från dom.
Fö tycker jag att Sammets förslag är utmärkt.
Det är så mycket man bör kunna och veta, för att det ska bli rätt i slutänden. Hästen blir inte förstörd om man gör fel, men det kan orsaka onödiga problem. Som t ex spörädsla som dina andra hästar har.
LIA