Caballus,
den tråd du hänvisar till, är närmast ett praktexempel på lösa rykten och förvanskningar. Som du ser, var jag aktiv på NH-forumet på den tiden (trodde väl fortfarande att fakta och logik skulle göra susen), och bad om namnuppgifter på dom som utpekades. Resultatet blev ett namn och händelse som ev var riktigt. Resten var ”har hört från en kompis som hört från…”. Det vanliga, med andra ord.
Som du också kan läsa dig till i den tråden, är det lätt att komma med lösa beskyllningar, men svårare att stå för dom.
” NH-pluggmaterialet”.
Hypotetiskt, så javisst är det möjligt, resp så kallas det för NH.
Mer detaljerat, så finns/fanns massor av sk hästkarlar, som aldrig hört talas om NH men likafullt lever/levde upp till filosofin i högsta grad, varav följer att det dom gör/gjorde tillsammans med sina hästar är NH.
Som jag också brukar framhålla, är även hästfolk som tagit åt sig NH-filosofin, inte mer än människor, dom heller. Eller vi, kanske jag skall säga. Även vi gör fel ibland, vilket inte innebär att vi därför ALLTID gör fel eller att våra misstag är det typiska för begreppet NH.
Det här med kurser har jag skrivit om i mer än dussinet trådar vid det här laget, och här kommer den sista gången.
Man måste inte gå någon kurs för att lära sig vad NH-filosofin innebär. Man kan lära sig allt på andra vägar, bl a genom egna häststudier och egna hästerfarenheter. Precis som man kan uppnå t ex vägingenjörers kunskaper på motsvarande sätt. Men varför skall man? Varför inte ta den enklare och snabbare vägen och lära sig det, som andra i sin tur har lärt sig? Varför göra allt själv en gång till? När det finns kurser (för både vägingenjörer och NH-intresserade) som erbjuder kunskaperna?
För vi är väl överens om, att kunskaper behövs? Det förekommer föraktfulla inlägg här ibland på temat ”är man inte född till hästmänniska kan man inte plugga sig till det”. Men hur skall man kunna vara en hästmänniska utan kunskaper?? För mycket finns det att lära sig.
Bröderna Dorrance (världsberömda i NH-kretsar) har uttalat, att inte ens dom har kunnat lära sig allt som finns att lära inom hästvärlden. Då talar vi närmast ”inom hästhuvudet”.
En intressant fråga i sammanhanget är, varför somliga är så förtvivlat RÄDDA för att LÄRA sig, vad NH innebär. Ju mer NH-kritisk man är, ju större verkar oviljan vara. Sug på den du!
Och hur kan man vara NH-kritisk, när man inte vet vad NH innebär? Moment 22?
Du svarade inte på vad du menar med ” Hantering utan kravmärkta handböcker.”
LIA