NH någon?

Sv: NH någon?

Hehe, det har vi övat på idag! Sen om det är Nh, sunt förnuft eller något annat vet jag inte. Men om en häst gå på mig så får den veta det, då skulle jag backa upp den. Och backar den inte när jag ber den så skulle jag daska till den på benen med grimskaftet så den backar.

Sen övar man in ett kommando som betyder stanna, exempelvis "whoo" (officiellt? western-kommando för stanna).

Så övar du, leder hästen (OBS, hästen ska gå bakom dig), säger who och stannar, stannar inte hästen så backa upp den. Sen går man så. Man kan ju börja med att stanna ganska tvärt också så hästen får en liten "chock" om den är ouppmärksam, kanske ta ut armaran också och säga WHO!
Då brukar hästarna stanna och tänka efter är min erfarenhet. Gör den inte det så backa upp.

Övning ger färdighet. Men det är en övning som jag gjort det första på alla nya hästar jag haft och det har suttit sedan efter ett par dagar. Man övar hela tiden när man går till och från hagen till exempel.

Om hästen går över dig så ser den uppenbarligen inte dig som ledare.
Nu vet inte jag om jag förklarat så bra eller om det är nh eller nåt annat som jag skrev i början men det är så jag har gjort.

Sedan har jag även haft att göra med andras hästar (kollektivstall) och då brukar jag inte bry mig, jag vill inte uppfostra/träna andras hästar och jag vill inte att nån gör det med min häst heller.
Sen kan man ju visa och ge varandra tips och råd :idea:

Sv: NH någon?

När jag fick hem min andra häst så hade hon knappt haft grimma på sig (11 år) hon sprängde boxdörren och stalldörren när den var på väg att öppnas. Hon sprang över en, snurrade runt åt alla håll. Jag tränade henne att stanna snett bakom mig varje gång jag stannade, genom att skaka ordentligt i grimskaftet, vilket gjorde att hon höjde huvudet och stannade. Beröm! Nu (2 år senare) går hon bakom mig, hon går inte ut ur boxen förrän hon fått tillåtelse och följer med som en hund om vi går på ridplanen och hon får vara lös.
Jag jobbade vid varje tillfälle med att hon skulle stanna när jag stannade, och byta riktning när jag bytte riktning. Eftersom att jag hade min häst inhyrd så ville jag inte riskera att den som skulle släppa in/ut skulle skada sig. Jag ville även att mina barn 12 och 15 år skulle klara av henne.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 668
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 468
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama