Sv: NH någon?
Hehe, det har vi övat på idag! Sen om det är Nh, sunt förnuft eller något annat vet jag inte. Men om en häst gå på mig så får den veta det, då skulle jag backa upp den. Och backar den inte när jag ber den så skulle jag daska till den på benen med grimskaftet så den backar.
Sen övar man in ett kommando som betyder stanna, exempelvis "whoo" (officiellt? western-kommando för stanna).
Så övar du, leder hästen (OBS, hästen ska gå bakom dig), säger who och stannar, stannar inte hästen så backa upp den. Sen går man så. Man kan ju börja med att stanna ganska tvärt också så hästen får en liten "chock" om den är ouppmärksam, kanske ta ut armaran också och säga WHO!
Då brukar hästarna stanna och tänka efter är min erfarenhet. Gör den inte det så backa upp.
Övning ger färdighet. Men det är en övning som jag gjort det första på alla nya hästar jag haft och det har suttit sedan efter ett par dagar. Man övar hela tiden när man går till och från hagen till exempel.
Om hästen går över dig så ser den uppenbarligen inte dig som ledare.
Nu vet inte jag om jag förklarat så bra eller om det är nh eller nåt annat som jag skrev i början men det är så jag har gjort.
Sedan har jag även haft att göra med andras hästar (kollektivstall) och då brukar jag inte bry mig, jag vill inte uppfostra/träna andras hästar och jag vill inte att nån gör det med min häst heller.
Sen kan man ju visa och ge varandra tips och råd