NH-Med hingstar?

L

Ludwig XII

Vad gör man när ens hingst går till attack när man skall utöva Nh? Istället för att backa så försöker han hoppa på mig och när han ska gå bakom så vill han hugga mig i axeln. Ju mer Nh jag tränar med honom desto sämre blir det, någon som har några tips?
:confused:
 
Sv: NH-Med hingstar?

Samma svar som alltid...
Lär dig NH-filosofin först, praktisera därefter.

LIA
 
Sv: NH-Med hingstar?

mm, och utmana inte mer häst än du klarar av, kan verkligen bli livsfarligt. Sök dig till en mer känd och rekomenderad tränare istället.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Ludwig XII skrev:
Vad gör man när ens hingst går till attack när man skall utöva Nh? Istället för att backa så försöker han hoppa på mig och när han ska gå bakom så vill han hugga mig i axeln. Ju mer Nh jag tränar med honom desto sämre blir det, någon som har några tips?
:confused:


Man passar sig som bara attan och tar hjälp av någon som verkligen kan. Brottning med hingst är inte kul!

/Svea - som klarade sig undan med ett par krossade revben, söndersliten vävnad och permanent känselbortfall på insidan av låret, och ett par nedskitna brallor...
 
Sv: NH-Med hingstar?

Ludwig XII skrev:
Vad gör man när ens hingst går till attack när man skall utöva Nh? Istället för att backa så försöker han hoppa på mig och när han ska gå bakom så vill han hugga mig i axeln. Ju mer Nh jag tränar med honom desto sämre blir det, någon som har några tips?
:confused:

Hur går det när du inte nh:ar då?

Med en häst som är tuff måste du alltid vara mycket konsekvent i hanteringen kanske särskilt en hingst, om den är lite stridig av sej.

De flesta hingstar jag känner/känt har varit mycket lätthanterliga men jag har träffat ett par som lätt triggades igång att vilja strida och då gäller det att du har kunskaper nog att inte bara få igång den när du vill utöva dina tricks med nh.

Att hästen ska gå bakom tycker jag man får anpassa till om det passar den hästen, vissa vill man ha mer koll på och då får den gå med bogen bakom men huvudet i jämnhöjd med mej. De får inte komma upp mer än så, tycker jag. Då ser du hästen och kan ha mer koll (och slipper bli biten i axeln.)

Om det är din hingst du pratar om så har du nog lite problem i hanteringen öht och borde söka hjälp av någon.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Ge dig inte in på något sådant utan en bra tränare och mer kunskap.


Det är rent av farligt.


/Sámmet, Nh-instruktör, hingstägare och erfaren av att hingstar inte är "enkla" att träna Nh med i början.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Blev lite nyfiken varför hingstar är svårare att träna i NH.
En tvååring kan jag tänka mig är lite problematisk. Han har väl inte hittat sig själv ännu så där kan jag hänga med.
Annika
 
Sv: NH-Med hingstar?

Jag vet inte om jag vill kalla att hingstar är just dominantare för att
dom inte vill släppa in andra hingstar. Det är ju deras drift. Det jag undrar över är varför NH inte alltid fungerar och om det är under en tvåårsperiod.
 
Sv: NH-Med hingstar?

OK men om nu Sammet, som är NH-instruktör, ser svårigheter så skulle jag gärna vilja veta varför.
Jag har ju under årens lopp hanterat en hel del hingstar efter "mitt huvud" men trots det finns ju ett visst intresse i NH. Finns ju dagar
då man söker andra alternativ.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Jag är också intresserad av svaret från Sammet.

Rent allmänt är det ju stor skillnad på att hantera en ung och/oerfaren hingst jämfört med en äldre som kanske dessutom är i avel. Jag menar då särskilt under betäckningssäsongen och om det finns ston i omgivningen.
Sen är alla hingstar individer, som andra hästar. Men det gäller ju som alltid annars att kunna läsa av hästen, och agera efter det. Man kan inte bara sätta igång med lite "trixande" och utmana den och sen bara tro att det ska funka för att man gör vissa saker med hästen. Det handlar ju om förhållningssätt och att kunna se hästen.
Oavsett vad man tänker göra med den och hur.

(Det gäller ju alla hästar, i o f s. )
 
Sv: NH-Med hingstar?

LIA skrev:
Samma svar som alltid...
Lär dig NH-filosofin först, praktisera därefter.

LIA


Det räcker inte med en "filosofi" för att hantera en hingst som ts skriver om.
Det är ett inte så givande svar för den som frågar.

Känner inte till din erfarenhet av hingstar, särskilt vuxna i avel, men det handlar främst om erfarenhet och att kunna läsa av en häst inte att ha läst en filosofi och sen börja "praktisera".

Jag antar att ts just lärt om nh eftersom h*n vill praktisera.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Får känslan av att trådskaparen är ganska ung. Med den grundtanken skulle jag vara försiktig med att svara, NH fungerar.

Det vettigaste i dagsläget är väl att trådskaparen omgående tar hjälp av någon. Det är ju faktiskt enorma krafter man går emot.
Är man nypåläst i NH-filosofin kan jag tänka mig att riktig livsfara uppstår, det verkar den redan ha gjort det förresten.
En kastration kanske är lämplig?
 
Sv: NH-Med hingstar?

Det är klart att det finns svårigheter i att handskas med djur, och att hingstar inte tillhör dom lättare exemplaren.

Jag reagerade mot tanken (som återkommer och återkommer) att NH är ett slags fix-system. Gå en clinic och se en "NH-tränare" vifta med ett rep eller morotspinne, så kan du sedan gå hem och "utöva" på din häst och vara "ranghög".
För så enkelt är det ju?
Nej, det är det ju faktiskt inte.


NH "fungerar" - alltid!

Det hänger på om personen är NH eller inte. Så är det. Har man filosofin i sig, så har man det i umgänget med hästar inkl hingstar. Då har man kunskaper, inställning, kommunikation, känsla, pondus etc.
Sammet har säkert allt det där och klarar av hingstar, samtidigt som hon är medveten om deras speciella förutsättningar. Dom kan exempelvis ställa större krav på vår egen personlighet. Men även hingstar är hästar.

LIA
 
Sv: NH-Med hingstar?

Får känslan av att trådskaparen är ganska ung. Med den grundtanken skulle jag vara försiktig med att svara, NH fungerar.
Den känslan har jag med, därför mitt första svar.
Om du läser mitt svar till dig så förstår du kanske hur jag menar med att "NH fungerar".

Kastrerar gör man förhoppningsvis inte för att man inte förstått vad NH innebär, utan för att hästen visar fel och farlig mentalitet.

LIA
 
Sv: NH-Med hingstar?

Annika_L skrev:
Får känslan av att trådskaparen är ganska ung. Med den grundtanken skulle jag vara försiktig med att svara, NH fungerar.

Det vettigaste i dagsläget är väl att trådskaparen omgående tar hjälp av någon. Det är ju faktiskt enorma krafter man går emot.
Är man nypåläst i NH-filosofin kan jag tänka mig att riktig livsfara uppstår, det verkar den redan ha gjort det förresten.
En kastration kanske är lämplig?


Håller med.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Hej...
Vad skönt att höra att det finns människor som inte hymmlar med att NH på en hingst kan vara svårt och tom livsfarligt!!
Jag anmälde mig på en NH-kurs och berättade när jag anmälde att det var en hingst och att han var "besvärlig". Jag anmälde mig till kursen eftersom jag tränat Nh hemma och jag och hingsten hamnade i riktiga strider med varandra. Tänkte att en kurs skulle kunna ge mig tips och ideer på ett fortsatt arbete.

När jag kom till kursen blev jag tagen av banan och instruktören berättade att han tyckte att jag skulle kastrera min hingst eftersom NH inte är lämpligt att praktisera på hingstar. Snack om att känna sig lurad!!! Instruktörens medhjälpare sa att hon av princip vägrade hantera hingstar eftersom det är livsfarligt och att dom inte var lämpade för att hanteras enligt Nh.

De SKA strida, de ska ta komandot, det ligger i deras natur.
Instruktören sa även att ston kunde vara besvärliga att hantera genom nh. Speciellt äldra "ledarston". Detta leder till min slutsats:
De hästar som passar till att hanteras inom nh är kastrerade valacker.

Det slutgiltiga rådet jag fick av instruktören var att ta på honom hans vanliga grimma och kedjegrimskaft och hantera honom på det sätt jag gjort innan nh. (Som fungerat bra :) Annars så ansåg instr. att det var 70% risk att han skadade mig allvarligt och 30% att han skulle döda mig (vilket han stundtals försökte under träningarna).

Men eftersom jag tycker att nh är ett trivsamt sätt att hantera hästarna på så frågade jag om jag kunde köra nh med min lilla hingst på 2 år (som är jättesnäll och inte lika stridig) . Men åter igen så sa instr. att hingstar inte lämpar sig.

JAG TYCKER ATT DETTA SKA FRAMGÅ I ALLA BÖCKER OM NH. I ALLA VIDEOFILMER MM. VID INFORMATION OM KURSER SÅ SKALL DET FRAMGÅ ATT MAN INTE KOMMER MED EN HINGST.
TÄNK PÅ ALLA SOM KÄMPAR MED NH HEMMA MED SINA HINGSTAR HELT OMEDVETNA OM VILKEN RISK DE UTSÄTTER SIG FÖR!!!

Till exempel jag som är väldigt tjurig och väldigt orädd, gud vet vad som kunde ha hänt om jag fortsatt?????
 
Sv: NH-Med hingstar?

Där ser man. Jag är ju inte "nh-kunnig" (vad det nu är) däremot rätt hästkunnig tror jag:p och jag blir lite förvånad ändå. Hingstar är ju väldigt olika. Några av de mest veka hästar jag har träffat var
hingstar. Inga problem alls med att de var dominanta, utom då det fanns brunstiga ston omkring då de kunde bli lite "radarstyrda". Men det handlar mer om att i de lägen bli mer tydlig, man får höja tonläget lite (inte bokstavligt) för att de ska komma ihåg att man finns till och har synpunkter. I det läget kan det nog vara svårt att få den att fokusera på en person i o f s. Men farligt?

Andra har varit verkligt dominanta och där tror jag nh kunde
vara direkt farligt, under vissa omständigheter.

Det har inte enbart haft att göra med om de gått i avel.

En av våra snällaste i stallet, eller vekaste, kunde ändå ta ton i vissa lägen och resa sig mot människor han inte såg som ledare, då gick han som du beskriver rakt emot. Men bara om stona var i hagen intill, ensam var han som ett lamm.

Nu har vi tre, varav i alla fall 2 är otroligt snälla och veka. En är ändå i avel och kan nog krumbukta lite just den här perioden, men med honom tror jag inte det skulle vara några problem, faktiskt. Har väldigt svårt att tro det. Däremot skulle han nog strunta i människan om det fanns flock omkring. Inte attackera eller så, men ignorera.

En vi inte har kvar däremot, den skulle jag säga kunde bli livsfarlig. Honom fick jag lura att tro att jag var starkare än han, och det lyckades rätt bra. Han trodde alltid att jag var Hulken:rofl: pga vissa saker jag gjorde för att lura honom. Men jag skulle inte ha gått ut och utmanat honom.

Rent generellt låter det ändå som en drastisk slutsats, som de gav dej. Alla hingstar är inte lika dominanta och stridiga. Men självklart ska du lyssna på det de sa.

Jag skulle nog tro att vissa ston skulle kunna vara nog så svåra.

Men allt sånt där vardagligt som att han inte tränger sej före dej, inte går fram till krubban förrän du låter honom, går undan för dej i boxen,osv, fungerar det ändå?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp