Sv: NH kurs

Svarar kort eftersom jag är påväg till jobbet.

Att gå en kurs kan ge vilket resultat som helst, allt beror på hur bra tränaren är.
Tyvärr är det så att bara för att det heter "NH" betyder det inte att det är något exakt, det kan vara vad som helst.
För varje utövare finns det en definition av vad NH är. Föreningen NNHA (Nordic Natural Horsemanship Association, som jag inte vet om finns längre) har många gånger försökt deffiniera vad NH är, men inte lyckats.

Det bästa för dig, om du vågar ge det en ny chans (och det tycker jag du ska göra, för det finns bra NH också) är att söka en tränare i ditt område som är utbildad och har bra ryckte, och sen ta privatlektioner.
Jag har tyvärr flyttat från Skövde, annars hade jag funnits hyfsat i närheten, kan tyvärr inte rekommendera någon heller eftersom jag inte haft kontakt med någon annan tränare i området.

Jag tycker det lät som om ni gick väldigt fort fram, uppsutten NH brukar jag inte ta in på kurserna föränn vid kurs 3, och då ska deltagarna ha "tränat" (arbetat hästarna i all hantering, dagligen) mellan kurserna.

Jag tycker det lät som en dålig tränare som inte kunde sätta upp mål som alla kan nå. Att rida en häst på långa tyglar i skritt och trav är inget mål man ska sätta upp att vilken ryttare som helst bör klara efter en helgkurs. Personligen tycker jag det låter som något tränaren ska göra med en återkommande grupp som först och främst lagt en god grund, sen börjat med det i skritt och efter att det sitter (dvs några kurser frammåt) börjar med trav.

kl

Förstår att du tyckte det var läskigt om du inte är van. Har aldrig gått en NH-kurs men låter som de gick för fort fram för dig

Undrade första gången jag provade hur de skulle gå och den gången så blev tyglarna på islandshästen knytna och sattes bakom öronen på hästen så man bara hade en halsring att hålla i (bara för att man inte skulle kunna tjuvhålla). Fick sträckas sig fram och hugga tag i tyglarna om de krisade sig. Det var inte lätt på en häst med vilja och framåtanda med långt över medel men var riktigt nyttigt och har fortsatt att göra det i perioder så numera kan vi tölta serpentiner med halsring :love:

Jag håller med Sammet, låter som en konstig tränare.. Gå från markträning direkt till att trava utan tygel på samma dag:confused: Vi började med uppsuttet efter flera ggr, då med repgrimman på och tränade "broms" först..

Har i dag varit på NH kurs.
Det var först ett pass på marken och sedan ett i ridningen.
Jag har aldrig varit på någon sådan kurs och jag blev verkligen fundersam.
Där skulle man skritta och trava på långa tyglar:eek:. Jag red ju en hetlevrad häst och fick inte använda mitt vanliga bett:crazy:Det slutade i kaos minst sackt.
Nu till min fråga är det vanligt att man lägger ribban så högt för nybörjare att kunna rida hästen utan tyglar i ett lugnt tempo???

För min del så är det ju ett mål... men långt ifrån vad jag kan som nybörjare:(

Är det "NH" att rida en häst på lösa tyglar? Det gjorde/gör man på tre av de ridskolor där jag tagit lektioner (helt vanliga klubbar med fokus på tävlingsridning)... en av dem är min nuvarande klubb - som är ytterst "traditionell och gammaldags". Ridhandboken och Strömsholm, inget annat.

Oftast inleds lektionerna med ridvägarna i skritt på lösa tyglar, serpentiner, halvt igenom... för att träna vändande hjälper. Även trav sker ibland på lösa tyglar, och övergångar.

Detta är inget som jag kopplat ihop med någon NH-variant... balansträning för ryttaren, och fokus på vikt och skänkel.

TS - tråkigt att du fick en dålig upplevelse. Skaffa en tränare som kan hjälpa både dig och hästen på en nivå som fungerar för er båda.

Verkar som att tränaren missar alla grunder :O För att kunna ha kontroll på hästen utan att använda tyglarna behöver du en grund. Den grunden skulle ni jobbat med MYCKET före ni började rida eftersom ridningen består av 80% markträning! Redan innan ni började rida med långa tyglar skulle ni behärskat halter och tempominskningar från marken helt och hållet så att du hade kunnat känna dig i alla fall 80% säker när du väl skulle börja från ryggen.
Om du vill nå detta målet senare med din häst förslår jag att du jobbar MYCKET från marken så att du och din häst får en bra relation från marken och inte minst att du kan behärska hästen därifrån.

Fast... som jag skrev ovan - att rida utan att hålla i tyglarna görs på rätt många helt vanliga ridskolor runt om i landet. Utan en massa förarbete på marken.

Förmodligen ville läraren få med så mkt som möjligt på en så pass kort tid. Och att kunna rida med långa tyglar/rep och senare även utan tyglar i balans och harmoni är ju något man strävar efter. Man ska inte ta i hästen mer än nödvändigt, den ska få changsen att tänka själv.

Men man börjar med att alltid lära in hästen och ryttaren nödbromsen, innan man börjar rida. Det är helt fel taktik att som lärare säga till sina elever att de absolut inte får ta i hästen om sitvationen kräver det. Nh handlar mkt om säkerhet och komunikation. Sen vet jag ju inte vem din lärare var och vad denne har sagt, men man ska alltid sträva efter ett nöjt ekipage. sen om det går fort frammåt lr inte är ganska så ovesäntligt.

Hoppas inte denna clinic avskräckt dig, utan fortsätt förkorva dig :).

Senast ändrad:

Man får ju hoppas att en ryttare som ridit i många år och en häst som är inriden har fungerande "nödbroms" redan innan man far på en kurs ;) har svårt att tro att man inte FÅR röra tygeln alls även om hästen sticker iväg. (det är skillnad på springa fort och sticka) Jag tycker det låter väldigt rimligt att först prova minska farten genom att minska på en volt samt med säte och röst kanske när hästen "bara" springer fort och troligtvis är van att bromsas hela tiden på ett stångbett ("western" stång?) Kan ta lite tid innan den lugnar ner sig i sin nyvunna frihet utan broms från tyglarna hela tiden. Kan väl ta ett antal varv runt ridbanan och flera ridpass med en het häst ;)

till TS: Träna hemma på ridbanan och kombinera lösa tyglar med att bromsa ner hästen då och då med tyglen om det behövs, annars träna träna träna med att få den att minska med endast säteshjälper och minska på en volt. Är du hemma själv så behöver du ju inte vara stressad över att tränaren kommer förbjuda dej att ta tyglen när du verkligen känner att det behövs.
Kan du rida hästen på vanligt bett eller måste du ha stången för att få den att bromsa? Första steget kan ju vara att rida på ett mildare bett och sedan gå över till att träna lydighet och lugn på långa tyglar.

Det är inte alls självklart att man har det, har sett många som reagerar tvärtom mot vad de egentligen borde. Och man ska inte behöva ta i tyglarna för att hästen ska stanna.

Verkar som att du och tränaren inte alls var på samma nivå? Varför tog du inte bara tyglarna när du märkte att det inte fungerade och bad om mer hjälp? Man behöver inte lyda blint tills det blir kaos :)

Jag har oxå varit på en NH-kurs en gång, när pållen var 4 tror jag?, inte alls inne i den svängen annars. Men den tränaren var väldigt grundlig och såg till att alla förstått vad vi skulle göra och var okej med det. Vi började på marken på en ridbana, sedan red vi på ridbanan och sedan red vi på ett fält utanför ridbanan - de som ville. Det var också vissa med heta kallblodstravare med :D Men de fick mycket hjälp på ridbanan och de som kände sig säkra gjorde samma sak på fältet sedan.

Mitt lilla djur var som vanligt helt okomplicerad och vi galopperade omkring barbacka i den där repgrimman vi fått låna. Men vi var ju vana sedan innan att ha en vanlig grimma och bara ett snöre så det var ju inget spec då liksom.

Så för mig var det en kul grej att testa men något som ingår naturligt i min hästhållning redan. Med obegränsad tid och pengar hade jag gärna byggt vidare på ridningen men det är inte prio ett om man säger så. Precis som jag någon gång i framtiden vill träna working equation, skaffa en riktig vagn och träna körning på riktigt, rida en distanstävling osv.

Man får ju hoppas att en ryttare som ridit i många år och en häst som är inriden har fungerande "nödbroms" redan innan man far på en kurs ;) har svårt att tro att man inte FÅR röra tygeln alls även om hästen sticker iväg. (det är skillnad på springa fort och sticka) Jag tycker det låter väldigt rimligt att först prova minska farten genom att minska på en volt samt med säte och röst kanske när hästen "bara" springer fort och troligtvis är van att bromsas hela tiden på ett stångbett ("western" stång?) Kan ta lite tid innan den lugnar ner sig i sin nyvunna frihet utan broms från tyglarna hela tiden. Kan väl ta ett antal varv runt ridbanan och flera ridpass med en het häst ;)

till TS: Träna hemma på ridbanan och kombinera lösa tyglar med att bromsa ner hästen då och då med tyglen om det behövs, annars träna träna träna med att få den att minska med endast säteshjälper och minska på en volt. Är du hemma själv så behöver du ju inte vara stressad över att tränaren kommer förbjuda dej att ta tyglen när du verkligen känner att det behövs.
Kan du rida hästen på vanligt bett eller måste du ha stången för att få den att bromsa? Första steget kan ju vara att rida på ett mildare bett och sedan gå över till att träna lydighet och lugn på långa tyglar.

Tack för dom goda råden:)Hon sticker inte men rusar på.Jag behöver nog inte stångbettet för att få henne att bromsa, men har prövat några gånger med 2 delat och hon tycker att det är mycket obehagligt och arbetar emot.Det är en gammal häst som har tävlats mycket med sin ägare i tornerspel och tidsgrenar.Det ser underbart ut när hon rider henne:love:Men då är hon van att använda mycke säte och röst:crazy:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama