cillaj

Trådstartare
Har i dag varit på NH kurs.
Det var först ett pass på marken och sedan ett i ridningen.
Jag har aldrig varit på någon sådan kurs och jag blev verkligen fundersam.
Där skulle man skritta och trava på långa tyglar:eek:. Jag red ju en hetlevrad häst och fick inte använda mitt vanliga bett:crazy:Det slutade i kaos minst sackt.
Nu till min fråga är det vanligt att man lägger ribban så högt för nybörjare att kunna rida hästen utan tyglar i ett lugnt tempo???

För min del så är det ju ett mål... men långt ifrån vad jag kan som nybörjare:(

Sv: NH kurs

Hej ..den enda gången jag var på uppsutten nh träning fick jag rida med endast repgrimma och grimskaft :eek:. Det hade jag aldrig gjort innan på mitt rätt starka/pigga sto. Var minst sagt nervös, men det gick jättebra (mycket tack vare att det var en väldigt varm sommardag så hon var lite dämpad av hettan) !
Tråkigt att du kände att det var svårt att rida så med din häst. Jag har fått känslan av att många hästar blir mer avslappnade när de får gå med långa tyglar. Både mitt förra sto och det jag har nu (halvblod båda två) kan vara hur på som helst men oftast när de går på lång tygel slappnar de av och vet att det är lugn takt som gäller (fast då menar jag skritt iofs. trav på lång tygel går ju lätt i hundranitti :crazy:). och givetvis inte om det kommer läskiga grejer förstås , som tex hus, rundbalar och annat livsfarligt ;)

Var det din egen häst eller lånade du en häst som var "inskolad" och van att ridas enligt den formen? Och hade ni repgrimma och rep att rida med eller hade ni träns och bett och bara skulle rida på längre tyglar?

Jag tycker att man ska kunna ha kontakt med sin häst och få den att lyssna utan att man nödvändigtvis måste ha korta tyglar att kontrollera den med, men är det din egen häst så måste ni båda vänja om er, man kan ju inte gå helt från kontroll genom korta tyglar, till att allt ska funka klockrent på helt långa tyglar.

Är du nybörjare inom ridning eller menar du bara nybörjare inom att rida hästen på lösa tyglar?

jag själv tycker det är trevligt att se att man lär ut att rida på långa tyglar för det är alltför många som rider in hästar med handbromsen i så hästarna börjar bocka för dom vet inte vart dom ska ta vägen.
Men jag kan förstå dig om din häst är het att det kan kännas lite obehagligt i början, men målet kanske var att ni skulle våga lita på eran egen balans och inte tjuvhålla hästen i munnen? Oavsett vilket tempo det gick i?
Jag har jättemycket bekymmer nu med min egen unghäst att VÅGA släppa, han ska lära sig gå framåt, inget annat nu i början. Men dressyrnörd som jag är vill jag ändå plocka och hålla på så jag får skälla på mig själv varje gång jag gör det. Men jag ska följa den här tråden för jag tycker det är intressant att veta mer om ridning på långa tyglar :D

går att få samma form och gång utan uppspända bett- och kortkorta tyglar , går faktiskt helt utmärkt utan att skicka in grejjer i munnen och slita å härja^^
och allt utan detta, få pålle, lyfta på fossingarna, spänna nacken graciöst och gå i form!:love:
(Nope, inte alls nån taliban för nåt, bara vet, eftersom jag har gjort. )

Att kunna skritta sin häst på långa tyglar ska ALLA hästar klara av oavsett utbildningsnivå så det förstår jag inte alls varför du reagerar på det. Traven kan jag förstå att du blev nervig över men oftast när man har en het häst så slappnar de av rätt snabbt i traven om man har långa tyglar.

Vad var det som blev kaos?

Var det din egen häst eller lånade du en häst som var "inskolad" och van att ridas enligt den formen? Och hade ni repgrimma och rep att rida med eller hade ni träns och bett och bara skulle rida på längre tyglar?

Jag tycker att man ska kunna ha kontakt med sin häst och få den att lyssna utan att man nödvändigtvis måste ha korta tyglar att kontrollera den med, men är det din egen häst så måste ni båda vänja om er, man kan ju inte gå helt från kontroll genom korta tyglar, till att allt ska funka klockrent på helt långa tyglar.

Är du nybörjare inom ridning eller menar du bara nybörjare inom att rida hästen på lösa tyglar?

Det var min medryttar häst som jag red.Har ridit henne nästan ett år nu ,har ridit engelsk ridning i 25 år .Men sen jag blev medryttare så har jag börjat rida vestern.Det är en hetlevrad travare.Brukar rida henne på stångbett då hon fungerar mycket bra på det:laugh:med lätt kontackt i munnen .(ge och ta)
Vanligt tränsbett och vanligt träns fick vi rida på och ingen kontakt med hästens mun:otyglarna skulle bara ligga framför sadeln i trav på en volt och om hästen rusade iväg skulle man minska volten:cry:

Att kunna skritta sin häst på långa tyglar ska ALLA hästar klara av oavsett utbildningsnivå så det förstår jag inte alls varför du reagerar på det. Traven kan jag förstå att du blev nervig över men oftast när man har en het häst så slappnar de av rätt snabbt i traven om man har långa tyglar.

Vad var det som blev kaos?

Jag håller med skritt på långa tyglar klarar hon.
Jag fick inte använda tyglarna över huvudtaget:crazy:
Det som blev kaos var traven :cry:
Det kändes som man skulle rida sin häst bara med säte och inget huvudlag,Det kunde man lika gärna hivat någon stans i ridhuset:confused:
Jag är van att rida med både säte och kontackt med hästens mun.

Har i dag varit på NH kurs.
Det var först ett pass på marken och sedan ett i ridningen.
Jag har aldrig varit på någon sådan kurs och jag blev verkligen fundersam.
Där skulle man skritta och trava på långa tyglar:eek:. Jag red ju en hetlevrad häst och fick inte använda mitt vanliga bett:crazy:Det slutade i kaos minst sackt.
Nu till min fråga är det vanligt att man lägger ribban så högt för nybörjare att kunna rida hästen utan tyglar i ett lugnt tempo???

För min del så är det ju ett mål... men långt ifrån vad jag kan som nybörjare:(

Jag tycker det låter underligt. De clinics i "träningsmetoder-som-skulle- kunna-liknas-med-det-Buke-kallar-Nh" jag varit på (en och samma tränare) börjar man på marken och forsätter där tills häst och ryttare är redo att gå vidare och allt sker utifrån ekipagets förutsättningar. Första clinicen(två dagars) satt jag upp på em. sista dagen och då stod vi mest still och skrittade lugnt (vi travade definitivt inte på volter).

Det känns som om ni gick för fort fram. Man måste förstå varför man gör vissa saker och man måste ha grundlagt det innan. Med rätt grund och träning så hade det säkert lett fram till att du inom en framtid kan trava din häst utan huvudlag. Men man kan inte börja i den änden och försöka få det att funka. Det är iaf min åsikt.

Den tränaren jag ridit för jobbar med grunder som sedan kan appliceras på vilken disciplin som helst (sist var det körhästar med).

Senast ändrad:

Om du är van vid western så borde du ju vara van vid att inte ha korta tyglar. Och även om du brukar rida på stång så kan det vara en idé att ha ett mildare bett då och då. Kommunikationen ska funka utan skarpt bett och eller korta tyglar.

Det är väl superbra att försöka rida med bara sätet, då märker man hur mycket man brukar kontollera genom bettet i vanliga fall.
Och att minska volten man rider på är ett bra sätt att få hästen att minska ner traven utan att man ska slita den i munnen. Visst det kan kännas läskigt om du är van vid att hålla hästen kort, men antar att det kändes värre än det såg ut.

Om du minskar volten gång på gång hästen ökar för mkt och inte flyttar ut den förrän du har det tempot du vill så fattar den tillslut att den ska stanna i det lägre tempot.

Jag tycker det låter underligt. De clinics i "träningsmetoder-som-skulle- kunna-liknas-med-det-Buke-kallar-Nh" jag varit på (en och samma tränare) börjar man på marken och forsätter där tills häst och ryttare är redo att gå vidare och allt sker utifrån ekipagets förutsättningar. Första clinicen(två dagars) satt jag upp på em. sista dagen och då stod vi mest still och skrittade lugnt (vi travade definitivt inte på volter).

Det känns som om ni gick för fort fram. Man måste förstå varför man gör vissa saker och man måste ha grundlagt det innan. Med rätt grund och träning så hade det säkert lett fram till att du inom en framtid kan trava din häst utan huvudlag. Men man kan inte börja i den änden och försöka få det att funka. Det är iaf min åsikt.

Den tränaren jag ridit för jobbar med grunder som sedan kan appliceras på vilken disciplin som helst (sist var det körhästar med).

Hej Ja det gick definitivt för fort fram:crazy:Jag trodde med att tränaren skulle utgå från ekipages förutsättningar:confused:
Det var ingen possitiv upplevelse för varesej mej som ryttare eller min häst.Det har varit en dröm och en strävan att någon gång kunna rida en häst oavsett gångart utan utrustning:love:
Men nu med den här upplevelsen så ska jag nog inte anmäla mej till mera nh träningar,då jag aldrig under mina 26 år i sadeln upplevt en sån förnedring:cry:

De hade ju träns och bett på. Antar att det är för att få en känsla hur det skulle vara att rida utan bett genom att rida på långa tyglar. Skulle en häst rusa iväg är det ju bara att ta tyglarna igen. Och har man ridit i 25 år innan som TS tycker inte jag att det är särsklit hög nivå att trava på långa tyglar på en volt och minska volten om det går för fort.

Om du är van vid western så borde du ju vara van vid att inte ha korta tyglar. Och även om du brukar rida på stång så kan det vara en idé att ha ett mildare bett då och då. Kommunikationen ska funka utan skarpt bett och eller korta tyglar.

Det är väl superbra att försöka rida med bara sätet, då märker man hur mycket man brukar kontollera genom bettet i vanliga fall.
Och att minska volten man rider på är ett bra sätt att få hästen att minska ner traven utan att man ska slita den i munnen. Visst det kan kännas läskigt om du är van vid att hålla hästen kort, men antar att det kändes värre än det såg ut.

Om du minskar volten gång på gång hästen ökar för mkt och inte flyttar ut den förrän du har det tempot du vill så fattar den tillslut att den ska stanna i det lägre tempot.
Jag har vant mej att rida med lösa tyglar. Men inte att rida utan:eek:Tyckte att det inte var ett rättvist krav att man ska kunna rida hästen i lugn trav utan tyglar som start:o

De hade ju träns och bett på. Antar att det är för att få en känsla hur det skulle vara att rida utan bett genom att rida på långa tyglar. Skulle en häst rusa iväg är det ju bara att ta tyglarna igen. Och har man ridit i 25 år innan som TS tycker inte jag att det är särsklit hög nivå att trava på långa tyglar på en volt och minska volten om det går för fort.

Man fick ej ta tag i tyglarna om det gick för fort....domskulle bara ligga framför sadeln löst i handen:o

Men varför sa du inte till tränaren att du tyckte det var obehagligt? Tränaren har ju ingen vinning i att du mår dåligt, så jag har svårt att se att du blev tvingad till det?

Jag förstår definitivt syftet med övningen, våga lita på sig själv och hästen. Och känna att man faktiskt kan styra på andra sätt än med tyglarna. En westernskolad häst fixar det utan problem (förutsatt att den är skolad på ett bra sätt, finns många som bara släpper tyglarna och kallar det western).

Var det en nybörjarkurs du var på? I så fall gick de verkligen för snabbt fram. Men som sagt, säg ifrån nästa gång, det vinner man på i längden!

Man kan ju inte ha som krav att det ska gå lugnt och bra första gången ;) Men fortsätt tänka på att du kan börja släppa på tyglarna och rida mer med sätet. Du har ju tyglarna att ta tag i som nödbroms :)

Jag blev inte tvingad.Och jag avbröt efter en stund av fullkomlig panik:crazy:Och tänkte att det här tänker jag inte göra någon mera gång.
Jag ska fortsätta att träna som jag har gjort tidigare att rida mer med säte och mindre med händer.Men det kan inte ske igenom en natt....
Undrade bara när jag startade tråden om någon mer har känt så?
Eller om någon med tycker att det gick för för fort att kräva detta som start?
Det var min första kontackt innom NH och har hört så mycket possitivt om det så det var därför som jag ville pröva.

Vissa hästar saktar faktiskt ner snabbare om man inte tar i tygeln och drar varje gång de börjar springa. En duktig hästkarl på ett av mina senaste jobb lät mig rida en "korvklassad häst" (alltså en som skulle slaktats då den ansågs som oridbar efter att ha skenat gång på gång med diverse ryttare) helt utan hand. Vi befann oss i ridhus förvisso, men den här hästen var lite otäck att rida speciellt i svängarna, då den var extremt rädd för både skänkel och bett. Första reflex var att vilja ta i tyglarna för att bromsa, men det var absolut förbjudet och det FUNGERADE helt otroligt bra att vänta ut hästen.
Vissa travare har jag märkt blir dessutom snabbare med mera tygelkontakt, då de är vana en stadig förhållning samtidigt som de springer fort på lopp (finns säkert undantag här). Så minskad tygelkontakt eller ingen tygelkontakt kan lugna ner heta hästar...

Tråkigt att du kände att det gick för fort fram, med en pedagogisk tränare som förklarar varför man gör på ett visst sätt kanske du hade känt dig tryggare i en "tygellös" situation?

Du kan ju fortsätta med NH hanteringen, sund filosofi. Sedan behöver du ju inte rida enligt vad dom lär ut, men det låter som om du borde fått dig en tankeställare om hur beroende du och din häst är av skarpt bett och korta tyglar.

För att du tyckte att det var läskigt att inte kunna kontrollera hästen genom tyglarna och att den sprang för fort så måste du inte koppla ihop det med hela bilden av NH. Jag använder det mkt i hanteringen och min bild av hur hästar fungerar osv. Jag rider "engelskt", men plockar valda delar av fler inriktningar och dicipliner. Jag rider inte utan tyglar bara för att jag gärna använder mej av "NH metoder" i annan hantering :)

*kl*

Ja, man minskar volten för att få ner hastigheten, sedan kan man utöka volten igen. Att försöka sakta ner helt utan tyglar på rakt spår i början är svårt. Det är det volten-knepet är till för.

Gör en halvhalt om det går för fort ändå, sen gör mindre och mindre halvhalter dvs mindre kontakt i munnen. Hästen skall lära sig gå i bra tempo utan att ständigt ha broms i handen.

Eftersom det är en clinic är tränaren där för att hjälpa eleverna. FRÅGA OM HJÄLP!!!!!

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama