NH-kurs med unghäst?!

F

Francess

Hej! Någon som vet om det finns möjlighet att gå kurs med unghäst(ponny)? Var hittar man info om kurser mm? Min lilla C-ponny på 2½ är ganska ohanterad o full av liv...skulle vilja lägga en bra grund o lära mig själv mer!

Just nu vågar jag mig inte in i hagen pga avslitna ledband i ena foten (för 1½ v sen) så maken gör allt slitjobbet med djuren: hö i hagen, kraftfodringarna o in + utsläpp för tillfället (de kommer in när det är busväder, annars är det lösdrift som gäller).

Meningen är att ungponnyn ska köras in i maj-juni, visas till sommaren o sen är det treårstestet i september. Kommer att anlita någon för att köra in o även inför visning. Innan dess behöver det lilla stoet lära sig ett o annat...om inget annat för att underlätta för de andra som ska köra in/träna för visning. Sen ska hon ridas in till hösten.

Som det är nu går hon precis att leda, hon har slitit sig en gång när hon stod uppställd o tröttnade (grimman gick av nertill vid måttlig påfrestning suck), hon bråkar en hel del o försöker ta kommandot, försöker jämt smaka på oss...är allmänt bufflig o har t.o.m. rest sig halvt om halvt mot min man! Hon har även kickat en hel del, verkar gilla att smyga upp bakifrån o måtta sparkar (fick själv en lårkaka när jag ledde henne en gång i början).

Har haft henne i drygt en månad nu. Uppfödaren har haft häst sen '64 men är uppenbarligen rädd, han går alltid undan o det har hänt vid mer än ett tillfälle att han gett sina hingstföl/hingstunghästar mer än lovligt med stryk. Hans motto verkar vara att bättre förekomma än förekommas! Tyvärr. Så jag tror lillan har lärt sig att människan är en varelse som alltid flyttar sig o som är lite rädd dvs underlägsen.

I grund o botten är hon mkt nyfiken, positiv o läraktig. Hon älskar att vara med o bara man visar sig kommer hon travande/galopperande i hagen! Tyvärr har hon inte lärt sig grundhyfs...så det blir lite att börja från början. Och då känner jag att jag vill ha hjälp så att jag inte ställer till med ännu mer förvirring!
 
PS: Jag får inte upp vare sig bilden på framsidan eller knapparna i menyramen. De är inte heller klickbara!
 
Hejsan!
Jag vet en mycket bra tränare! :bump:
Du kan mejla mig för mer info!

/Frida
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
2 037
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Köpte förra året min första unghäst på 3 år.. Han var inriden men inte ridit på 4 månader så jag tänkte börja om från början men så blev...
Svar
11
· Visningar
2 248
Senast: Bluefish
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 775
Senast: axel
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 718
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp