NH & dämpa stressen

M

metallicaccident

Hejsan! Jag ska sätta igång min häst från marken efter en vila
och vill mer än gärna kunna jobba lite med Natural Horsemanship (NH).
Dock är jag helt ny i ämnet och hästen också, så hur ska man börja?
Har ni några tips? Jag har en ridbana att släppa honom lös i om jag vill..

Och sen undrar jag över hästar med stress, min kompis sto är väldigt
stressad. Vid uteritter kan hon tvärstanna, vända, skena hem pga lastbilar
vi möter och hon kan vara riktigt stissig i boxen samt i hagen. Hon går från
ena änden av hagen till den andra änden längst staketet ..

Önskas svar på båda frågorna. Alla tips, råd och kloka ord är välkommet! :bow:

Sv: NH & dämpa stressen

Ta hjälp av en tränare eller någon annan duktig hästmänniska så ni kommer igång på rätt sätt. Läs så mycket du kan om NH, både på nätet och i böcker.

Angående den stressade hästen hade det kunnat vara mitt ena sto du beskrev :p Mina bästa tips med stressade hästar är att ge dem enormt mycket tid och tålamod! Inse att de lätt stressar upp sig i vissa situationer men var ändå noga med att de alltid måste lyssna. Var den trygga punkten i tillvaron och hästen kommer att ty sig till dig. I hagen har min pålle lugnat ner sig och blivit en riktig filbunke sen hon fick en LUGN shettiskompis. Inget vandrande där inte sen shettisen kom :)

Sen är det bra att kika lite i hagen och kolla vilka hästar de stressade krakarna tyr sig till. Det är ju inte direkt den mesigaste hästen i hagen, utan tvärtom den rätt tuffa som kanske till och med kör lite med de andra och sätter gränser. Det säger ju en hel del om hur vi människor bör uppträda med stressade hästar. Inte vara elaka, men sätta tydliga gränser och vara bestämda.

Min häst trivdes väldigt bra med en gammal fjording som blev skitförbannad så fort hon började trava fram och tillbaka :) Hon blir ju liksom helt fixerad vid sitt vandrande och kan inte ta sig ur det själv, utan behöver någon som tar henne ur det. Det kan vi människor behöva göra ibland.

Jag kommer med ett boktips!
"Hitta magin" av Dan Sumerel.
Jag håller inte med om allt men han skriver en hel del bra saker.

Lycka till

Sök upp på google " seven games" och börja utifrån det.
Det har jag gjort och det har gått skit bra sen dess.

Lycka till !:D

På A svarar jag: Hitta en lämplig tränare att anförtro dig till så att det blir rätt från början. NH är mer än filosofi än ett träningspass ett par gånger i veckan i likhet med hoppning tex.

På B svarar jag: Ta reda på varför hästen är stressad. Börja med att låta en veterinär göra en hälsokontroll och sedan kolla över foderstaten. Efter det finns det ytterligare 100 miljoner orsaker till varför en häst är stressad men den största är antagligen att hästen inte trivs. Antingen på anläggningen den står eller med rutinerna (brist på rutiner?), sin ägare eller annat folk som hanterar den, eller de andra hästarna?

Rannsaka er själva och er situation är mitt bästa tips :)

NH handlar inte bara om ett gäng övningar som man gör på ridbanan.. NH är en hel "filosofi", om hur man ska hantera hästar överlag.
Man "utnyttjar" hästens beteende till sin fördel, det handlar mycket om beröm vid rätt tillfälle, se hästens små signaler osv. Man behöver inte alltid ta hjälp av en viss NH-tränare, det kan räcka med en duktig tränare som utbildar hästar till vardags.

Ang. den stressade hästen så kan det bero på många saker. Att den har ont, inte trivs, är uttråkad, för mycket energi (se över foderstaten), blir för lite motionerad, brist på rutiner, för liten hage, trivs inte med flocken ev. ensam?, ... se över hästens vardag, vad kan det vara som hästen inte mår riktigt bra utav?

tack ALLIHOPA för era svar, mkt bra tips och råd och det tackar man för :)

Angående hennes häst stress är nog för att den får för lite motion för den hästen
har varit skadad och fått vila och har nu rehabiltering med arbete från marken typ
korta promenader , lite longering samt rasthagar m.m. Så vi hoppas att hennes häst
kommer att lugna sig lite när de får komma igång och rida igen :)

Du har troligen en rigth braind och som andra redan sagt ta hjälp av tränare! det finns väldigt bra parelli dvder om du inte har tillgång till någon men en parelli tränare är guld värt!
Du kommer inte att kunna släppa din häst lös utan det tar ett tag att komma dit, ni måste klara alla steg innan ni kastar er in på högra nivåer. Jag hänvisar till parelli det är en underbar metod man snabbt lär sig som hästen redan kan, om hästen låter dig göra dom är en annan sak men hästen kan redan allt detta och det är enkelt att lära sig när du väl har koll på grejerna :) lycka till!

ok tack så mycket för dina råd :)
jag provade steg 1 av "seven games horsemanship" idag. det vill säga; röra vid hela hästen utan reaktion från den - funkade toppen! röra med spöet överallt - gick också kanonbra! Röra med en prasslande plastpåse runt om hästen och längs med kroppen gick också MKT bra! Sedan provade jag detta med att flytta hästen för endast lite enkelt tryck. Det gick jättebra det med, att flytta bakåt, höger, vänster, huvud upp, huvud ner osv. Det som var lite svårt var att flytta fram hästen mot mig. Ska prova imorgon igen en liten kort stund.Och jag slutar självklart passet när jag känner att det går bra och jag kan vara nöjd :D

Wow grattis! du har uppenbarligen en bra relation med din häst! :) keep up the good work och du kommer att få en bättre häst även från ryggen :)

tack så massa! :D ja det känns som det faktiskt :) har du något tips på hur jag kan få henne att lita på mig helt och hållet, fler tips hur man kan öva i steg 1 av seven games till exempel? På uteritter måste vi ibland över en bro med hårdtrafikerad väg under och jag får inte över henne där utan sällskap av en lugn stabil varmblodsherre vi har i stallet. jag vill så gärna att hon ska kunna lite på mig att det inte är farligt att gå över där men det verkar inte som att hon vill/vågar alls :/ blir därför aldrig uteritter förbi bron vilket är tråkigt :( ...

men jag kan dock även säga det att det gick superbra idag när jag longerade henne med lina (ingen inspänning) ville bara rasta henne och hon lyssnade kanonbra på mig, när jag gav kommandot "saaakt aaav, ptrroo" typ hehe, så stanna hon och gick in till mig i mitten o nästan la huvudet i min famn :) och så satt jag i boxen med henne i säkert en timma idag, jättemysigt, hon komo lade huvudet i mitt knä o ville bli kliad (var nååågot jobbigt att sitta o sträcka upp armen för o klia hästpanna en kvart men vad gör man inte för sin ögonsten ;)

Liknande trådar

Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka