NH- böcker!

O

Osis

Jag håller på att lära mig mer om NH och skulle därför vilja få några bra tips på NH böcker.
De jag har lånat hem är böckerna som Sven Forsström har skrivit och en bok som heter "i harmoni med hästen".
Finns det några fler bra böcker? :confused: Helst på svenska..

Tyvärr finns den bästa boken jag vet bara på engelska, "Natural Horse-Man-Ship" av Pat Parelli.

Tänker dock vara lite fräck och rekommendera min egen hemsida, som trots att den inte kallas NH-sida behandlar just NH-filosofin :cool:

Vad har du för hemsida?
Vet någon nån bra film man kan titta på?

jag har filmen av sven forsström- horsemanship i praktiken.

den är väldigt basic..lite FÖR basic för mig..så jag fick inte ut så mycket av den..men den är nog bra när man ska lära sig grunderna.. :)

Ok jag ska få låna filmen av en kompis så jag få väl se hur den är. men det är ju bra om den är basic eftersom jag är helt ny på detta område.

Jag undrar om någon har läst Sven Forsströms böcker och vad ni tycker om dom? (Nämligen dom enda NH-böcker jag läst, har inget att jämföra med)Såg att det hade kommit en med isladshästar nu också? Någon som läst den, något att köpa?

det har fuinnits en liknande tråd innan testa att söka så kanske du hittar den :)

well jag tycker illa om svenn (mest av det banala faktum att han har penis men ändå)
läste hans första bok vilket inte gav ngt, däremot den om islandshästar tyckte jag var lite chic.
Allmänt tycker jag att det i böcker blir för mkt teknik, gör så så kommer hästen göra så. Ingen känsla i det hela. men smaken är som baken. good luck :bump:

jag tycker att det är bra böcker som Sven har skrivit. Jag ah också bara läst hans två böcker, ej den om isisar. Jag har kollat i perellis bok men den var ju på engelska så den förstod jag nästen inget i,tyvärr.
Jag ahr lånat en bok nu som heter "i harmoni med hästen" den tycker jag är skaplig, me det är lite för mkt western i den, men annars verkar en ok.

jag skulle låna den på bibblan men så har någon hunnit före mig!! grrr..

Skulle råda alla som håller på med hästar över huvudtaget att läsa "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling. Filmen "Body language" är baserad på den boken men jag tycker att den visar helt andra saker. Rekomenderar även den varmt. Hjälpte mig att komma igång med kommunikationen mellan mig och min häst ordentligt. :bow: Sen har han även skrivit en bok som heter "Hästars budskap" och den ska jag i alla fall leta reda på. Handlar lite om hur hästar fungerar. Vilket "NH" en gång var baserat på. :)

samma här! det var han som ledde in mig på "NH
:)

fast boken "hästarnas budskap" handlar inte så värst mycket om hästar, utan är mer en självbiografi, eller något i den stilen, mycket vackert och poetiskt, lite häst..(men även en hel del bra).

Nu har jag läst den om isisar också. Den var tunn och lättläst och det var väl gjort på 20 minuter. Ändå tycker jag nog att hans sätt att hantera hästar är ganska logiskt och lättfattligt. Jag är ingen "repviftare" men annars tycker jag han är ok.

Jag gillar Monty Roberts böcker; "Mannen som lyssnar till hästar" och "Shyboy, hästen som kom in från det vilda". Det är inte bara "NH kunskaper" i dem utan även en hel del om Monty Roberts liv men man blir väldigt inspirerad av dem att försöka hitta ett bra sätt att jobba med hästar.

Kolla dessutom på biblioteket under rid/hästsport, där brukar det finans ganska många NH- böcker. :)

Jag ska åka in till bibblan nästa vecka då jag blir ledig från sommarjobbet, då tänker jag låna hem en massa böcker om de har de så klart - annars så beställer jag de!

tack för alla tips!

fler tips är ju fortfarande välkommet!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 038
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
563
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama