NH basic träning

Lina123

Trådstartare
Hej!

(Finns det redan en sån här tråd så får ni gärna länka till den)

Har nyss blivit medryttare på en ny häst, och skulle vilja att vi lärde känna varandra lite mera. Några tips på enkel och nyttig NH träning för oss för att lära känna varandra och för att han ska lita på mig?

Sv: NH basic träning

Hej! alltid roligt med en ny häst :)

Själv så brukar jag alltid börja med att känna igenom hela hästen, se till att den tillåter att jag rör den överallt. Sen brukar jag göra ledövningar från marken, att hästen skall stanna när jag stannar, inte springa förbi mig, jag brukar träna på att hästen skall respektera mitt revir.. flyttar på bakdelen och framdelen.. träna på att backa, Har du sett filmen horsemanship i praktiken? Den tycker jag är jättebra och det ger en hel del tips om man är ny :)

Lycka till!

Varför står det inget om att DU ska respektera hästen, att DU ska läsa den och kommunicera (två-vägs!) med den osv?

Natural Horsemanship är verkligen inte fråga om mekaniska envägs-övningar!

*Till TS*
Verkligen mycket positivt att du vill vända dig till NH för din hästkontakt. Jag brukar alltid rekommendera kurser, vilket kanske är onödigt avancerat just nu för din del. Men ta och kika på olika siter i ämnet och sätt dig in i vad NH står för, så får du sedan lättare att applicera tänkandet (och metoder) i verkligheten.

LIA

Tack för era tips! Ska läsa på lite mer om ämnet och se om jag kan få tag i den dära filmen :) Interssant!
At känna igenom honom och flytta honom, pyssla i boxen osv går jätte bra, han sköter sig exemplariskt i stallet och är lugn, avslappnad och jättemysig när man pysslar med honom. Däremot när jag är ute och rider har han börjat krångla, blir rädd för saker, vill vända hem, backar osv.. känner mig lite..rädd.. och osäker. Vill helst inte falla av honom när det finns högtrafikerad järnvägoch endel trafik runt om :S
Hanvar inte sån de första gångerna jag red, då vr han supersnäll, men nu har han börjat med detta?! Testar han mig? Men då borde han ju inte blåsa upp sig och bli RÄDD för saker, eller?
Han blir tillockmed rädd för människor som är ute och går och ska stanna och blåsa upp sig och krångla.
Jag har märkt att det blir bättre om jag låtsas som ingenting och inte låter honom hinna iakta allt utan driver på och pratar med honom och liksom säger till honom att " sluta tramsa det är inget farligt"
Låter jag honom stanna och iakta det han är rädd för hinner han liksom bli ännu mer rädd och krånglar ännu mer.. hm.
Oj, nu råkade jag nog komma ifrån ämnet lite, jaja, det får gå :)

Kanske gå en annan väg än sk NH?
Prova att prata med kunnigt folk som inte använder sig av sk NH. Det är mitt tips. Umgås med hästen utan träning eller liknande fungerar i min mening mycket bättre.

Jo, jag har ju aldrig använt mig av NH (medvetet) förut, men tänkte om någon hade nåt bra tips eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att han ska lita på mig när jag rider. (Han krånglar inte med sin vanliga ryttare, kanske han testar mig?)

Igentligen så behöver det ju inte nödvändigtvis vara NH, men jag har fått uppfattningen av att NH är ganska logiskt tänkande och handlande, så jag tänkte att jag provar så får vi se om jag får nått svar. Jag skulle aldrig göra något som inte kändes rätt bara för att det är NH.

Kanske skulle skrivit i en annan tråd? :angel:

jag tycker det är väldigt bra att du vill bygga upp ett fint förhållande från första början med din häst och att du funderar igenom hur du skall göra för att det skall bli bra!

Mitt arabsto var väldigt fjantig och tittig när jag köpte henne.. hon var inte heller så mycket riden och hade i princip bara gått i hagen..
Jag gjorde så i början att jag tog ut henne på en massa promenader i all möjlig terräng och längs vägar, vi prövade på en massa saker från marken först och sen började jag rida henne först när jag och hon kände oss säkra med varandra från marken.. När hon litade på mig.. Och då fungerade allt bra för oss..
Om jag skulle vara du så skulle jag prata med ägaren och fråga hur hon har gjort och vilka knep som fungerar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 067
Senast: gammalek
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
395
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka