Ngn som haft häst med knäledinsinf (fram) som sedan aldrig kommit tillbaks?

M

marresnarre

Hej
Många ledinflammationer verkar ju tyvärr komma tillbaks. Därför undrar jag om den är någon som haft en häst som haft knäledsinflammation fram (carpit) men blivit behandlad, varit konvalescent och sedan inte fått tillbaks det utan kunnat ridas som innan??

Vore kul att höra om ni i så fall gjorde ngt speciellt för att bygga upp styrka? Typ streching, tömkörning eller så?

Sv: Ngn som haft häst med knäledinsinf (fram) som sedan aldrig kommit tillbaks?

min ponny hade och än så länge, vad jag vet, har det inte kommit tillbaka.

Dock är jag inte heeeelt säker på att det var rätt diagnos. Hon reagerade inte vid böjprov, var ingen skillnad efter bedövning. Det syndes lite, lite vid longering i vänster varv. Jag tror att hon hade en lätt rörelsestörning så att det berodde på det.

Men iaf, efer konvalecent-tiden satte jag igång lugnt och försiktigt. Till en början bara skogsturer (ridning, promenader och tömkärning) och när hon fått upp kondition och styrka började jag jobba lite på bana.

Min har blivit behandlad vid två tillfällen (flera behandlingar vid båda tillfällena) för ledinflammation i framknä.

Första gången var i en rent bedrövlig härva av ständiga hältor som bara vandrade runt, så vad gäller den hältan har jag nog förträngt det mesta, var så länge sedan nu.

Andra gången behandlades han tre ggr tror jag i knät och reds sedan igång. Jag red igång rätt lugnt då jag inte hade någon tränare tillgänglig just då och inte riktigt litade på att jag skulle reda ut det själv, vilket nog gjorde att det tog onödigt lång tid. Jag red mest ut, i början enligt veterinärens föreskrifter, och sedan mycket ut i skogen innan det var dags att börja träna igen.

F.ö gjorde jag inte något särskilt vad jag kan minnas, och so far har det inte kommit tillbaks igen (senaste tillfället var september 2004 tror jag?). Enligt veterinären finns det inget som säger att det är större risk för att det skall komma tillbaks än att något annat skall hända och jag har ridit på som vanligt (eller, rättare sagt, ökat träningen och han rids betydligt mer nu och med högre krav än innan skadan). Men, jag vågar aldrig ropa hej! ändå. ;)

Det låter ju bra. Just det där ständigt återkommande är ju något man inte vill hamna i....
Tänker att om man kämpar med förebyggande som streching, verkligen rider noggrannt så kanske det inte alls kommer tillbaks.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka