Ngn som använder Plaque off?

W

Websters girl

Har blivit rekomenderad detta av många...
Däremot så ifrågasatte en föreläsare (fr. Royal canin iof) konsekvenserna av att det löser upp kalcium.?
Ngn som vet om det verkligen löser upp kalcium och hur detta då påverkar hundens nödvändiga upptag av kalcium?
Kan man använda plaque off på så unga hundar som min (7 mån.)?

Förstahundägarfråga: Min 7 månaders valp har fått lite gula beläggninga på vissa av sina tänder. Är detta plack? Är det i så fall ovanligt tidigt?
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Jag vet inget om det där med kalcium. Men vi använder Plaque Off till min lilla hund och han har faktiskt fått bättre andedräkt om inte annat :)
Be veterinären kolla tänderna nästa gång du vaccinerar, så kan dom skrapa bort tandsten och annat skit.
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Jag använder ett liknande och det ger effekt på min chihuahua faktiskt :D
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Vad är det för något du använder då? Eller rättare sagt, vad heter produkten och vart kan man köpa det? :D
Är det samma pris som P.Off, billigare/dyrare?
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

DenProAnimal...

Köpte den hos en hundaffär :D
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

OK... så lite beläggningar är inget att bli hispig över?

Kan man använda det på unga hundar?
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Man behöver inte bli hispig nej, men beläggningar är ju aldrig bra. Se till så att din hund använder tänderna så mycket som möjligt, på ben, pinnar osv. Då slipper du att låta veterinären ta bort tandsten varje år sen..
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Ok...
Fast han tuggar ju jämt och ständigt.
Kanske ska vänta till 1års vaccinationen och rådfråga vet.?
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Ok...
Fast han tuggar ju jämt och ständigt.
Kanske ska vänta till 1års vaccinationen och rådfråga vet.?
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Ja, du kan absolut vänta.

Äter han märgben och andra riktigt hårda saker? Dom brukar hjälpa mest om man har en hund som lätt får beläggningar/tandsten.

Av våra tre bulldoggar så har den ena tiken slutat att tugga mycket nu när hon blivit lite äldre, och fick tandsten direkt tyvärr, så den får veterinären plocka bort sen. Dom andra håller sig rena på just märgben, det verkar vara det enda benet som deras konstigt utformade munnar verkligen blir rensade av.

Min Amstaff har kritvita nya tänder, men han tuggar också konstant på något i princip :crazy: Växlar mellan pinnar, stora vedbitar, mjukare tuggben, märgben och plast. Han snor allt i hårdplast som han kan komma åt!
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Jo, vi köper ofta torkade oxknotor.... tuggben av oxhud osv. Han har alltid ngt att tugga på.
Då väntar jag tills ettårskollen. Tack för tipsen!
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Då kanske han är en sådan hund som lätt får tandsten ändå, och det kan man ju inte göra så mycket åt. Förutom just sådana här preparat eller att låta Vet ta bort den någon gång då och då.

Har aldrig själv provat Plaque Off, men vet många andra som ger det med bra resultat! Just mot dålig andedräkt, även om tandsten inte syns eller så, fungerar det tydligen toppenbra.
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Knapplån. Har själv sett resultat både på egna hundar o mig själv.
Diskuterade detta med tandhygienist som tyckte sig sett bra resultat.
För ett tag sen hade jag i en hund med väldigt mkt tandsten som stått på PO ett par månader, tandstenen var klart lösare o sörjigare än normalt(vilket iofs inte gjorde den lättare att ta bort).
Om preparatet gör Ca lösligare torde det inte vara negativt för upptaget.
PL
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Nä, så kan man ju också tänka... Ja ja vi får se vad vet säger och fram tills dess så får han gnaga så mkt han orkar.:smirk:
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Ett problem med den här typen av preparat är att det inte finns ngn egentlig kunskap att stödja sig på utan man får förlita sig på tro, hörsägen o egen erfarenhet. Genom åren har jag sett många preparat mot tandsten komma o gå men detta är så här långt det enda som verkar fungera.
PL
 
Sv: Ngn som använder Plaque off?

Álin skrev:
Jag vet inget om det där med kalcium. Men vi använder Plaque Off till min lilla hund och han har faktiskt fått bättre andedräkt om inte annat :)
Be veterinären kolla tänderna nästa gång du vaccinerar, så kan dom skrapa bort tandsten och annat skit.

Instämmer. Vi kör också med detta och ser samma effekter. Vi har haft det i nåt år nu tror jag. Men det där med kalcium vet jag inget om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 527
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp