New Forest

Welsh

Trådstartare
Hua huga er welshmänniskor:D Jag inbiten welshare har gått och blivit med 2 NF ston. 5 åringen ska ut och tävlas men 2 åringen har jag redan fundering på vad jag ev ska betäcka med nästa år.

e Thor ue Robin-Merrie Master

Några förslag?
Lägger inte ut några bilder på henne då hon inte är i skick för det i dagsläget.

Gärna något som ger lite större då denna damen nog blir maxad C alt liten D. Gångarter är ett måste och en hingst som gärna får bo i Stockholm med omnejd.

Sv: New Forest

Ville bara säga att jag har ett 5-årigt sto efter Thor och hon är helt underbar. Så lycka till!

Grattis till nyförvärven!

Just det där med Stockholm med omnejd ställer till det lite. Stockholm är dessvärre inte någon huvudstad för new forest även om det har bättrat på sig lite på senare år.

Du har Esse Golden Boy RNF 157 på Ekerö, mkt välmeriterad både i utställningsringen och på dressyrbanorna dock bara stor C-ponny. Hos samma ägare finns nygodkända 3-åriga Esse Golden Brown RNF 188 som visserligen är ung och oprövad men har en mkt bra stam och rör sig bra. Han är 144 cm så han är lite större. Sen har du Åstratorps Mowitz RNF 129 som finns stationerad i Sigtuna i alla fall i år. Han är placerad FEI dressyr, lätt B hoppning och har även utställningsmeriter och är av lite större modell 146 cm.

Det är väl de jag kan komma på så här på rak arm.

Hur är det med S blodet el vad det nu är som inte ska vara mer än 6,25% :confused:
Esse Golden Boy borde stå i Norrtälje då hans nuvarande tävlingsryttare finns där. Han är grymt vacker och rör sig som en gud:love: Snygg för att vara NF:devil:;)

GRATTIS!!!
Själv så började jag med NF, blandade senare upp med Engelskt Fullblod & senare fann jag den underbara rasen Welsh.
Avlade under några år NF sedan när jag blev "vuxen" eller vad man säger;) så blev det Rp avel.
Denna kombination tycker jag är mycket bra & hållbar (enligt mig).

Spontant så känner jag att NF är lite mer nybörjarbarnponny än vad welshen är.
NF plus är deras "lätthet" för barn att rida, deras galopp
ett stort minus är att jag har sett få NF som kan trava och så har de tråkiga huvuden medan welshen har traven och utseendet men inte alltid någon bra galopp, dessutom så är mången welsh en liten kanonkula som kan explodera iväg med ett barn.

Spontant så känner jag att NF är lite mer nybörjarbarnponny än vad welshen är.
NF plus är deras "lätthet" för barn att rida, deras galopp
ett stort minus är att jag har sett få NF som kan trava och så har de tråkiga huvuden medan welshen har traven och utseendet men inte alltid någon bra galopp, dessutom så är mången welsh en liten kanonkula som kan explodera iväg med ett barn.

Jo jag håller med i mycket du säger. För mig som alltid var ensam så var NF en otroligt bra ponny att rida & lära sig på (näst intill idiotsäker).
Sedan ville jag ha mer "temperament el blod" valde då fullblod.
Welshen är en stor häst i litet format.
Jag var väldigt noga med att inte få tunga huvuden på mina NF.
Ponnyer är ju oftast till barn & därför anser jag att det är mycket viktigt att ha bra psyke.

Hur är det med S blodet el vad det nu är som inte ska vara mer än 6,25% :confused:
Esse Golden Boy borde stå i Norrtälje då hans nuvarande tävlingsryttare finns där. Han är grymt vacker och rör sig som en gud:love: Snygg för att vara NF:devil:;)

Jag tror inte att du behöver bekymra dig om % GW. Med den stammen din ponny har ser hon ut att vara GW-fri. Väljer du en hingst ur E-delen (den vanliga delen, hingstar med lite högre nummer och inget -S bakom) så finns det ingen som lämnar för hög GW% i kombination med ditt sto. (Det finns bara någon enstaka kvar i S-delen så väljer du någon här så kan det vara värt att kolla upp innan betäckning då S-stamboken kommer stängas framöver) Av de hingstar jag nämnde är båda Esse hingstarna GW-fria och Mowitz har 6,25% och ger alltså 3,125% till en avkomma med ett GW-fritt sto.

Ah, så det är där Golden Boys nya ryttare bor. Har dock inte sett att de har rapporterat in station på honom så han kanske kommer hem vid betäckningar? Ja det är en riktigt fin hingst! Och jag tror att deras nygodkända kommer att bli riktigt bra också när han blir lite mer utvecklad så håll utkik efter honom och se hur han utvecklats till nästa år. De båda har ju samma far och morfar men kommer ur olika stofamiljer.

Det andra stoet är e Fredriksbergs Dali-Robin-Merrie Master.

Där är det väl större risk för S eller hur.

Ett av stona ska säljas men jag har ännu inte bestämt mig för vem av dem. De skall bägge gå upp lite i vikt samt registreras innan jag kan bestämma mig.

Det andra stoet är e Fredriksbergs Dali-Robin-Merrie Master.

Där är det väl större risk för S eller hur.

Ett av stona ska säljas men jag har ännu inte bestämt mig för vem av dem. De skall bägge gå upp lite i vikt samt registreras innan jag kan bestämma mig.

Det är fortfarande ett väldigt litet problem trots att detta sto själv har GW blod. Detta stoet har 6,25 % GW själv och ger till avkomman 3,125%. För att få en avkomma med mindre än 6,25% ska du då ha en hingst med max 6,25% själv, dvs då får avkomman 3,125 från stoet +3,125 från hingsten =6,25. Ingen hingst i E-stamboken har mer än 6,25% GW vilket innebär att du kan välja fritt bland alla hingstar här! Så som sagt inga problem med GW-blodet, som jag för övrigt tycker är ett trevligt blod ;).

Finns det något annat väl än Esse Golden Boy?!?!?! ;)
Vem vet, i framtiden kanske han hamnar på station låångt nere i Skåne så det är lika bra att passa på. Fast jag tror nog att matte helst vill ha honom i närheten så hon kan hålla lite koll och klappa om sin guldklimp.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 431
Senast: moonstruck
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 588
M
Avel Går i funderingar att betäcka vår lilla b-ponny (110cm), ser ut som en liten new forest, för att min son ska ha en häst att "gå upp...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: jemeni
·
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat