New Forest-kunniga!? Hjälp mig!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare J_W
  • Startdatum Startdatum
J

J_W

Hallo!

Jag skulle vilja be om lite hjälp när det gäller min ponnys stam.

Jag köpte henne osedd från Holland i maj (2007) som "problemponny". Visste i princip ingenting om henne mer än att hon slängde av ryttarna som satt sig upp på henne. :angel:

När jag fick hem henne visade det sig att jag köpt en renrasig New forest:banana:
Jag är helt urusel när det gäller stammar på hästar men jag tyckte det var lite roligt med en ponny som har stamtavla, finns ju inte så många sånna längre ;)

Men men, det jag nu skulle vilja ha hjälp med är just hennes stam.
Är den bra eller bara någorlundra!? Är den vanlig eller inte!!?

Ponnyns namn: Irus
e.Wicked Courtjester He.Stb.206
u.Nicolett Stb. 5338
ee.Oleander He.Stb.144 (pr)
eu.Wicked Vinnie Baby Stb.4309 (kr/pr)
ue.Anydale Nico He.Stb.186
uu.Casita Stb.4082 (st)

Är jättetacksam för alla svar! :bow:

Sv: New Forest-kunniga!? Hjälp mig!

Grattis till ett sto med en som jag bedömer det en bra stam!
Hon är mycket nära släkt med den godkände holländske hingsten

Mikel He.Stb.230 f.95 mbr, 146 cm,
e.Wicked Courtjester He.Stb.206
u.Angelie Stb.5092 (st)
ee.Oleander He.Stb.144 (pr)
eu.Wicked Vinnie Baby Stb.4309 (kr/pr)
ue.Anydale Nico He.Stb.186
uu.Casita Stb.4082 (st)

Farfadern Oleander återfinns som både far och morfar till några tävlingsponnyer i Sverige. Oleanders morfarsfar var den beryktade Golden Wonder He Imp 61, som också finns representerad i Sverige, ffa genom sönerna Dennie RNF 37-S (ELIT-premierad) och Dago RNF 38-S (ELIT).

Anydale Nico He Stb 186 finns representerad i Sverige genom sonsonen Zwavos Surprise RNF 172 och sonsonsonen Vognmandsgårdens Akrobat RNF 181, du hittar mer om dem på Svenska New forestföreningens hemsida.

Flera av ponnyerna i Mikels härstamning har egna fina sportmeriter, eller har lämnat ponnyer ff a till dressyrbanorna. Modern till Casita, Silverlea Cassandra Imp.1862 (mormorsmor till Mikel), har placeringar i motsvarande msv dressyr (Z). Fadern; Wicked Courtjester, är exporterad från Holland till USA, han finns på Trevelyan Farm.

Hlsn Helena

Sv: New Forest-kunniga!? Hjälp mig!

Tackar så jättemycke för informationen! :bow:

De var ju väldigt roligt att höra!
Låter riktigt bra!
Inte för att hon kommer bli avelsto på bra många år om hon får vara frisk men det är ju alltid bra att ha en fin stam! :)

Åter igen! Tack så mycket! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka