New Forest-hingstar?

marti130

Trådstartare
Jag har ett diplomsto efter Silverlea Buckskin-Smedhults Cavat och skulle gärna vilja ha några förslag på lämpliga hingstar. Stoet har redan lämnat en dotter efter Denny, som i sin tur också är diplomsto, men jag vill inte krångla med GW-blod och på så sätt hamna utanför NF-mästerskap etc. Själv är jag grymt förtjust i Fredriksbergs Kavat men då hamnar vi på 12,5 % GW om jag förstått det hela rätt och gränsen går väl på 6,25%?

Stoet självt är av den inte så smäckra typen men är ändå inte grov. Vad jag är ute efter är en inte så smäcker blivande dressyrstjärna som kan ridas av en vuxen person.

tackar på förhand
//marti

Sv: New Forest-hingstar?

Jag tror att du har missförstått det här med GW-blodet lite. Även om en ev avkomma med Fr Kavat skulle få 12,5 % GW blod vilket är för högt för E-stamboken så är den välkommen på SNFs alla arrangemang. Det är inga problem för den att deltaga på NFSM eller utställningar. Däremot kan ett ev hingstföl aldrig bli godkänd hingst. Ett stoföl kan du stambokföra i avd S1 och denna avkomma kan sedan lämna avkomma som efter typbesiktning förs över till E-stamboken. Så om du är väldigt förtjust i Kavat så tycker jag inte att du ska se GW-blodet som ett bekymmer så till vida du inte satsar på att få fram hingstämne.
Vill du ändå undvika GW-blodet men är förtjust i Dennie och Kavat så har du två hingstar tillgängliga från samma mödernelinje. Dels nygodkände Ralph som finns på Esse stuteri som har samma mamma som Dennie och dels Zwavos Surprise som verkar i Danmark men är stambokförd även i Sverige han har Dennies mor som mormor.

Ja då har jag fått det här med S och E-boken och GW-blod totalt om bakfoten.... Så går det när man inte tar reda på fakta själv utan lyssnar på folk som tror de vet. Personen ifråga hade inte fått delta med sin S-reggade NF-ponny på någon tävling/utställning och utgick från att det hade med GW att göra. Missförstånd??? Nu har jag lusläst det som står på SNF:s hemsida om S/E och förhoppningsvis blivit lite klokare...

Fredriksbergs Kavat är ju både vacker och presterar bra på tävlingsbanorna så därför är han den jag i första hand vill ha som pappa till mitt blivande föl. Att Dennieblodet dessutom verkar vara bra i kombination med mitt sto bidrar ju till beslutet. Nu tycker jag iofs att det är lite för sent att betäcka i år så själva producerandet får bli nästa vår istället.
//marti

Det kan vara så att din kompis har en "vita tecken häst" dvs att antingen hennes ponny eller någon ponny i stamtavlan har för mycket vita tecken. I så fall så får hon inte ställa ut den på SNFs riksutställning. På SNFs lokalutställning får den vara med men den rangeras inte och kan inte vara med och tävla om titlarna. På alla andra arrangemang som tex 3-års test, kvalitetsbedömning, championat och new forest SM är de välkomna. Det här har ingenting med GW-blodet att göra utan det gäller oavsett om stammen på ponnyn med för mycket vitt är E eller S.

Liknande trådar

N
Avel Jag har ett new forest diplomsto (Smedhults Cittra) som jag vill betäcka i år. Hon har tidigare lämnat ett godkänt diplomsto - Smedhults...
Svar
3
· Visningar
1 397
Senast: cirkus
·
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 177
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 702
Senast: Augustine Lava
·
Avel Hej Har planer på att betäcka mitt ponnysto detta året men funderar på om en New Forest hingst kan uppfylla kraven som jag har på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025