pulkaskurk
Trådstartare
Funderar lite på det här med skoning, det börjar ju komma allt fler alternativ till den vanliga "klassiska/traditionella" skoningen som inte har utvecklats speciellt mycket de senaste 500 åren..
Barfota tycker jag är bra, men min nuvarande häst fungerar inte att rida på barfota och måste då ha skor.
Någon typ av "tossor"/barfota skor vill jag inte ha, alldeles för krångligt att ta av/på med bara en hand (min vänstra är förlamad)
Men vad finns det för alternativ när det gäller skoning?
Den traditionella skoningen känns så gammal och förlegad.
Har hört något om New Balancing eller vad det kallas?
Är inte säker på att det hette så men har för mig det.
Är det något som vet något mer om det och vill berätta?
När jag köpte min häst var han skodd enligt någon annan "princip" med skor utan tåkappa som satt under hoven med liksom hovkanten ca 0,5cm utanför skokanten. Så att hästen ändå kunde slita tån/runtom själv.
Varför väljer man att sko enligt den principen? Vad är för/nackdelar med det? Har försökt fråga de hovslagare jag anlitat men ingen vet alls vad jag pratar om
Har även hört att det finns skor man limmar på hoven. Hur fungerar det?
Hur länge sitter såna skor kvar? Sitter de 6-8 veckor som vanliga skor?
Om limmet är så bra att skorna sitter såpass länge, borde det inte vara giftigt då?
Finns det något i limmet som hästarna kan ta upp genom hovarna som kan vara skadligt?
Barfota tycker jag är bra, men min nuvarande häst fungerar inte att rida på barfota och måste då ha skor.
Någon typ av "tossor"/barfota skor vill jag inte ha, alldeles för krångligt att ta av/på med bara en hand (min vänstra är förlamad)
Men vad finns det för alternativ när det gäller skoning?
Den traditionella skoningen känns så gammal och förlegad.
Har hört något om New Balancing eller vad det kallas?
Är inte säker på att det hette så men har för mig det.
Är det något som vet något mer om det och vill berätta?
När jag köpte min häst var han skodd enligt någon annan "princip" med skor utan tåkappa som satt under hoven med liksom hovkanten ca 0,5cm utanför skokanten. Så att hästen ändå kunde slita tån/runtom själv.
Varför väljer man att sko enligt den principen? Vad är för/nackdelar med det? Har försökt fråga de hovslagare jag anlitat men ingen vet alls vad jag pratar om
Har även hört att det finns skor man limmar på hoven. Hur fungerar det?
Hur länge sitter såna skor kvar? Sitter de 6-8 veckor som vanliga skor?
Om limmet är så bra att skorna sitter såpass länge, borde det inte vara giftigt då?
Finns det något i limmet som hästarna kan ta upp genom hovarna som kan vara skadligt?