New Balancing? Barfota? Limmade skor?

pulkaskurk

Trådstartare
Funderar lite på det här med skoning, det börjar ju komma allt fler alternativ till den vanliga "klassiska/traditionella" skoningen som inte har utvecklats speciellt mycket de senaste 500 åren..

Barfota tycker jag är bra, men min nuvarande häst fungerar inte att rida på barfota och måste då ha skor.
Någon typ av "tossor"/barfota skor vill jag inte ha, alldeles för krångligt att ta av/på med bara en hand (min vänstra är förlamad)

Men vad finns det för alternativ när det gäller skoning?
Den traditionella skoningen känns så gammal och förlegad.

Har hört något om New Balancing eller vad det kallas?
Är inte säker på att det hette så men har för mig det.
Är det något som vet något mer om det och vill berätta?

När jag köpte min häst var han skodd enligt någon annan "princip" med skor utan tåkappa som satt under hoven med liksom hovkanten ca 0,5cm utanför skokanten. Så att hästen ändå kunde slita tån/runtom själv.
Varför väljer man att sko enligt den principen? Vad är för/nackdelar med det? Har försökt fråga de hovslagare jag anlitat men ingen vet alls vad jag pratar om :(

Har även hört att det finns skor man limmar på hoven. Hur fungerar det?
Hur länge sitter såna skor kvar? Sitter de 6-8 veckor som vanliga skor?
Om limmet är så bra att skorna sitter såpass länge, borde det inte vara giftigt då?
Finns det något i limmet som hästarna kan ta upp genom hovarna som kan vara skadligt?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Nej, inte mkt är nytt inom hovslageriet. Dom skor som "poppar upp" som nya kan man hitta i riktigt gammal hovslagarlitteratur. Varför man konstant återgår till traditinell skoning med järnskor har naturligtvis sin förklaring. Det är det som fungerar bäst i längden. Hovar ser precis likadana ut i dag som dom gjorde förr och har därmed sama behov. Varför vill du krångla till det?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

När jag köpte min häst var han skodd enligt någon annan "princip" med skor utan tåkappa som satt under hoven med liksom hovkanten ca 0,5cm utanför skokanten. Så att hästen ändå kunde slita tån/runtom själv.
Varför väljer man att sko enligt den principen? Vad är för/nackdelar med det? Har försökt fråga de hovslagare jag anlitat men ingen vet alls vad jag pratar om :(

Låter som Natural Balance? http://www.missionfarrierschool.com/images/july/bud.jpg

I övrigt måste jag hålla med föregående. Varför vill du krånga till det?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Kan bara rekommendera New Balance-skon eller de liknande som nu finns på marknaden.
Det som den järnskon gör till skillnad från de vanliga är att den balanserar tillväxten i hoven bättre. Svårt att förklara riktigt men min häst, som normalt sett alltid var för lång i tårna och stack under sig trakterna efter 5 v (hon har snabbväxande fossingar), har nu fått en hov som växer jämnt över hela ytan. Alltså inte som tidigare mer i tån...

Hon rullar över fortare och sliter inte så mkt på sina leder. Fick bättre gång o slår mindre (inte alls) i sko. Märker en klar skillnad till det sämre när jag nu har fått sätta på vanliga skor för att få till alla broddhål som jag vill ha när det är is ute.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Nu kommer jag väl gå under jord ett tag men jag tycker att hovslagarutbildningen blivit sämre och därför fungerar inte traditionell skoning längre. Hovslagarna ser bara 1 hov och 1 form, hästar precis som människor ser olika ut i fötterna och hos olika individer behövs olika åtgärder. Detta har jag inte sett hos speciellt många traditionella hovslagare.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Nej, inte mkt är nytt inom hovslageriet. Dom skor som "poppar upp" som nya kan man hitta i riktigt gammal hovslagarlitteratur. Varför man konstant återgår till traditinell skoning med järnskor har naturligtvis sin förklaring. Det är det som fungerar bäst i längden. Hovar ser precis likadana ut i dag som dom gjorde förr och har därmed sama behov. Varför vill du krångla till det?

Näe jag är inte alls ute efter att krångla till det för mig.
Men jag tänker som att vi människor har ju också alltid sett likadana ut och jämför hur våra skor såg ut för 100 år sen jämfört med vilka bra skor det finns idag för att avlasta fötter/leder/knän/höfter ja allt så är de ju betydligt bättre.

Utvecklingen går ju framåt i veterinärvården, och all annan utrustning så varför inte inom skoning?

Finns det inget som helst samband med skoning och alla benskador/förslitningsskador och ja allt vad det är? som ökar hela tiden.

Till en människa kan man ju lindra en del höft/ryggvärk med att byta skor och göra formgjutna sulor.
Kan det inte finnas liknande fall med hästar att de tex har höft/ryggvärk pga skorna kanske inte är riktigt optimala?

Varför är det traditionella sättet att sko en häst är bäst? Motiveringen till att det är gammalt och beprövat duger liksom inte utan jag vill ha ett svar på varför?

Det är lite så jag funderar bara.


Alla vill ju försöka göra det som är bäst för sin häst, vare sig det är gammalmodigt eller ej, eller hur? :)
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Näe jag är inte alls ute efter att krångla till det för mig.
Men jag tänker som att vi människor har ju också alltid sett likadana ut och jämför hur våra skor såg ut för 100 år sen jämfört med vilka bra skor det finns idag för att avlasta fötter/leder/knän/höfter ja allt så är de ju betydligt bättre.

Utvecklingen går ju framåt i veterinärvården, och all annan utrustning så varför inte inom skoning?

Finns det inget som helst samband med skoning och alla benskador/förslitningsskador och ja allt vad det är? som ökar hela tiden.

Till en människa kan man ju lindra en del höft/ryggvärk med att byta skor och göra formgjutna sulor.
Kan det inte finnas liknande fall med hästar att de tex har höft/ryggvärk pga skorna kanske inte är riktigt optimala?

Varför är det traditionella sättet att sko en häst är bäst? Motiveringen till att det är gammalt och beprövat duger liksom inte utan jag vill ha ett svar på varför?

Det är lite så jag funderar bara.


Alla vill ju försöka göra det som är bäst för sin häst, vare sig det är gammalmodigt eller ej, eller hur? :)
:bow: :bow:

Detta är precis vad jag också har funderat på många gånger, inte för min egen häst för den fungerar barfota men rent allmänt. Väntar med spänning på svar :)

Mvh
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Har du en häst som står stilla om du tex behöver brodda så KAN du använda boots. Sen är det ju såklart valfritt, men om du tycker att det kan vara ett alternativ så kan du ju testa. Jag har fått på mina cavallo-boots utan problem med en hand, och jag är ändå inte van vid att bara använda en. Jag antar att man får in lite bättre teknik om man är van vid att bara ha en funderande arm.

Så känn inte att du måste avfärda barfotaboots bara för det.:)
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Har du en häst som står stilla om du tex behöver brodda så KAN du använda boots. Sen är det ju såklart valfritt, men om du tycker att det kan vara ett alternativ så kan du ju testa. Jag har fått på mina cavallo-boots utan problem med en hand, och jag är ändå inte van vid att bara använda en. Jag antar att man får in lite bättre teknik om man är van vid att bara ha en funderande arm.

Så känn inte att du måste avfärda barfotaboots bara för det.:)

Kanske finns de som är lätta att sätta på men min lillkille tycker inte det är jätteroligt att lyfta på tassarna nej, och broddarna sitter alltid i efter att hovis skruvat dit dem, skulle någon lossna så tar sambo eller stallkompis å skruvar i en ny ;)

Stallkompisen har boots från Cavallo som jag inte alls skulle vara nöjd med, hon betalade 3000kr för 4 boots + verkningen på det, alltså en till varje fot och de slets ut på ca 6veckor så det i stort sett inte fanns någon sula kvar alls! Och om jag jämför hennes ridning med min så rider jag ungefär dubbelt så mkt som henne om inte ännu mer per vecka. Och på hennes modell kan man inte bara byta sulan heller tyvärr.
Och det tycker jag inte alls är prisvärt, hur det än är kommer ändå ekonomin in i det hela någon gång.
Hennes häst står dessutom stilla och jag tycker ändå dem är knepiga att få på.

Så ska jag fundera på boots, så ska de vara betydligt lättare att få på och hålla bättre :)
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Vad konstigt. Min häst drar ändå i sina hovar snett och sliter alltid snett på sina hovar, så han slipar ner dem rätt mycket. Men mina har ändå hållt sen tidigt i höstas. Använde dem 4 gånger i veckan i början, sen hade jag paus från dem i en månad, men nu har jag använt dem minst 5 dagar i veckan och väldigt mycket på asfalt.
Visst börjar de bli lite slitna, men absolut inte nerslitna. Jag räknar med att kunna använda dem fram till sommaren minst.

Nu har jag bara på framhovarna, så för mig var det inte så värst dyrt. Tjänade in det på 2 hovslagarbesök, jämfört med om jag hade skott.

Om hästen inte står still förstår jag att det är svårt att få på dem.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Två av mina hästar har NBskor fram och dom har vi helt enkelt bara borrat hål i och gängat så det går att ha dom under vintern om man vill ;)

Min ena häst är precis som din, växer enormt mkt fram i tån och det enda som funkat på honom är NBskor med den typen av verkning, helt guld!
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Har diskuterat lite med min nuvarande hovis och han är alltid öppen att lära sig saker som tur är :)
Han har inte skott med NB skor men är villig att göra det om jag köper de själv, men är det någon speceill "metod" som han ska verka med då?
Vart kan jag finna information om det som jag kan ge honom så att han kan läsa på? Vet att han söker info mycket själv, men det brukar alltid vara uppskattat att komma med lite material åt honom :)

Köper du skorna själv? Och i sånt fall vart köper du dem då?
Eller köper du dem av din hovis? Skulle du kunna hjälpa mig att försöka ta reda på vart din hovis köper de ifrån i sånt fall så kan jag vidarebefodra till min hovis så han kan ta hem :)
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Finns ingen sko i världen som ensam gör jobbet. Det är förarbetet=verkningen som är det viktiga!
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Finns ingen sko i världen som ensam gör jobbet. Det är förarbetet=verkningen som är det viktiga!

Jag vet också att verkningen är det viktiga men har läst om andra varianter där de verkar på olika sätt.

Därför undrade jag hur man verkar till en NB sko eller om det fortfarande är traditionell verkning men annan sko eller både och? Och hur verkar de i sånt fall hoven enligt "NB principen"?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Oj, jaadu tydligen så finns det inte så himla många här i Sverige som kan verka på rätt sätt, min hovis (som fö är utbildad "traditionell" hovis) har varit på kurser och har haft mkt praktiker hos några riktigt kunniga inom ämnet.

Tydligen så är det inte helt ovanligt att en okunnig (inom området) verkar vanligt och sen sätter på NBskon, då får man (oftast) en halt häst.

Det enda jag skulle kunna göra är väl att ta reda på vart hon gått kurserna och vart hon varit på praktik så får väl din hovis ta ställning ifall det är nåt han vill fördjupa sig i.

För att bara förklara såhär via internet vill jag inte göra, det känns oansvarigt.

Jag köper skorna via min hovslagare.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Har diskuterat lite med min nuvarande hovis och han är alltid öppen att lära sig saker som tur är :)
Han har inte skott med NB skor men är villig att göra det om jag köper de själv, men är det någon speceill "metod" som han ska verka med då?
Vart kan jag finna information om det som jag kan ge honom så att han kan läsa på? Vet att han söker info mycket själv, men det brukar alltid vara uppskattat att komma med lite material åt honom :)

Köper du skorna själv? Och i sånt fall vart köper du dem då?
Eller köper du dem av din hovis? Skulle du kunna hjälpa mig att försöka ta reda på vart din hovis köper de ifrån i sånt fall så kan jag vidarebefodra till min hovis så han kan ta hem :)


Det är framförallt verkningsmetoden och placeringen av skon som är det som gör Natural-balancemetoden INTE själva skon. Det kan bli riktigt tokfel om man tar en NB-sko och placerar den som en traditionell sko (har tyvärr erfarenhet av det på min egen häst). Det var i samband med detta som jag via klinik kom i kontakt med NB´s frontfigur i Sverige och det tackar jag min lyckliga stjärna för. Mkt kompetent och ödmjuk person och det är helt enkelt toppen att ha fått in "en fot och fyra hovar" där.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Okej, tack för bra svar då vet jag iaf att det inte bara är skon som är skillnaden :)
Så min hovis ska INTE sko min häst med dem innan han vet vad han sysslar med. Tills dess duger de vanliga skorna.

Om ni vet vart jag kan hitta kurser/info/utbildningsmaterial/andra utbildade hovisar inom ämnet som jag/min hovis kan ta kontakt med är ni väldigt välkomna berätta :)
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Iaf förra året fanns det en enda certifierad NB-hovslagare i Sverige. Så att hitta hovslagare som 'kan' är nog inte det lättaste.

Men innan du funderar på att verka/sko så, kan du ju börja med att läsa på, och ta in åsikter från t ex andra hovslagare. Finns trådar om det (med hovslagarkommentarer) om du söker här på Buke =)

Googlr du finns det ännu mer, ffa på Engelska.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Det är ju precis det jag gör. I mitt första inlägg frågar jag om andra alternativ än den traditionella skoningen, frågar efter vilka "metoder" som finns.
Jag undrar vad som är för/nackdelar med olika metoder.

Frågar efter hur det fungerar med "NB" osv.

Jag har sökt en hel del, googlat mycket, läst en del forskningar från USA mm. Men ändå inte riktigt fått de svar jag söker. Eller så kan det helt enkelt vara så att jag inte riktigt förstår vad de menar då det är mycket fackspråk och jag kanske skulle förstå bättre om någon kunnig här kunde förklara för mig på ett mer pedagoiskt sätt så kanske jag slipper bli så snurrig och förvirrad.
Ska bl a på ett seminarium med Brian Hampson, Australian Brumby Research Unit, School of Veterinary Science, The University of Queensland i maj.

Så att söka info tycker jag faktiskt att jag gör på olika sätt.
Sen tycker jag att det är intressant att höra vad andra som provat på olika "metoder" har att säga om dem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 916
Senast: muslidag
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 878
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp