Nervsammanbrott - varför ryker det in??

tott

Trådstartare
Jag håller på att bli galen på riktigt nu!
Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i de drygt 20 år jag har använt den, men i år puffar det in lite rök(lukt) någonstans. Spisen är slarvigt sotad en gång i år (av en ny sotare) och ordentligt sotad en gång (av ordinarie sotaren). Draget verkar det inte vara fel på. Det dundrar i spisen då jag eldar och håller man en brinnande tändsticka framför öppen eldningslucka så slocknar den.

Det är inte så att det ryker rök in, utan det puffar in lite röklukt någonstans - inte hela tiden, men just i puffar, vad det verkar. Jag har lokaliserat röklukten till trakten kring 2 sotluckor och spjället. Ena sotluckan har jag tätat med aluminiumfolie men det puffar fortfarande in någonstans.
Jag har på riktigt ångest över det här!! Ont i magen!

I natt funderade jag igen över eländet och bestämde mig för att kolla om det kommer ut sot då jag öppnar och stänger spjället. Kollade i morse, och på några drag ut och in lyckades jag, utan problem, få ihop till en liten hög med sot som rann ut vid spjället, på utsidan av spisen.
Varför?
Hur får jag bort sotet? Hur har det hamnat dit? Vad fan ska jag ta mig till???

Ringde till sotaren igen...som kanske kommer om en vecka :(

Kan någon hjälpa mig med tips och råd och funderingar?

Bild på spjäll och en sotlucka. Finns en till sotlucka lite längre ner.
20241114_074418.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka