Nervöst dräktigt sto - del 2

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
T

Thildha

Börjar kännas som en hel följetong nu - det handlar igen om mitt nervösa dräktiga sto som det fanns en tråd om tidigare i somras, när hon hade problem att komma ifrån flocken, även om det så bara var för 5 minuter.

Nu har hon gått steget längre och för två veckor sedan sparkade hon nästan sönder stallet när hennes "kompisar" gick ut på ridtur, trots att det fanns andra hästar kvar inne. Lösningen på det blev ett eget stall (del av det gamla, men helt avskärmat) med en egen liten shettis som sällskap.
Detta har under två veckor fungerat bra, men nu börjar hon igen, och har de senaste tre-fyra dagarna sprungit hejdlöst i hagen - fram och tillbaks, fram och tillbaks längs staketet. Orsaken varje gång vet jag inte, är ju inte alltid där och ser.. Ägarna till stallet ser ingen "röd tråd" till henne utbrott, som kan hålla på över en timme åt gången(!).

Min fråga till erfarna uppfödare är nu - kan detta verkligen bero på dräktigheten, eller håller det på att "slå runt" hos henne?

Om det nu beror på dräktigheten, tror ni att det skulle fungera att flytta henne till ett stall som har enbart fölston, och där hästarna inte rids alls utan flocken bevaras intakt hela tiden - och hagarna är stora?
Jag känner till ett sådant ställe, och överväger att flytta henne, men nackdelen är att det ligger så långt borta, över 6 mil, man vill ju hälsa på henne (de har full skötsel så man behöver inte dit alls egentligen, men varför ha häst då?). Om någon känner till ett sådant ställe i närheten av Malmö får ni jättegärna PM:a mig!

Jag är supertacksam för alla förslag och idéer, om än bara bekräftelser på att andra ston också blivit helförändrade under dräktighet, känner jag är på väg att ge upp snart.. :(

Sv: Nervöst dräktigt sto - del 2

Har hon viss nervositet och ångest över att vara själv annars med...dvs när hon inte är dräktig?

Jag har ett sto som beter sej som ditt...vare sej dräktig eller ej...däremot kan det gå upp och ned lite grann (hormoner som spökar antar jag).Hon mår bäst av att gå med sina ordninarie kompisar...ska jag ha dem åtskilda går de sida vid sida.Hon kan skrika och gapa om man tex tar ut en häst för ridning ur hagen...men hon går inte igenom elstängslet(dock 3 rader med elrep....där högsta repet ligger på en höjd av 145 cm).Men precis som ditt sto kan hon börja springa som en dåre fram och tillbaka...hon bara MÅSTE ha flocken ihopsamlad.

Flytta sto eller ej...ja det är ju frågan.Men nog måste det vara bättre med att få inre ro...jag skulle bli mkt orolig över att hon skulle kasta annars av rent stress.

Hoppas det ordnar sej för dej...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka