nervösa på tävling?

G

girl_tea

Blir era hästar Nervösa/fjantiga på tävlingarna och blir rädda för allt??:confused: Det blir min men det händer bara på tävlingarna inte på träningen:smirk: ..någon som har samma problem??:o // "Tea"

Sv: nervösa på tävling?

Det kan inte vara så att din häst känner av din nervositet och dina spänningar ;)

antingen så är min pålle ursnäll och satsar 110% ELLER så stannar han och vägrar gå. vilket kan vara ganska frusterande.
och detta "sinnesstånd" kan skifta flera gånger på en tävlingsdag!
han har tydligen "alltid" varit så (mailat med de som red in honom) :devil:

Detta är något som säkert är vanligt men det blir bättre ju mer rutin hästen får.

Min står och sover.. Sist vi var på halter så fick fotografen kasta grus omkring henne för att hon inte skulle blunda på bilderna:p
Så hon bryr sig inte nämnvärt än så länge, blir säkert annorlunda när jag ska börja tävla henne uppsuttet. För då lär ju jag vara nervös:o

Min ponny fokucerar endast på mig när vi är inne på banan annars sover han eller försöker hälsa på andra hästar... med andra ord, tar han det lugnt. Skulle tro att det är din nervositet som avspeglar sig.

Själv har jag en hingst som kommit på att jag är mycket snällare på tävlingsbanan än hemma, jag kan ju inte me att gå på han på samma sätt då - vilket han utnyttjar till fullo! :mad:

Min arabvalack var helgalen när jag började tävla honom. Men han var inte van att åka ut och tävla och inte jag heller. Med tävlingsvanan kom lugnet och nu får man bli riktigt tuff på han om det ska hända grejer. ;) jag tror att din nervositet speglar sig i hästen också.

/Malin

kl
min förrförra kuse var nervös när vi kom till banan, oavsett hur lugn jag än var så gick detta aldrig bort. Första klassen hade vi som "inridningsklass" för att kolla in domarna o sådär. Den klassen gick alltid såååå dåligt... det spelade ingen roll om vi tränat där förut heller...
Men andra klassen och därefter gick allt perfekt!

man ska inte skylla något på sin häst och visst är det så att allt är ryttarens fel hur man än vänder o vrider på det eftersom man påverkar sin häst, men just i detta fallet är jag ganska övertygad om att detta var specifikt för den hästen. Ingen annan häst jag tävlat har betett sig så och då borde jag kunna säga att det enbart var typiskt för honom :p

Min blir nervös men det är bara jag som märker det. Han brukar nämligen bli lite naffsig och buttig och vill gärna vara nära nära, helst krypa upp i knät på en. För övrigt är han lugn som en filbunke så det brukar inte vara någon annan som märker det. Sen brukar det vara värst i början innan han rikigt vet vad som gäller och vad han ska göra.

Inte mina tidigare hästar. Hur Lilly kommer att reagera får vi se...hon är endast 3 år än och vi kommer nog inte komma ut på tävling förrän som 4-åring...:cool:

Hästarna brukar ha samma humör som ryttarna, är ryttaren nervös är hästen nervös, om ryttaren är sur är hästen sur osv... Så om man jobbar på att hantera sin egen nervositet, så brukar hästen följa samma exempel. Om du är osäker på vad du egentligen känner, så titta på hur hästen beter sig, den brukar veta bättre än en själv. :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
444
Senast: Blyger
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: Murray
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka