Nervösa hästar-inget för distans?

P

Pepparn

Hej!

Är alla distanshästar lugna från början eller finns det före detta "nervvrak" ute på distansbanorna? Jag har själv en nervös travarkille som jag någon gång hade tänkt mig rida distans med, det är i alla fall mitt mål. Har aldrig riktigt hittat min grej inom hästsporten förrän jag stötte på distansen, det kändes som om jag hittade hem. Så någon gång vill jag ju pröva våra vingar och undrar därför om någon distansryttare har erfarehet av en nervös häst? Hur ska man träna? Är det hopplöst? Han har blivit mycket lugnare det här året jag har haft honom men har fortfarande många hjärnspöken kvar att brottas med. Ska flytta till hösten och har då tänkt att ha honom på en lösdrift, tänker att det kan vara bra med så mycket utevistelse som möjligt så att han inte står inne och "samlar energi". I början tyckte han att det var oerhört svårt att vara inne i stallet själv. Har inte åkt så mycket transport med honom men det gången jag gjorde det var det en spänd och svettig kille som klev av. Jag ska åka iväg med honom mer vilket jag tycker är bra träning för honom men det har liksom inte blivit av då vi har så mycket annat att träna på. Alla tankar och tips sätter jag stort värde på. Jag är som sagt "distansnybörjare". Foder? Ja, skriv gärna svar.

MVH Karin

Sv: Nervösa hästar-inget för distans?

många distanhästar (tror) jag har varit nervösa i början men dom lär sej, det är ju ingen stress gren direkt dom lär sej att dom får springa av sej. eller jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara mej!

men jag tycker att du ska prova iallafall!

Pepparn skrev:
Han har blivit mycket lugnare det här året jag har haft honom men har fortfarande många hjärnspöken kvar att brottas med.

Det beror på hur han är nervös. Att en häst är "tittig" brukar inte vara några större problem. Min första distanshäst var väldigt tittig när vi tränade hemma i skogen. Hon var även svårlastad och lite allmänt orolig när vi kom till nya platser. Men hon lärde sig gilla distans och blev med tiden både lättlastad och lugn på distanstävlingar. Men på hopp- och dressyrtävlingar fortsatte hon att vara nervös. Hon gillade väl helt enkelt distans mer än andra grenar. :)

Men jag har även haft en annan häst som var helt tvärtom. Han hoppar gladeligen över vilka konstiga hinder som helst (älskar hoppning) men blev väldigt stressad på distansritter. Han var ranglåg och ville till varje pris följa flocken. På en hopptävling håller ju sig alla hästar på ett samlat område. Men på en distansritt sprider startfältet ut sig, och det gjorde honom väldigt nervös. Han vill att alla ska vara tillsammans! :love: :crazy: Jag sålde den hästen till en hoppryttare. Det hade kanske gått att vänja honom vid distans, men det hade krävt mycket arbete. Han gillade hoppning mycket mer, och därför tyckte jag att han skulle få ägna sig åt det.

En bra distanshäst bör kunna köra sitt eget race. Hästar som är väldigt beroende av andra hästar lyssnar inte på sin egen kropp, utan följer istället de andra hästarna. De flesta hästar blir lite extra laddade vid en distansritt och vill hänga med täten, men det är skillnad på om de gör det för att det är kul att tävla mot de andra, eller om de gör det för att de är livrädda för att bli lämnade ensamma.

Ledarskapet är viktigt. Hästen måste känna trygghet hos sin ryttare. Då blir den inte lika beroende av de andra hästarna. Men hur mycket jag än tränade med den här hästen lyckades jag aldrig bli mer "populär" för honom än andra hästar. :( I alla fall inte när vi kom till en distanstävling.

Tack för era svar! Jag tror att Pepparn tillhör den tittiga typen. När vi har varit ute och ridit med andra hästar har de kunnat trava iväg framför utan några större problem. Visst har han velat hänga med men då jag har bett honom att ta det lugnt och skritta efter har han gjort det. Så det bådar väl gott?! Det som jag tror kommer bli problem är just hans tittighet, det finns ju så mycket läksiga saker runt omkring! Att det inte kommer att gå bra med pulsningen på grund av detta. Men som ni sagt så vänjer han sig kanske när han har fått komma ut och se lite mer av världen.

Även om vi skulle vilja så kommer ju inte bra distanshästar i färdiga paket! De flesta är barn i början och det kan ta några tävlingar eller några säsonger innan de har börjat fungera riktigt bra. Man får ha en inkörningsperiod helt enkelt. Det är jobbigt med stressiga och nervösa hästar när man skall ut och tävla, men det blir bättre med tiden och rutin. Andra distansryttare kan ha problem med helt andra saker, som att få hästarna att äta och dricka ordentligt t.ex. Det blir också bättre ju mer rutin man har. Jag upplever att hästar som är tittiga hemma och lite svåra att få att gå ifrån flocken blir bättre på tävling. De jag har ridit har blivit modigare faktiskt och inte skyggat för saker de reagerar på hemma. Om hästen är ovan att åka och spänner sig mycket kan det ta mycket energi och då kanske du skall åka dagen innan och natta över så han får vila ordentligt och lugna ner sig innan start. Då har även du och din medhjälpare möjligheten att kolla in området och rittkartan i lugn och ro. Om du känner dig lugn och trygg med uppgiften och inte behöver stressa och vara nervös på tävlingsdagen så blir förmodligen din häst också lugnare. Kolla med övriga som rider om ingen mer än du skall rida sakta och rid tillsammans. Gå ut bland de sista i starten och se det som en vanlig ridtur hemma. Låt täten springa bäst de vill. Man får vänta med att starta tills 15 min efter startsignalen gått. (? rätta mig någon om jag har fel)Ta dig tiden att sitta av vid vattenkontroller, beta lite och ta det lugnt - du jagar ju inga placeringar!

Pepparn skrev:
När vi har varit ute och ridit med andra hästar har de kunnat trava iväg framför utan några större problem. Visst har han velat hänga med men då jag har bett honom att ta det lugnt och skritta efter har han gjort det. Så det bådar väl gott?!

Ja, det låter jättebra! :)

Det som jag tror kommer bli problem är just hans tittighet, det finns ju så mycket läksiga saker runt omkring! Att det inte kommer att gå bra med pulsningen på grund av detta. Men som ni sagt så vänjer han sig kanske när han har fått komma ut och se lite mer av världen.

Jag håller med Moheed. Tittiga hästar överraskar ofta sina ryttare med att knappt vara tittiga alls när de kommer ut på tävlingar.

På en distansritt blir det ofta så att man rider ihop med någon/några andra. När man ska pulsa kan man be någon av de hästarna man har ridit ihop med att vänta vid vet.grinden tills pulsningen är klar. Veterinärerna brukar bara tycka att det är bra, för alla tjänar ju på att hästen är lugn i grinden.

Lycka till med tävlandet! :)

Tack igen för era svar! Mycket uppskattad. Känns skönt och betryggande att läsa det ni skriver. Bra för en nybörjare som mig att få höra er mer erfarnas tankar och idéer. Ska sätta igång min kille nu efter en hälta och hoppas att jag kan träna upp honom så att vi kan komma ut på vår första PP nästa sommar. Så vi kanske ses på distansbanorna om några år!

Liknande trådar

Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 474
Hästhantering Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv. I somras var jag...
Svar
14
· Visningar
2 577
Senast: Ewelina
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·
L
Hästhantering Hej! Jag har stött på ett problem med min foderhäst som jag nu har haft i 3 månader. Han går på lösdrift med två andra hästar och när...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: Love_Maya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka