Nervösa förstagångsmammor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 550
R

rulana_korsbar

Det borde vara fler än bara jag som har huvudet fullt av frågor inför min allra första (och ponnyns) fölning, vore kul att höra vad ni andra funderar över också...
Tidigare har jag känt mig lugn, haft personer i min omgivning som är duktiga men nu känns stallfolket mest tyko och jag blir nervösare och nervösare ju närmre in på fölningen man kommer.

Såg tråden om att ta ut halmen, men min fråga är; När lägger ni senast in halmen?! Min ponny har tidigare i livet stått på både halm och spån men står nu på torv eftersom hon blir så hostig av övrigt strö. Vill helst lägga in halmen så sent inpå fölningen som möjligt... Hur brukar ni göra?

En annan fråga; På senare tid har det regelbundet börjat rinna vätska ner från "bajshålet" till slidöppningen, vilket gör att det torkar gegga kring kanterna. Jag brukar tvätta bort det här med klorhexidin, vilket också veterinär sa att jag skulle, men undrar ändå - är det här ett vanligt problem bland dräktiga ston? Verkar ju som att alltihopa helt enkelt har format om sig, men jag vet inte varför det rinner vätska? Avföringen är helt normal i övrigt... :confused:

Och så sista och tredje frågan; Hur noga är ni med att hålla ert sto i en steril hage inför fölningen? Jag planerar byta hage när det börjar närma sig, men en helt steril hage är ju mer eller mindre omöjligt... :crazy:

Det var alla frågor för nu, hoppas någon kan hjälpa mig ur förvirringen :smirk:

Sv: Nervösa förstagångsmammor

Hej. Jag känner likadant det e första gången för mig och hästen som nu gått 8 mån(skall föla i maj)

du borde ju kunna vänta med halmen åtminstone tills några v innan beräknad fölning tycker jag...?
Jag tänker lägga in halm i början av maj.

min häst går med samma hästar och vi äger alla så hagen är helt fri från andra hästar men rfter fölningen går de ut på en orörd vall.

Jag är mycket orolig för att jag ska missa fölningen trotts att någon alltid kommer att vara där är även orolig för att hon nu när det e halt skall halka i hagen och skada sig eller att fölet skall dö nu så här sent skulle vara såå tråkigt när man väntat såå länge.
mycket funderingar har man:confused:
MVH Ella

hej! för mig är det andra fölningen, men den förra är många år sedan och den missade vi att vara med på så jag känner mig också som förstagångsföderska:p . mitt sto är ber till mitten av april.
jag tänkte lägga in halmen ca en månad innan, då vi öppnar upp till dubbel box då.
däremot kommer hon få gå över till egen hage redan till helgen då det kommer ett nytt sto till gården som skall gå i den gemensamma stohagen. känns bättre så med tanke på smittorisken. lite trist, men känns säkrast. ett plus med det hela är att hon kan få fri tillgång på hö ute också.
ang vätskan är det inget jag sett på mitt sto.
då har jag en fråga: kommer ni vacc innan fölningen? mitt sto är vacc i dec, men jag har för mig att man rek vacc 1-2 mån innan fölning för att fölet skall ha ett litet grundskydd. och om ni skall det -tar ni bara stelkramp eller influensa också?

Hej, hur har det gått med ditt sto? Har hon fortfarande hormonerna i svallning? ;)

Hej. Jag vac mitt sto i måndags mot stelkramp/influensa, det är 3 mån innan ber fölning, hon hadde fått de 2 första sprutorna och var tvungen att få sissta nu då vi annars måsste börja om vet sa att hon ej behövde ta nå mer innan fölning. min hässt har häller inga rinningar från rumpan.
tycker ni att hon kan gå kvar med våra hästar till fölning? vi har en hässt till som skall föla i juli sedan delar de 2 på vallen.
Hur mycket foder ger ni era hästar?
Blir era hästar ridna regelbundet? Mitt sto blir riden mkt i alla fall ett par gr i veckan annars blir hon tokig.
en tjej i stallet sa att man ej får rida långt om de är dräcktiga vad tycker ni?
Jag tycker att man borde kunna det bara man tar det lungt och är lyhörd på hästen.
MVH Ella

Hej! Det är första gången för mig och min ponny också och fölning ska det bli i maj, just nu tror jag att jag läser allt om fölning och dräktighet jag kommer åt + att jag rådfrågar alla jag känner som kan! det är såååå spännande.
Min lilla flicka står redan på halm och till helgen ska vi öppna upp så hon får större box.
Hon är torr i rumpan än så länge iaf.
Det där med hage, jag har bara två stycken små ston och dom har gått tillsammans hela tiden och kommer att göra i fortsättningen också, det enda som kommer att ske innan fölis kommer är att vi byter hage, hur tycker ni att det låter? blev osäker nu på om jag skulle bli tvungen att ta isär stona och låta dom gå i varsin hage? Vill ju helst inte det eftersom dom tycker väldigt mycket om varanndra.
vaccination, vet ska komma ut nästa vecka och kolla över så att allt är ok då ska hon få spruta, är lite osäker på vad men jag har läst att man brukar ge mot abortvirus i nionde månaden.

Lycka till allihopa! Jag hållet tummen för fina och välskapta fölisar!:banana:

Mitt sto hade liknande flytningar som ditt. De kom någon vecka innan beräknad fölning och varade i kanske en vecka, sen försvann de av sig självt. Jag tvättade försiktigt rent med Lactacyd och ljummet vatten.

Jag hade inte mitt sto i steril hage, hon skulle bli orolig av att byta miljö och jag ville inte riskera dräktigheten genom det. Till slut fölade hon på natten, 00.30 var han ute, precis som de flesta ston.

Precis vad jag tänkte, hon skulle nog bara bli orolig om jag tog isär dom. Då får det bli som jag tänk, att hon får gå kvar med sin bästa vän.:)

Min lilla flicka verkar vara helt lyrisk av det här och man kan riktigt se hur hon myser!:love:

Kan man inte få se lite bilder på tjockisarna?! Jag ska fota lite idag!:bump:

psst... det finns en egen tråd med bilder på dräktiga ston !

Mitt sto går ute dygnet runt med de ndra fölstona + två stycken tvååriga ston. Planen är att hon skall föla ute om vädret tillåter, nedkomst är beräknad till mitten av maj. Om det blir innefölning så finns ett par alternativ att välja på. Det finns ett gäng stora boxar eller så blir det en inne-lösdrift där det idag bor fyra föl(åringar)

ooops! jag såg tråden med dräcktiga ston efteråt:crazy:

Jag är också första gångs mamma. har varit med om fölningar och hela baletten många gånger innan men nu är det ju MIN!!! Läskigt det här. Stoet ägs inte utav mig, så ägaren och jag delar på bördan. Men usch vad mycket frågetecken det är... jag är helt förvirrad.

Fick vi någon klarhet i det här med vaccination? Och avmaskning hur är det med det?

Första gången för mig och mitt sto.... Det är egentligen inte jag som avlar... utan magen är utlånad. Men hon står här och skall föla här...

Jag hoppas på bra väder. Jag vill gärna att hon fölar ute om det går. Hon är beräknad till mitten på juni... så i praktiken kan det gå bra.

Jag har en hel vall som jag avsatt för henne och fölet samt den treåring som kommer att få göra henne sällskap. Den vallen är betad av får för två somrar sedan och sen dess bara slagen... Alltså är det minimalt med smittor och parasiter i den hagen...

Full av frågor och funderingar är man ju.... Är dock inte så nervös ännu. Sen får ju den som "avlar" även komma och ta sitt ansvar i det hela. Med passning och så... hon har dessutom varit med tidigare så i detta fallet får den erfarenheten styra.

Nervös förstagångare här oxå! :) Börjar gå upp för mig att det snart är dags ju. Mitt största problem just nu är fodret då hon redan är uppe i enorma mängder bara för att hålla ok hull. Men hon verkar må oförskämt bra annars, glad, pigg, alert och tänder till 100% fortfarande när galoppsträckorna närmar sig ute. Tycker att hon ska ta det lite lugnare nu men det håller hon inte med om.... :D

Igår fick jag lappen jag ska skicka in till hingstägaren när fölet är fött, vad det blev osv. Längst ned står även en tom ruta där fölavgiften inkl moms ska fyllas i och det verkar vara jag som ska göra det, eller? Ni som varit med, hur fungerar det? Ska jag skicka in lappen och det kommer faktura sen. Fick ju faktura på därktighetsavgiften i slutet av sep början av okt, trots att hon är betäckt redan i juli. Den behövde jag inte göra något för att få, räcker det att skicka in den lilla lappen nu? Antar att det fungerar olika men någon kanske vet?

kommer ni vacc innan fölningen? mitt sto är vacc i dec, men jag har för mig att man rek vacc 1-2 mån innan fölning för att fölet skall ha ett litet grundskydd. och om ni skall det -tar ni bara stelkramp eller influensa också?

såg först nu att det blivit massa svar på den här tråden! roligt :bump:

jag kommer vaccinera min pålla nu i början av mars mot både stelkramp & influensa, samtidigt som jag ger sista abortvirussprutan. ponnyn är rätt arg när det gäller sprutor så vi får se hur det går...

Jag har en hel vall som jag avsatt för henne och fölet samt den treåring som kommer att få göra henne sällskap. Den vallen är betad av får för två somrar sedan och sen dess bara slagen... Alltså är det minimalt med smittor och parasiter i den hagen...

Det här är något jag verkligen är orolig över... Står i ett kollektivstall med hagar som är allt annat än sterila. Pratade med stallägaren redan i oktober om att jag ville ha en steril hage till våren, påminde henne igen i januari och hon pekade ut en hage som jag kunde ta. Saken är bara den att i den hagen placerades någon vecka senare ett annat sto, som ägaren sa bara skulle stå där ett par dagar. Nu flyttade de henne förra veckan, efter en dryg månad, och satte först en andra och nu en tredje häst i den hagen. I stallet finns alltså inte en enda någorlunda steril hage... Vad gör man?! Känner mig alldeles förtvivlad... :confused:

Varför ska du ha en steril hage?

Själv lät jag mitt sto gå med andra hästar för hennes eget psykes skull. Hon hade en hörnbox och ingen häst i boxen bredvid, fölade inne på natten, hon och fölet tillbringade de första dagarna ute på ridbanan under ständig övervakning.
När fölet var fyra dagar gammalt flyttade han och hans mamma till en vanlig hage med eltråd men gick ensamma i 3,5 vecka tills de flyttades till betet i stora hagar med andra ston och föl.

Varför ska du ha en steril hage?

Själv lät jag mitt sto gå med andra hästar för hennes eget psykes skull. Hon hade en hörnbox och ingen häst i boxen bredvid, fölade inne på natten, hon och fölet tillbringade de första dagarna ute på ridbanan under ständig övervakning.
När fölet var fyra dagar gammalt flyttade han och hans mamma till en vanlig hage med eltråd men gick ensamma i 3,5 vecka tills de flyttades till betet i stora hagar med andra ston och föl.

Jag behöver nödvändigtvis inte ha en helt steril hage och jag vill inte ha henne helt ensam. Däremot vill jag flytta över henne och gamla valackkompisen till en hage som inte använts hela hösten/vintern/våren eftersom det är så mycket bakterier. Säkert störst chans att hon fölar inomhus, men OM hon inte gör det... :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 804
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 955
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka