Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

isa__

Trådstartare
Jag tog hem ett 2-årigt varmblodssto i söndags, och visst jag förstår ju att hon är nervös, hon är ju på ett nytt ställe. men hon är jättelugn i hagen och i boxen då hon ser dom andra hästarna.
Idag skulle jag ut och köra en kort skrittsväng med henne (har kört henne 2 ggr tidigare i veckan och då har det inte varit några som helst problem i varken körning eller selning).
Jag tar in hästen, stänger dörren och borstar och ger henne morötter, för att lugna henne, jag är väldigt lugn i rörelserna och väldigt försiktig med henne. hon har stått hos en travtränare där det oftast brukar vara ganska stressigt, så gör allt för att lugna henne.
Sen ska jag lägga på selen, allt går bra tills jag ska dra åt gjorden, jag tar det väldigt lugnt då jag drar åt den.. men så tvärhoppar hon till och hamnar nästan på rumpan. så jag väntar en stund (ca 10 min) och försöker lugna henne lite till, bara klappar om henne och pratar lugnt. sen försöker jag ännu försiktigare och saktare och så gör hon samma sak igen, fast nu slänger hon sig bak så kedjorna som sitter i grimman går av, och bara ramlar omkull, och drar ner halva stallet. sen så tar jag tag i henne och hjälper henne upp och tittar lugnt igenom henne efter skador, hon fick ett ytligt sår som blödde lite, men verkade inte ha ont i övrigt (ska kolla närmare imorgon.) och så kom jag ju på, jag hade ju stängt dörren så att hon inte såg hästarna.. sen så öppnar jag dörren och sätter fast henne igen och rengör såret och lugnar henne. och genast lugnar hon ner sig otroligt mycket. men jag vill fortsätta så att hon inte blir rädd för att sela för resten av livet så tar det ännu lite lugnare och allt går 10 gånger bättre bara för att hon såg hästarna.

HAr du varit med om något liknande? hur ska jag få henne lugn?:confused:
Vill ju kunna lämna henne i en hage medans dom andra hästarna rids, och slippa oroa mig mig för att hon ska bli vild och göra sig mer illa.
Och såklart kunna stå i ett stall med stängd dörr då det är iskallt ute.

Tacksam för svar! Isa
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Min magkänsla säger att ju mer du försöker lugna henne ju nervösare kommer hon att bli - ditt beteende säger att det finns något att vara rädd för.
Om hon stått i ett stall med verksamhet så är hon väl van vid att bli hanterad bestämt, rationellt och proffsigt - ditt "lugnande" sätt kan vara det som gör henne orolig.

En del hästar kan ha beteendet att dom ramlar när man drar åt gjorden - dom får man spänna stegvis med dvs dra åt bara så du nuddar, vänta några sek, spänn sen ett hål till - vänta osv
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Min magkänsla säger att ju mer du försöker lugna henne ju nervösare kommer hon att bli - ditt beteende säger att det finns något att vara rädd för.
Om hon stått i ett stall med verksamhet så är hon väl van vid att bli hanterad bestämt, rationellt och proffsigt - ditt "lugnande" sätt kan vara det som gör henne orolig.

En del hästar kan ha beteendet att dom ramlar när man drar åt gjorden - dom får man spänna stegvis med dvs dra åt bara så du nuddar, vänta några sek, spänn sen ett hål till - vänta osv

Jo klart att det finns en gräns på hur lugnande man ska vara, men har provat säga åt henne, då hon försökt springa iväg, men det är som att hon blir rädd och nervösare.

Jo det vet jag men det är så konstigt, har selat på henne innan, och hon har visat någon tendens på att hon tycker att det är obehagligt på något sätt. och jag tar alltid steg för steg. det är aldrig så att jag drar åt allt på en gång!.
Och jag är så rädd för att göra hästen osäker i all hantering.
Jag har jobbat mycket hos en travtränare, och då jag skulle ut och köra en 2-åring, så hade hon tappat en sko, så den skulle spikas på innan. hästen är väldigt fjantig för att bli skodd mitt på stallgången ( enskild hovslagarplats i vanliga fall.), så då han ska slå på skon så lägger sig hästen, och han börjar sparka och dra i hästen som låg där med vagn och sele på sig. och hästen försökte verkligen ta sig upp, och han bara fortsätter sparka och dra, och efter det så har hästen blivit väldigt rädd, hon blir väldigt osäker då man ska lyfta hovarna för att kolla efter stenar.

Och något sånt vill jag verkligen inte göra!. men ska försöka var lite mer bestämd utan några slag och sparkar, och se om det hjälper.
HAr inga problem med att vara bestämd med äldre hästar men då det handlar om så unga så vil jag vara försiktig för att inte skrämma dom.

tack för svaret!
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Testa om du kan ha henne lös när du drar åt - håll i grimskaftet bara tex. Då bryter du händelsekedjan - dra åt - upp m huvudet- sitter fast - obehag - häst spänner sig - gjord strenar - mer obehag.
Jag tror du gör bäst i att ignonera hennes "nerver" varken säg till eller lugna - bara jobba vidare - då säger du till henne att allt är ok
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

HAr inga problem med att vara bestämd med äldre hästar men då det handlar om så unga så vil jag vara försiktig för att inte skrämma dom.

Jag menade alltså inte slag och sparkar, utan mest röst och en putt.
Fick det att låta helt fel.
Och då jag säger att det inte är några problem att vara bestämd med äldre hästar, menar jag då att en äldre häst är mer erfaren vid selning och övrig hantering, och att dom ganska ofta vill göra som dom vill. (iaf travarna jag hanterat och kört). absolut inte så i alla fall, men i det fallet kan jag vara bestämd och ryta till.
Kände bara att jag tvungen att skriva det här så att ni inte tror att jag tycker att det är okej att slå någon häst.
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Testa om du kan ha henne lös när du drar åt - håll i grimskaftet bara tex. Då bryter du händelsekedjan - dra åt - upp m huvudet- sitter fast - obehag - häst spänner sig - gjord strenar - mer obehag.
Jag tror du gör bäst i att ignonera hennes "nerver" varken säg till eller lugna - bara jobba vidare - då säger du till henne att allt är ok

Okej, provade att bara håll i grimmskaft, men då går hon runt i cirklar, och hetsar upp sig mer.
men tack för tipset!:)
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Du lät inte alls våldsam. Tvärtom lite för ängslig men du verkar ha koll.
Jag fick bara minnen av en häst som var väldigt nervös om man försökte vara "lugn" med honom. Brötade man på tyckte han allt var ok - men det minsta du tvekade så hajjade han till och blev hispig.
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Men hallllåååå...

Du fick hem hästen i söndags, och det har gått 3 dagar!!!!

Säger bara:TÅLAMOD...................
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Men hallllåååå...

Du fick hem hästen i söndags, och det har gått 3 dagar!!!!

Säger bara:TÅLAMOD...................



Jo, klart jag vetdet, men det är ju bättre att börja nu med att träna lite. att få hon lugn.
Jag räknar ju inte med att hon ska var lugn efter 3 dagar, absolut inte!!
Det är nytt och annorlunda för henne, det vet jag. Och tålamod har jag. men då hästen går omkull i stallet för att hon är så nervös, så blir man ju lite oroad för hur det ska gå sen & då även ägaren berättar att hon var väldigt nervös hos henne också..:crazy:
Vill bara hästens bästa, jag vet att jag kanske är lite för orolig.
Men har just tagit bort min häst, pga. av skada (efter 6 mån i min ägo), och skulle verkligen inte vilja ha en till häst som bli skadad och ska måsta avlivas.. det är det värsta som kan hända.
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Håller med om att du nog får "låta henne landa" lite till innan du börjar kräva för mkt av henne.
En nervig häst behöver ju oftast längre "inkörstid" på nya ställen:smirk:

Annars låter det för mig som om hästen har ont av gjordtvång...ngt som kan komma plötsligt, särskilt vid spänning och oro...
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Jag håller med en av ovanståeende talare.
Hon blir nervös pga. Dig. Jag skulle aldrig
klappa å dalta med en nervös häst. Jobba
med att få henne att sänka huvudet och ge
över vakta-rollen till dig. Annas är det ju farligt.
Det du beskriver är utan frågan ett ledarskapsproblem.
Hon litar inte på dig. Lika så att inte vara ensam med dig.
Du vaktar inge bra...
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Jag håller med en av ovanståeende talare.
Hon blir nervös pga. Dig. Jag skulle aldrig
klappa å dalta med en nervös häst. Jobba
med att få henne att sänka huvudet och ge
över vakta-rollen till dig. Annas är det ju farligt.
Det du beskriver är utan frågan ett ledarskapsproblem.
Hon litar inte på dig. Lika så att inte vara ensam med dig.
Du vaktar inge bra...

Jag har flyttat henne till stallet hon ska stå i här framöver, och där är hon jättelugn.
Och jag har tränat lite smått NH med henne i veckan och hon går efter mig försöker inte trängas sig förbi, stannar då jag stannar, vänder med hjälp av ett litet pet, och sänker huvudet gör hon.
Men jag är nog alldeles för daltig som ni säger, men jag jobbar för fullt med ledarskapet :).
Men jag tror även att hon kände sig osäker där hon stod innan jag flyttade henne.
Nu står hon tillsammans med en annan häst, och stortrivs! :D
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Jag tycker helt klart att du måste tänka på att det är en ung häst du har. Jag hängde inte riktigt med i turerna men du har flyttat henne två gånger på en vecka? Inget konstigt i det i och för sig men låt henne landa. En tvååring blir ofta jättetrött i huvudet av allt som är nytt. jag hade inte börjat träna en massa nya saker på en gång det skapar oftast mer problem än vad man har nytta av.
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Du lät inte alls våldsam. Tvärtom lite för ängslig men du verkar ha koll.
Jag fick bara minnen av en häst som var väldigt nervös om man försökte vara "lugn" med honom. Brötade man på tyckte han allt var ok - men det minsta du tvekade så hajjade han till och blev hispig.

Så är min gamling, undrar vad det är för fel nuuuu då. Nej bestämd som vanligt då är han lugn.
Är jag för mesig kan jag inte ens sätta på grimman.:eek:
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Min magkänsla säger att ju mer du försöker lugna henne ju nervösare kommer hon att bli - ditt beteende säger att det finns något att vara rädd för.
Om hon stått i ett stall med verksamhet så är hon väl van vid att bli hanterad bestämt, rationellt och proffsigt - ditt "lugnande" sätt kan vara det som gör henne orolig.

En del hästar kan ha beteendet att dom ramlar när man drar åt gjorden - dom får man spänna stegvis med dvs dra åt bara så du nuddar, vänta några sek, spänn sen ett hål till - vänta osv

Amen.
tiotecken
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Hade jag varit dig så hade jag tagit in hästen och pysslat med henne och låtit henne se hästarna om hon nu känner sig tryggare med det. Inget konstigt alls tycker jag. Jag hade väntat med det här med arbete tills hästen känt sig trygg i stallet och med dig. Hon kanske är rädd att hennes nya vänner ska tas ifrån henne om hon nyss varit tvungen att flytta ifrån sina gamla?
Varför inte ta in en av de andra hästarna så kanske du kan stänga dörren om du fryser? Hon känner sig med all säkerhet bara otrygg i sin nya situation.
 
Sv: Nervös unghäst! hjälp! (gansk långt)

Hej Korven!
Har läst dina inlägg.Du verkar kunna mycket!
Har du flera hästar och olika raser.
Har själv en kallblodstravare som ridhäst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 372
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp